Öppna kategorin

Den Gröna omställningen.

5167 inlägg 187592 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#802027 Politiker i all ära, vi lever i en marknadsekonomi på en global marknad. Utvecklingen går i en rasande fart. Detta i kombination med visa jättelika kapitalägares stenhårda krav på företagen att prioritera klimatkrisen, gör att framtiden kommer att bli brutal för de aktörer som är sena på bollen.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#802028 https://www.svd.se/a/jlbrGo/volvo-vill- ... 5APvIaf3fk Här är ett exempel

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#802030 Jag tror inte vi förstår vilka förändringar vi står inför.https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrik ... 8a94&ei=28

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Engelthon  
#802032
Jag tror inte vi förstår vilka förändringar vi står


Vem kunde ens ana 1850 hur värden ser ut idag?

Vem kunde se på 90-talet att en mobiltelefon idag kan ta fram mer information än en STASI avdelning med 3000 aggenter gjorde 1989?

Svaret är enkelt. Ja vi vet inget men historien kan ge oss en blick in i framtiden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#802033 Så är det.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

gurka  
#802034
Alvarsson skrev:Politiker i all ära, vi lever i en marknadsekonomi på en global marknad.


Många företag är på väg från marknadsekonomin för att istället söka sig till projekt där de tror att statliga stödpengar och subventioner kommer flöda i en outsinlig ström.
Det innebär tyvärr att det inte alltid är de bästa eller effektivaste lösningarna som får genomslag.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#802036 Så kan det va, tror inte dessa företag blir så framgångsrika. I slutändan är det dock de företag som har de bästa och effektivaste lösningarna som blir mest framgångsrika. Jag tror som jag skrivit förut att mänskligheten står för den största förändring de har varit med om. Genom den pågående klimatkrisen och AI.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Engelthon  
Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#802046 Herregud. Lyft blicken.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

tallen100  
#802051
Alvarsson skrev:Herregud. Lyft blicken.

🤣 🤣 Det är att kasta bäver i trähus..

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#802053 Sant. 😀 😀

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Engelthon  
#802070
I slutändan är det dock de företag som har de bästa och effektivaste lösningarna som blir mest framgångsrika.


Och det är något konstigt med det?

Jag tror som jag skrivit förut att mänskligheten står för den största förändring de har varit med om. Genom den pågående klimatkrisen och AI.


Förklara gärna mer ingående vilka utmaningar som du menar mänskligheten står inför.

Gärna din syn på hur du tror det kommer att bli och hur mänskligheten ska nu hantera det enligt dig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Den Gröna omställningen.

Emanuel90  
#802071
Engelthon skrev:Jag har skrivit det förut och skriver det igen.

1. Förbättrad miljö skapar välfärd, där råder inga tvivel. Detta finns ingen inte ens klimat förnekarna förnekar det.

2. Det finns en fullständig konsensus om att förbättra miljön.

Men det som det bråkar om är hur fort det ska gå och vad som är bästa för miljön.

Problemet är som vanligt att det finns de som vill att detta ska gå fort och att det finns en kris. Andra är inte lika övertygad att det verkligen är en kris utan tycker det kan ta sin tid. Men alla vill åt samma håll.

Personligen engagerad eftersom jag jobbat med industri tekniska frågor i 30år.

Sverige införde sina mijöregler 1969 vilka fick enorma konsekvenser för industrin. Bra eller dåligt? På kort sikt var det dåligt för industrin men bra för miljön. Men hur blev det för menniskorna?

På olika sätt, många av bruks orterna har än idag inte kommit på fötterna. Även om man med tekniska medel kunnat räddakvar bruken så skulle de lagts er med tiden, eller ohämmat utveckling av andra bruk. Men för personer som levde på dessa orter var detta många gånger traumatiska upplevelser, men man har tagit sig igenom dessa då samhället i övrigt lyckats absorberar dessa nerläggningar.

Men som salt i såret kom flera missvisande och allarmistiska spå domar om Skogsdöd, Virkesbrist, Oljebrist, Försurning och mycket annat som visade sig inte vara sanna men har än idag genomslag.

Tack vare detta har vi som bor och lever i Sverige förlorat enorma pengar. Jag skulle uppskatta det till över 3000Miljarder kr från 80-talet tills i dag.

Om politikerna i stället för att lyssna på allarmistiska toppdårar, och verkligen satt sig in i konsekvenser av sina beslut.

Ett ex av många. Skördarna i Skåne minskade vilket var konstigt. Efter ett antal år kom man fram till att det rådde svavelbrist i jordarna då utsläppen av svavel från industrin och biltrafiken minskat så mycket. Nu mera måste bonden utöver konstgödsel även sprida svavel.

Det finns så mycket mer och skriva.
Får räcka för nu.


Vill bara kommentera det där med svavel och jordbruk.
Svavel är ett av alla mikro och makronäringsämnen som man har koll på genom att ta jordanalyser regelbundet och det stämmer som du säger att man numera har svavel i den mesta kvävegödsel som läggs ut eftersom det inte kommer som nedfall längre men att det skulle komma som en överraskning och att skördarna minskade innan nån kom på att det saknades svavel stämmer helt enkelt inte.

Jordbruket har kommit mycket längre än så och det gödslas oftast med exakt det som behövs för en viss gröda på en viss plats.

Som kuriosa så sprutade jag efter en bladsaftsanalys ut molybden på delar av höstrapsen och då var det 9gram per hektar som behövdes.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Robur Clivus  
#802078 Vi börjar redan se embryon till de trender som jag menar vi riskerar i Europa och Sverige om man inte låter ny teknik mogna och konkurrera sig till sina marknadsandelar på egna meriter, innan man forcerar fram de storskaligt från politiskt håll.

https://www.di.se/nyheter/tyska-larmet- ... aste-fram/ från artikeln:
”Nästan en fjärdedel av alla företag har konkreta planer på att flytta särskilda aktiviteter från Tyskland”, säger Siegfried Russwurm, med hänvisning till en undersökning gjord av BDI förra året."

"Det som står ut mest i statistiken är, enligt Siegfried Russwurm, att det inte längre bara är multinationella företag som flyttar sin verksamhet från Tyskland till andra delar av världen där de redan är aktiva.

”Nu är det även många små och medelstora företag, familjeägda företag, som fram tills i dag har varit patriotiska eftersom de har haft kopplingar till sin ursprungsregion där mor- eller farföräldrarna grundade företagen. De känner nu att de tvingas söka efter andra alternativ”, säger han.

”Det är den mest skrämmande lärdomen för mig.”"

Angående den sittande Regeringen i Tysklands forcering av att egentligen endast tillåta värmepumpar vid renovering och nybygge har det blossat upp en folkstorm: https://www.ft.com/content/21beeb8d-08d ... 76d3f0b90c

I artikeln ser man även de senaste opinionsundersökningen för Tyskland, den sittande regeringens partier tappar ordentligt och AFD https://en.wikipedia.org/wiki/Alternative_for_Germany är nu tredje största parti och trendar mot att snart bli näst störst efter CDU/CSU.

Lägger man på dessa trender på de nu senaste beslutade klimatpaketen man klubbat inom EU som kommer ge enorma följdeffekter men som gått under radarn hos gemene man kan dessa bli den största björntjänsten man beslutat för den långsiktiga omställningen https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hist ... i-att-resa, vi håller på att skapa en extremt bördig mylla för populistpartier.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Engelthon  
#802079 Min tolkning av rapporter jag läst från SLU och universitet är att det tog en tid innan man kunde med säkerhet säga att det berodde på just minskade svavelutsläpp. Det var en känslig fråga och fortfarande oerhört omdebatterad.

Då kan man ställa sig frågan om svavelutsläpp är ett problem från dagens nivåer?

Sedan är dagens jordbruk i Sverige, som du säger långt från någon miljöbov. Men det finns de som påstår det.

Många har vurmar för EKO, personligen är det allt förmycket önsketänkande. Nu ser vi klar tränad att EKO är inte hållbart utan en mer "fix ide" Detta går igen även inom skogsbruk och den Gröna omställningen.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).