Öppna kategorin

Nya karaftledningsgator från Norrland

62 inlägg 8503 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nya karaftledningsgator från Norrland

Svartbäcken  
#777208 Hej
Jag undrar hur jag som norrländsk skogsägare ska hitta motivation för att upplåta mark till nya kraftledningar som ska skicka ner mer ström till södra Sverige. Som jag ser det så får jag en trist kraftledningsgata på fastigheten som även kommer bidra till ett högre elpris för mig själv och övriga norrlänningar, känns lite destruktivt.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777209 Går det bra att upplåta mark för vägar att skicka trä söderut och mat norrut?

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

Hema  
#777211
Svartbäcken skrev:Hej
Jag undrar hur jag som norrländsk skogsägare ska hitta motivation för att upplåta mark till nya kraftledningar som ska skicka ner mer ström till södra Sverige. Som jag ser det så får jag en trist kraftledningsgata på fastigheten som även kommer bidra till ett högre elpris för mig själv och övriga norrlänningar, känns lite destruktivt.

Kraftledningar som i framtiden kommer leda ström norrut, då LKAB, Northvolt med flera, kommer efterfråga oerhört mycket mer ström. Dessa ledningar kommer istf att höja ert elpris, snarare höja vårt elpris i söder framöver. LKAB beräknar att år 2050, förbruka dubbelt så mycket ström som Danmark förbrukar idag.
Det är nästan svårt att greppa, vilka mängder vi talar om.

Kan du använda elgatan som nya skogsvägar eller odla kvalitets-julgran? Kanske odla bär?

Sedan så kommer det bli oundvikligt med även kärnkraft i någon form även i norr. Norge och Finland är oroliga för skenande elpriser i norr.

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

Amatörhuggare 62  
#777276 Som Danmark !!!
Ja det är, ju otroligt.
Låter sjukt mycket

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

Hema  
#777287
Amatörhuggare 62 skrev:Som Danmark !!!
Ja det är, ju otroligt.
Låter sjukt mycket

Hema - Elen blir nästan gratis
https://www.tn.se/naringsliv/norge-oroa ... atsningen/

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

jannee  
#777295 Beräknas LKAB verkligen behöva så pass mycket tillförlitligt med el måste regering få ändan ur vagnen och sätta i gång med utbyggnad av kärnkraften, framförallt i Mellan och Södra Sverige.
LKAB behöver då all el som vattenkraftverken kan producera, vad är det då som blir över?
Vindkraft ?????? när det är 10 grader kallt och vindstilla, detta borde vilken idiot som helst fatta att det inte kommer att fungera.
Ska vi sedan inte få sköta vår skog på "bästa" sätt lär det ej heller bli någon grot till värmekraftverken.
Att MP och V förlitar sig på guds nåd må vara deras egna sak, men vi andra som inte är lika manipulerade?
Kanske blir som vanligt, Sverige får förlita sig på grannländerna, att Finland och Norge räddar Sverige.
Den nya svenska "regeringen" börjar redan visa att de de gick till vals med var inget annat än TOMMA löften.
Pratas om kommande arbetslöshet, inget som behöver ske om svensk regering verkligen vill satsa på en utbyggnad av vad som Sverige behöver nu och i framtiden.
När det är lågkonjunktur är det som lämpligast att verkligen satsa på en utbyggnad - skapar sysselsättning och dessa ringar sprider sig runt om.

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

Hema  
#777305
jannee skrev:Beräknas LKAB verkligen behöva så pass mycket tillförlitligt med el måste regering få ändan ur vagnen och sätta i gång med utbyggnad av kärnkraften, framförallt i Mellan och Södra Sverige.
LKAB behöver då all el som vattenkraftverken kan producera, vad är det då som blir över?
Vindkraft ?????? när det är 10 grader kallt och vindstilla, detta borde vilken idiot som helst fatta att det inte kommer att fungera.
Ska vi sedan inte få sköta vår skog på "bästa" sätt lär det ej heller bli någon grot till värmekraftverken.
Att MP och V förlitar sig på guds nåd må vara deras egna sak, men vi andra som inte är lika manipulerade?
Kanske blir som vanligt, Sverige får förlita sig på grannländerna, att Finland och Norge räddar Sverige.
Den nya svenska "regeringen" börjar redan visa att de de gick till vals med var inget annat än TOMMA löften.
Pratas om kommande arbetslöshet, inget som behöver ske om svensk regering verkligen vill satsa på en utbyggnad av vad som Sverige behöver nu och i framtiden.
När det är lågkonjunktur är det som lämpligast att verkligen satsa på en utbyggnad - skapar sysselsättning och dessa ringar sprider sig runt om.

En del säger att vindelen ska användas till att producera vätgas, som sedan lagras och sedan kan används i processen. Men jag är allt lite skeptisk..

Hade jag bott i Norrland, hade jag försökt binda på långa avtal, såfort LKAB och övriga verkligen ska börja komma igång. Ja det är Northvolt och fler.. Det kommer inte finnas en kwh över till södra Sverige.

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777306 Ju mer överföringskapacitet det byggs, desto högre blir priset i SE1 o 2.

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

Hema  
#777307
Mangan skrev:Ju mer överföringskapacitet det byggs, desto högre blir priset i SE1 o 2.

Ja om vi kunde trolla dit den nu, men jag misstänker att när väl ledningarna är färdigbyggda, så kommer elen inte gå söderut utan norrut och då kommer ledningar bidra till ett mindre högt elpris i SE1 & 2.

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777310 Det vete tusan. Var skall elen komma från? Import från Tyskland? :)

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

Hema  
#777313
Mangan skrev:Det vete tusan. Var skall elen komma från? Import från Tyskland? :)

Det är väl tiotusenkronors-frågan.

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

Svartbäcken  
#777556
Mangan skrev:Går det bra att upplåta mark för vägar att skicka trä söderut och mat norrut?

Tja... Trä har ni väl hyfsat gott om redan i söder och matpriserna är väl inte oacceptabelt höga i norr.
Men ni har helt klart bättre förutsättningar att producera mat i söder lika som vi i norr har bättre förutsättningar att producera elkraft.
Återstår att se vad som skulle ske om matpriserna skulle skena i norr.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

axwell  
#777604 Med tanke på dom kommentarer du fått förstår du kanske hur angelägna sydsvenskarna är att du skall bidra till elkraftens racerbana.
En del saker är fördelaktiga i norr, andra saker i söder och ingen ändrar det frivilligt till sin nackdel.

Nä låt träden i skogen stå tills det är optimalt att avverka.

I Sydsverige ställer dom krav på att ledningarna inte skall ligga i luften, över din mark blir det högst sannolikt en ledning med så hög kapacitet att det blir för komplicerat att gräva ner den.

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

alias  
#777611
Svartbäcken skrev:Hej
Jag undrar hur jag som norrländsk skogsägare ska hitta motivation för att upplåta mark till nya kraftledningar som ska skicka ner mer ström till södra Sverige. Som jag ser det så får jag en trist kraftledningsgata på fastigheten som även kommer bidra till ett högre elpris för mig själv och övriga norrlänningar, känns lite destruktivt.


På vilket sätt behövs det motivation?

Om allmänintresset av att bygga infrastruktur är tillräckligt stort så kommer det högst sannolikt att byggas.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

Svartbäcken  
#777641 Det har du helt rätt i såklart.. Om jag har motivation eller inte spelar ju ingen roll. Expropriationslagen rår man ju inte på.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).