Öppna kategorin

Vem lade ner kärnkraften, egentligen?

82 inlägg 11357 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vem lade ner kärnkraften, egentligen?

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787844
tallen100 skrev:Har du tittat på tv någon gång, testa svt😆

Nog tycker jag att svt försöker att hålla sig något så när objektiva, även om åsikterna som dom som jobbar där säkert kan påverkar inslagen till en viss del.
Tidningen jag läser varje morgon betecknar sig som oberoende liberal. Men det är kanske också vänster.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Vem lade ner kärnkraften, egentligen?

Hema  
#787846
jl skrev:
Anders_S skrev:Idag vet vi att media är vänstervridet tack vare internet. Då var media också vridet åt ett visst håll.
En förutsättning för demokrati är fri media men om nästan all media är vriden åt något håll så är det ju som att det inte är fri media.
Lite som med T-forden där man fick välja vilket färg man ville så länge den var svart.
Därmed så är jag benägen att säga att den folkomröstningen kan ogiltigförklaras.


Hur kan du avgöra att media är vänstervridet genom internet? , genom högervriden alternativ media kanske?. Eller är högermedian också vänstervriden?
Och vad är vänstervriden media i din värld.

Genom att ta in tankar och idéer från olika håll.
MainStreamMedia (MSM) är hemsk.

Avatar Fallback

Re: Vem lade ner kärnkraften, egentligen?

maltex  
#787848 Oavsett politisk åsikt kan man inte kalla Riks för fri och oberoende media,hur faktabaserad deras journalistik är kan nog också vägas in.

Användarvisningsbild

Re: Vem lade ner kärnkraften, egentligen?

svampbob  
#787853
maltex skrev:Oavsett politisk åsikt kan man inte kalla Riks för fri och oberoende media,hur faktabaserad deras journalistik är kan nog också vägas in.


Jag har aldrig kollat förut men jag antar att mycket mera oberoende går det nog inte att bli. Jag har mycket svårt att tro att det finns några stora bidragsgivare ibakgrunden som trycker på.
Visst Allard är gammal kommunist och det är ju inte vackert.

Avatar Fallback

Re: Vem lade ner kärnkraften, egentligen?

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787855
Hema skrev:Genom att ta in tankar och idéer från olika håll.
MainStreamMedia (MSM) är hemsk.


Finns säkert mycket med MSM som kunde göras bättre. Det existerar mycket tankar och åsikter som inte får plats i MSM, men om man jämför med en del andra länders (regimer) media så är jag ändå glad att vi har den media vi har.
Sen att inte allt platsar i MSM det får man acceptera.

Själv känner jag till en rätt stor nyhet som jag inte tror MSM tagit upp.
Det är min granne, som är övertygad om att hon var först i sverige med att få covid19. Hon hade covid över 8 månader innan den officiellt bröt ut i sverige. Denna övertygelse baserar hon på att alla fem personer som jobbar på hennes jobb fick förkylningssymptom samtidigt.
Har missat att tipsa media om denna världshändelse, men den finns kanske på internet.

Avatar Fallback

Re: Vem lade ner kärnkraften, egentligen?

Hema  
#787856
maltex skrev:Oavsett politisk åsikt kan man inte kalla Riks för fri och oberoende media,hur faktabaserad deras journalistik är kan nog också vägas in.

Vilken media är eg oberoende?
Samt ingen säger nog att Riks är perfekt, men den ger en bild.
För att får fram ett genomsnitt/medianvärde behöver man få in så många olika åsikter som möjligt. Därefter kan man ganska lätt placera olika källors (mediakanaler) placering i det politiska spektrat.

Samt det är när man kollat på flera ställen, som ganska snart märker att bilden av SVT kraftigt naggats i kanten. Jag tycker att de är dålig och vinklar. Samt när de uppenbart gjort fel, har de skitsvårt att säga att de hade fel. Martin Stensö ringer ofta olika instanser, politiker osv, samt svt. Det som verkligen sticker ut är vilken taskig attityd som SVT-anställda ofta har. Med tanke på hur mycket skattepengar de får, ca 8miljarder, så borde de allt vara lite mer vänliga.
Senast redigerad av Hema mån 09 jan 2023, 23:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vem lade ner kärnkraften, egentligen?

svampbob  
#787857 När dom pratade om Svenskt näringslivs så kom jag ihåg att jag hade en dialog med dom för några år sedan. Dåvarande VD var i Aktuellt och varken reportern eller VDn förstod Sveriges skattesystem och det var ingen svår grej. Jag blev lite upprörd över hur man kan komma så dåligt förberedd till tv.
Jag mailade båda och parterna och Jag vill minnas att det var pressekreteraren som ringde ett och bad om ursäkt. Aktuellt kom bara med en halv ursäkt och via mail

Användarvisningsbild

Re: Vem lade ner kärnkraften, egentligen?

Hodal  
#787867
Mellberg skrev:Svenska folket röstade bort kärnkraften på 80-talet så det är allas beslut. Bara att lägga en exportskatt på vår egen elproduktion och samtidigt reglera den inhemska elmarknaden.

Finns ingen egentlig elbrist i Sverige, vi producerar mer el än vi förbrukar. Dax att visa lite handlingskraft, nuvarande regering med stödparti ... :mrgreen:

Nu har du faktiskt dubbelfel. Sverige har inte beslutande folkomröstningar, endast rådgivande, så det var inte folket som beslutade. På samma sätt som riksdagen sket i resultatet från folkomröstningen om högertrafik, som folket inte alls ville ha men fick ändå, kan riksdagen skita i resultatet från folkomröstningen om kärnkraft.

När det gäller Sveriges elbrist, måste man hålla isär den el som produceras per år, antalet kWh, och den effekt som behövs när behovet är som störst. Vi är inte i närheten av den effekt som behövs när elbehovet är som störst. Det saknas elproduktion då, så då eldar vi råolja i Karlshamn. Massor av råolja. Och så importerar vi el från kol- och gaskraftverk på kontinenten, och norsk vattenkraft.

Vi producerar dock under ett år lite fler kWh än vi använder, men eftersom en stor del av dessa numera kommer från vindkraftverk kan vi inte styra produktionen till de tidpunkter då strömmen behövs. Utbyggnaden av vindkraft sker också främst i norra Sverige, som redan har överskott på el och begränsade möjligheter till transport söderut, så i nuläget beräknas endast 7% av effekten i nya vindkraftsverk bli ett tillskott till elsystemet.

Vi har alltså elbrist när vi behöver mycket el. Jämför med att ha en liten, ynklig vedpanna för att värma huset. Eldar du i den hela året kommer din produktion av värme i kWh att vara större än ditt behov, men du behöver ändå köra elpatron under vintern. De flesta skulle nog tycka att det huset har ett underdimensionerat system för vedeldning - en brist.

Användarvisningsbild

Re: Vem lade ner kärnkraften, egentligen?

svampbob  
#787913 Nu är vi inne i kärnkraftens tidsålder på riktigt då t.o.m. Belgien ändrar ståndpunkt i frågan.

https://www.nucnet.org/news/government- ... s-1-2-2023

Avatar Fallback

Re: Vem lade ner kärnkraften, egentligen?

Alvarsson  
#787937 Ja, verkligen hur många nya reaktorer byggs i västeuropa nu?

Användarvisningsbild

Re: Vem lade ner kärnkraften, egentligen?

svampbob  
#787941
Alvarsson skrev:Ja, verkligen hur många nya reaktorer byggs i västeuropa nu?


Tyvärr denna gången lyckades du inte sätta nytt personligt rekord i korkad kommentar men bra kämpat ändå.

Avatar Fallback

Re: Vem lade ner kärnkraften, egentligen?

Alvarsson  
#787949 Korkat eller inte, hur många nya reaktorer byggs det i västeuropa nu?

Användarvisningsbild

Re: Vem lade ner kärnkraften, egentligen?

Mellberg  
#787956
Hodal skrev:Nu har du faktiskt dubbelfel. Sverige har inte beslutande folkomröstningar, endast rådgivande, så det var inte folket som beslutade. På samma sätt som riksdagen sket i resultatet från folkomröstningen om högertrafik, som folket inte alls ville ha men fick ändå, kan riksdagen skita i resultatet från folkomröstningen om kärnkraft.

När det gäller Sveriges elbrist, måste man hålla isär den el som produceras per år, antalet kWh, och den effekt som behövs när behovet är som störst. Vi är inte i närheten av den effekt som behövs när elbehovet är som störst. Det saknas elproduktion då, så då eldar vi råolja i Karlshamn. Massor av råolja. Och så importerar vi el från kol- och gaskraftverk på kontinenten, och norsk vattenkraft.

Vi producerar dock under ett år lite fler kWh än vi använder, men eftersom en stor del av dessa numera kommer från vindkraftverk kan vi inte styra produktionen till de tidpunkter då strömmen behövs. Utbyggnaden av vindkraft sker också främst i norra Sverige, som redan har överskott på el och begränsade möjligheter till transport söderut, så i nuläget beräknas endast 7% av effekten i nya vindkraftsverk bli ett tillskott till elsystemet.

Vi har alltså elbrist när vi behöver mycket el. Jämför med att ha en liten, ynklig vedpanna för att värma huset. Eldar du i den hela året kommer din produktion av värme i kWh att vara större än ditt behov, men du behöver ändå köra elpatron under vintern. De flesta skulle nog tycka att det huset har ett underdimensionerat system för vedeldning - en brist.


>>Alternativ 1 (m) o 2 (S o L)var i stort sett samma förslag, men inget av dem var för en utbyggnad av kärnkraft. >Alternativ 3 vilket stöddes av >C, V och KD, var för en avveckling, inom 10 år. Så valet handlade mest om hur snabbt kärnkraften skulle avvecklas. Riksdagen tog samma år 1980 beslutet att den skulle vara avvecklad senast 2010.

Det blev inte riktigt så, men någon ny kärnkraft har av någon anledning inte byggts i Sverige efter 1988.

Hade alternativ 3 vunnit skulle Sverige idag kunnat vara världsledande, när det gäller bla bioenergi men även geoenergi, solenergi o.s.v
Senast redigerad av Mellberg fre 13 jan 2023, 20:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vem lade ner kärnkraften, egentligen?

Hodal  
#788391
Mellberg skrev:
Hodal skrev:Nu har du faktiskt dubbelfel. Sverige har inte beslutande folkomröstningar, endast rådgivande, så det var inte folket som beslutade. På samma sätt som riksdagen sket i resultatet från folkomröstningen om högertrafik, som folket inte alls ville ha men fick ändå, kan riksdagen skita i resultatet från folkomröstningen om kärnkraft.

När det gäller Sveriges elbrist, måste man hålla isär den el som produceras per år, antalet kWh, och den effekt som behövs när behovet är som störst. Vi är inte i närheten av den effekt som behövs när elbehovet är som störst. Det saknas elproduktion då, så då eldar vi råolja i Karlshamn. Massor av råolja. Och så importerar vi el från kol- och gaskraftverk på kontinenten, och norsk vattenkraft.

Vi producerar dock under ett år lite fler kWh än vi använder, men eftersom en stor del av dessa numera kommer från vindkraftverk kan vi inte styra produktionen till de tidpunkter då strömmen behövs. Utbyggnaden av vindkraft sker också främst i norra Sverige, som redan har överskott på el och begränsade möjligheter till transport söderut, så i nuläget beräknas endast 7% av effekten i nya vindkraftsverk bli ett tillskott till elsystemet.

Vi har alltså elbrist när vi behöver mycket el. Jämför med att ha en liten, ynklig vedpanna för att värma huset. Eldar du i den hela året kommer din produktion av värme i kWh att vara större än ditt behov, men du behöver ändå köra elpatron under vintern. De flesta skulle nog tycka att det huset har ett underdimensionerat system för vedeldning - en brist.


>>Alternativ 1 o 2 var i stort sett samma förslag, men inget av dem var för en utbyggnad av kärnkraft. >Alternativ 3 vilket stöddes av >C, V och MP, var för en avveckling, inom 10 år. Så valet handlade mest om hur snabbt kärnkraften skulle avvecklas. Riksdagen tog samma år 1980 beslutet att den skulle vara avvecklad senast 2010.

Det blev inte riktigt så, men någon ny kärnkraft har av någon anledning inte byggts i Sverige efter 1988.

Hade alternativ 3 vunnit skulle Sverige idag kunnat vara världsledande, när det gäller bla bioenergi men även geoenergi, solenergi o.s.v

MP bildades 1981, så du kan inte blanda in dem i omröstningen 1980.

Du fantiserar om fantastiska tekniksprång som skulle ha gjorts om Sverige stängt kärnkraften, men dessa skulle ha gjorts om det bara varit möjligt. Verkligheten är jobbig ibland, den är liksom i vägen för drömmar. Läs https://www.forbes.com/sites/michaelshellenberger/2019/09/04/why-renewables-cant-save-the-climate/?sh=5e6d5f9d3526 och https://kvartal.se/artiklar/energi-for-grona/ så blir du klokare.

Användarvisningsbild

Re: Vem lade ner kärnkraften, egentligen?

Camaro1969  
#788438 det va ju smart att starta en sån här tråd för att få igång lite diskussion på ett annars trött forum..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).