jyrrki skrev:Går den genom skog hos dig r93?
Själv har jag ej märkt av den eller tänkt speciellt mycket på den.
En luftledning av det formatet hade man knappast missat.
busholle skrev:Glöm jordkabel. SVK grävde ner 20 mil av sydvästlänken från Värnamo till Hurva och jämfört med luftledningssträckorna norrut från Värnamo till Hallsberg så blev det galet dyrt.
Där luftledningen går på normal höjd är gatan strax över 30m vilket är ungefär lika som på den markförlagda delen. De som har den markförlagd får bedriva jordbruk över den men inget annat, skogen röjs som andra ledningsgator, diken som korsar ledningen får inte rensas utan övervakning av SVK, terrängtransport utanför väg är heller inte tillåtet. Till detta har kommit att ABB fått problem med skarvarna så det har grävts upp och reparerats på massor med ställen med massa extra körning och störning efter projektet. Detta har och kommer att vara en mardröm för både SVK och markägarna.
Den delen av nämnda luftledning som går över morsans är sänkt på grund av flyget så där är ledningsgatan 48m istället för dryga 30m. Efter projektavslut så har där inte behövt vara något efterarbete.
gnisten83 skrev:busholle skrev:Glöm jordkabel. SVK grävde ner 20 mil av sydvästlänken från Värnamo till Hurva och jämfört med luftledningssträckorna norrut från Värnamo till Hallsberg så blev det galet dyrt.
Där luftledningen går på normal höjd är gatan strax över 30m vilket är ungefär lika som på den markförlagda delen. De som har den markförlagd får bedriva jordbruk över den men inget annat, skogen röjs som andra ledningsgator, diken som korsar ledningen får inte rensas utan övervakning av SVK, terrängtransport utanför väg är heller inte tillåtet. Till detta har kommit att ABB fått problem med skarvarna så det har grävts upp och reparerats på massor med ställen med massa extra körning och störning efter projektet. Detta har och kommer att vara en mardröm för både SVK och markägarna.
Den delen av nämnda luftledning som går över morsans är sänkt på grund av flyget så där är ledningsgatan 48m istället för dryga 30m. Efter projektavslut så har där inte behövt vara något efterarbete.
Var ABB inblandade i kabeln?
Problemet med skarvarna kom sig av att de dröjde flera år innan spänningssättning efter skarvarna var gjorda första gången
De var iaf inte dom som levererade växelriktarstationerna i varje ände.
busholle skrev:Glöm jordkabel. SVK grävde ner 20 mil av sydvästlänken från Värnamo till Hurva och jämfört med luftledningssträckorna norrut från Värnamo till Hallsberg så blev det galet dyrt.
Där luftledningen går på normal höjd är gatan strax över 30m vilket är ungefär lika som på den markförlagda delen. De som har den markförlagd får bedriva jordbruk över den men inget annat, skogen röjs som andra ledningsgator, diken som korsar ledningen får inte rensas utan övervakning av SVK, terrängtransport utanför väg är heller inte tillåtet. Till detta har kommit att ABB fått problem med skarvarna så det har grävts upp och reparerats på massor med ställen med massa extra körning och störning efter projektet. Detta har och kommer att vara en mardröm för både SVK och markägarna.
Den delen av nämnda luftledning som går över morsans är sänkt på grund av flyget så där är ledningsgatan 48m istället för dryga 30m. Efter projektavslut så har där inte behövt vara något efterarbete.
r93 skrev:Vad menar du med terrängtransport inte är tillåtet? Något sådant har jag inte hört talas om, fullastad avverkningsskotare är väl det tyngsta som gått över i skogsmark här hemma.
gnisten83 skrev:Ja ABB hade färdigutprovad hård o mjukvara medan Alstom/ge inte var klara med mjukvaran som fördröjde uppstarten rejält
En växelriktarstation är betydligt mer avancerat än en vanlig transformatorstation så den gången de havererar så kan väntan bli lång