Öppna kategorin

Snickerivirke

2 inlägg 1105 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Snickerivirke

Nyborg  
#795972 Har rätt mycket sågat löv, mest tvåtumsplank kantat och okantat. Björk, lönn, ek, ask mm. Farsan samlade på sig en hel del sen har väl jag fyllt på lite... om man skulle sälja en del, vad kan man ta betalt? Borde vara lite högre än vad man får för barrvirket? Jag kommer aldrig kunna använda allt detta, och att elda upp det är ju synd. Finns även en del svarvvirke av olika slag. Allt detta tar upp rätt mycket plats som jag skulle behöva till annat. Vad tror ni? 😀 🌳



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Snickerivirke

halvproffs  
#796037 Precis som jag haft det! Farsan sågade en hel del björk och till vad vet jag inte. En del var genomborrade av nå larver och det blev ved. Några bitar har jag sålt till en som lagade sparkar.
Resten har jag skänkt till skolan här och det har blivit skålar b.l.a. Läraren har 80kr per elev och år att köpa in virke för och spillbitar från mitt snickeri går också till skolan. 30 cm och uppåt och ofta kvistrent för det är lättare för barnen att bearbeta kvistrena bitar.

För några år sedan fick jag förfrågan av grannkommunens slöjdlärare om virke och då hade jag just sågat fin grov tall.
Tog vara på bakarna och sågade upp dom så gott det gick och det blev en stor släpvagn med fint slöjdvirke.
Ifjol sågade jag upp enstockar till 4kanter och tynre bitar för smörknivstillverkning. Läraren tror att det räcker i flera år framåt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).