Öppna kategorin

Hjälp Examensarbete Skogsmästare

9 inlägg 1977 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjälp Examensarbete Skogsmästare

MattiasLekman  
#777402 Hej!
Jag går sista året på Skogsmästarskolan, ska skriva examensarbete och tänkte höra om ni tror att det finns underlag för min teori.

Frågan: Tror ni att det finns oro/rädsla/ängslan hos skogsägare att höra av sig till Skogsstyrelsen för rådgivning inom området naturhänsyn?

Man kanske misstänker att man innehar naturvärden men man drar sig för att tillfråga myndigheten om råd eftersom man är rädd för att bli av med skogsmark utan att bli kompenserad?

Istället för att vi har en myndighet man kan rådfråga så blir Skogsstyrelsen som en motståndare som man helst håller ifrån sin skog? Det kanske inte främst är myndigheten som det är fel på utan det faktum att ersättningssystemet inte fungerar?

Tacksam för era tankar!



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Hjälp Examensarbete Skogsmästare

isteskog  
#777406 Har man varit med sen i slutet av 70-talet och upplevt alla svängar i skogsskötseln så har man inte så stort förtroende för SS längre..... 🤔

Användarvisningsbild

Re: Hjälp Examensarbete Skogsmästare

Sjögården  
#777417 Har haft ett mycket bra rådgivande besök från Skogsstyrelsen idag för att diskutera ett ev avtal om att kunna få ett stöd för att restaurera en betesmark som varit igenväxt länge..
Men ett frivilligt skogligt besök i produktionsskogen från Skogsstyrelsen, aldrig någonsin…
Är ungefär som att be polisen ställa ut mobila fartkameran för att nu skall det bli åka av😉

Avatar Fallback

Re: Hjälp Examensarbete Skogsmästare

Dsv  
#777445 Jag och alla skogsägare jag känner springer gärna nakna hundratusen mil genom törnesnår än att ha med skolstyrelsen att göra.
Jag jobbar mot privata skogsägare och känner en hel del.

Avatar Fallback

Re: Hjälp Examensarbete Skogsmästare

Bosse1  
#777476 Jag har aldrig gillat landgrabbing, finns det någon som gör det?

Användarvisningsbild

Re: Hjälp Examensarbete Skogsmästare

Bax  
#777535 Svaret på frågan: JA.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp Examensarbete Skogsmästare

Anton Holmström  
#777541 Det beror på vilket distrikt man har sin fastighet i och vilken tidigare erfarenhet man har av deras personal.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp Examensarbete Skogsmästare

halvproffs  
#777550
Dsv skrev:Jag och alla skogsägare jag känner springer gärna nakna hundratusen mil genom törnesnår än att ha med skolstyrelsen att göra.
Jag jobbar mot privata skogsägare och känner en hel del.


Skolstyrelsen är nog också jobbiga.

Avatar Fallback

Re: Hjälp Examensarbete Skogsmästare

gurka  
#777551
Anton Holmström skrev:Det beror på vilket distrikt man har sin fastighet i och vilken tidigare erfarenhet man har av deras personal.


Tyvärr är det nog så.
Det skapar ett minimalt förtroende att inte ha ett förutsägbart regelverk.
Jag tror att man borde ha en enhet för produktionsmål och en annan för miljömål och att tvister mellan dessa avgöres i rättssystemet för att skapa en rättssäker process.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).