Öppna kategorin

Nya karaftledningsgator från Norrland

62 inlägg 8514 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

jyrrki  
#783524 Tja det har ju gått alldeles utmärkt att gräva ned Nordbalt kabeln i mina trakter.
Har ingen mark själv där den ligger,men där den är dragen i åkermarken märks det iallafall inget när man kör förbi.
Är ju inte någon liten kabel precis så nog går det om man vill. Är ju förstås likström men ändå 300 kv och 700 MW.
Är väl problemet att man behöver omvandlare till 400 kv växelspänning som är problemet. Dvs mer pengar....
Sedan kan man väl som lekman tycka att det på lång sikt inte borde bli dyrare med tanke på underhåll osv att ha det nedgrävt. Driftsäkrare borde det ju bli också.
Mvh
Jörgen

Elmia
Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

hfab  
#783533 Det var onekligen en rejäl kabel.
1670780398_1300.jpeg


Tydligen är den nedgrävd 40km på svenska sidan.

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

r93  
#783543 Den går igenom min mark

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

jyrrki  
#783545 Går den genom skog hos dig r93?
Själv har jag ej märkt av den eller tänkt speciellt mycket på den.
En luftledning av det formatet hade man knappast missat.

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

r93  
#783585
jyrrki skrev:Går den genom skog hos dig r93?
Själv har jag ej märkt av den eller tänkt speciellt mycket på den.
En luftledning av det formatet hade man knappast missat.


Den ligger nedgrävd bredvid den befintliga ledningsgatan, nä man lägger inte märke till den alls, förutom att det knappt får vara något som växer där, när slyet kommer upp i knappa metern så röjs det.

Gatan är kanske 10 meter bred.

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

jyrrki  
#783591 Är väl den man brukar referera till när man pratar om luftledningen?
Så vitt jag förstått har ju Svenska kraftnät bara sagt att det inte går utan att presentera vare sig siffror elller dylikt.
Flera små fastigheter blir ju som jannee skrev helt förstörda. Är väl en sak om man kan visa att det tex blir 10 ggr dyrare på lång sikt.
Detta är ju bara vad jag själv läst i lokaltidningen och till viss del hört av berörda.
Var väl något om kreosot stolpar vid/i Nybros vattentäkt vilket kanske säger en del om de förarbeten Svenska kraftnät gjort i detta fall.
Har faktiskt inte följt detta så noga, men har väl iallafall inte fått uppfattningen att Svenska kraftnät briljerat precis....

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

jannee  
#783609 Finns en finsk utredning som tydligen ska bevisa att det kan bli upp till 50 ggr dyrare med jordkabel än med luftledning, visserligen är den partisk men ändå.
Svenska kraftnät är lite mer humana, beräknar 4 till 6 gr dyrare, detta gäller nu växelström, likström blir förutsättningarna helt annorlunda och då till jordkabelns fördel.
Dessutom betydligt mer underhåll och dyrare på jordkabeln + betydligt längre avbrott vid underhåll eller reparationer.

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#783618 Glöm jordkabel. SVK grävde ner 20 mil av sydvästlänken från Värnamo till Hurva och jämfört med luftledningssträckorna norrut från Värnamo till Hallsberg så blev det galet dyrt.
Där luftledningen går på normal höjd är gatan strax över 30m vilket är ungefär lika som på den markförlagda delen. De som har den markförlagd får bedriva jordbruk över den men inget annat, skogen röjs som andra ledningsgator, diken som korsar ledningen får inte rensas utan övervakning av SVK, terrängtransport utanför väg är heller inte tillåtet. Till detta har kommit att ABB fått problem med skarvarna så det har grävts upp och reparerats på massor med ställen med massa extra körning och störning efter projektet. Detta har och kommer att vara en mardröm för både SVK och markägarna.
Den delen av nämnda luftledning som går över morsans är sänkt på grund av flyget så där är ledningsgatan 48m istället för dryga 30m. Efter projektavslut så har där inte behövt vara något efterarbete.

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#783626
busholle skrev:Glöm jordkabel. SVK grävde ner 20 mil av sydvästlänken från Värnamo till Hurva och jämfört med luftledningssträckorna norrut från Värnamo till Hallsberg så blev det galet dyrt.
Där luftledningen går på normal höjd är gatan strax över 30m vilket är ungefär lika som på den markförlagda delen. De som har den markförlagd får bedriva jordbruk över den men inget annat, skogen röjs som andra ledningsgator, diken som korsar ledningen får inte rensas utan övervakning av SVK, terrängtransport utanför väg är heller inte tillåtet. Till detta har kommit att ABB fått problem med skarvarna så det har grävts upp och reparerats på massor med ställen med massa extra körning och störning efter projektet. Detta har och kommer att vara en mardröm för både SVK och markägarna.
Den delen av nämnda luftledning som går över morsans är sänkt på grund av flyget så där är ledningsgatan 48m istället för dryga 30m. Efter projektavslut så har där inte behövt vara något efterarbete.

Var ABB inblandade i kabeln?
Problemet med skarvarna kom sig av att de dröjde flera år innan spänningssättning efter skarvarna var gjorda första gången
De var iaf inte dom som levererade växelriktarstationerna i varje ände.

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

alias  
#783628
gnisten83 skrev:
busholle skrev:Glöm jordkabel. SVK grävde ner 20 mil av sydvästlänken från Värnamo till Hurva och jämfört med luftledningssträckorna norrut från Värnamo till Hallsberg så blev det galet dyrt.
Där luftledningen går på normal höjd är gatan strax över 30m vilket är ungefär lika som på den markförlagda delen. De som har den markförlagd får bedriva jordbruk över den men inget annat, skogen röjs som andra ledningsgator, diken som korsar ledningen får inte rensas utan övervakning av SVK, terrängtransport utanför väg är heller inte tillåtet. Till detta har kommit att ABB fått problem med skarvarna så det har grävts upp och reparerats på massor med ställen med massa extra körning och störning efter projektet. Detta har och kommer att vara en mardröm för både SVK och markägarna.
Den delen av nämnda luftledning som går över morsans är sänkt på grund av flyget så där är ledningsgatan 48m istället för dryga 30m. Efter projektavslut så har där inte behövt vara något efterarbete.

Var ABB inblandade i kabeln?
Problemet med skarvarna kom sig av att de dröjde flera år innan spänningssättning efter skarvarna var gjorda första gången
De var iaf inte dom som levererade växelriktarstationerna i varje ände.


ABB levererade kablarna och skarvade dessa.

Tror att det var fransmän som levererade omriktarstationerna, namnet Alstom dyker upp i huvudet. Vill minnas att SVK blev ordentligt osams med dem då de inte levererade som avtalat.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

r93  
#783630
busholle skrev:Glöm jordkabel. SVK grävde ner 20 mil av sydvästlänken från Värnamo till Hurva och jämfört med luftledningssträckorna norrut från Värnamo till Hallsberg så blev det galet dyrt.
Där luftledningen går på normal höjd är gatan strax över 30m vilket är ungefär lika som på den markförlagda delen. De som har den markförlagd får bedriva jordbruk över den men inget annat, skogen röjs som andra ledningsgator, diken som korsar ledningen får inte rensas utan övervakning av SVK, terrängtransport utanför väg är heller inte tillåtet. Till detta har kommit att ABB fått problem med skarvarna så det har grävts upp och reparerats på massor med ställen med massa extra körning och störning efter projektet. Detta har och kommer att vara en mardröm för både SVK och markägarna.
Den delen av nämnda luftledning som går över morsans är sänkt på grund av flyget så där är ledningsgatan 48m istället för dryga 30m. Efter projektavslut så har där inte behövt vara något efterarbete.


Det lär ha blivit galet dyrt hemma med, har en skarv på min mark och den har grävts upp två gånger.
Sedan så var det en konsult som gjorde fel med markradar så det saknades cirka 50 cm återfyllnadsmatrial över hela sträckan på min fastighet, det var några kubik det.

Vad menar du med terrängtransport inte är tillåtet? Något sådant har jag inte hört talas om, fullastad avverkningsskotare är väl det tyngsta som gått över i skogsmark här hemma.

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#783636 Sydvästlänken hade många inblandade. På den markförlagda delen utförde Skanska schakt och fyll, ABB levererade kabel och skarvar, NCC utförde läggningen av kabeln åt ABB, Alstrom levererade omformarstationerna i båda ändar. Alstrom köptes upp under byggtiden av GE powergrid så båda namnen förekommer i turerna kring just omformarna.
Detta var Alstroms första omformare av detta slaget och det fördröjde färdigställandet med flera år.

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#783637
r93 skrev:Vad menar du med terrängtransport inte är tillåtet? Något sådant har jag inte hört talas om, fullastad avverkningsskotare är väl det tyngsta som gått över i skogsmark här hemma.


Det är den informationen jag fått till mig. Passage över ledningen ska ske där det är anordnat väg.

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#783646 Ja ABB hade färdigutprovad hård o mjukvara medan Alstom/ge inte var klara med mjukvaran som fördröjde uppstarten rejält

En växelriktarstation är betydligt mer avancerat än en vanlig transformatorstation så den gången de havererar så kan väntan bli lång

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#783650
gnisten83 skrev:Ja ABB hade färdigutprovad hård o mjukvara medan Alstom/ge inte var klara med mjukvaran som fördröjde uppstarten rejält

En växelriktarstation är betydligt mer avancerat än en vanlig transformatorstation så den gången de havererar så kan väntan bli lång


Ja men hade SVK satt som krav att entreprenören skulle ha levererat denna typen av omformare tidigare så hade ABB blivit ensam anbudslämnare och det kravet hade varken varit rimligt eller lagligt.

Det ska extremt mycket till för att SVK ska ge sig in på både likström och markkabel igen. Men jag har också full förståelse för det, de har att välja på en teknik som är känd, driftsäker, billig och lätt att underhålla. Markkabeln är raka motsatsen. Den enda besparingen är i bästa fall 10-15m ledningsgata som kanske är värt 300kr/m ledningsgata. Det blir inte mycket extra arbete för den besparingen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).