Öppna kategorin

Vilken svamp på gammal bok?

9 inlägg 1839 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken svamp på gammal bok?

Trädcarl  
#773665 Någon som kan identifiera denna svamp som sitter på stammen precis nere vid marken på en stor gammal bok?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vilken svamp på gammal bok?

Älgfoderodlare  
#773670 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 13:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vilken svamp på gammal bok?

Trädcarl  
#773676 Okej, tack! Boken är gissningsvis 150 år gammal med en diameter på drygt en meter och kronan är fin och inte mycket dödved. Några gamla fläkskador finns men har läkt. Vad betyder det att den har fått bokticka på sig? Kommer den att dö fort nu eller behöver man inte oroa sig?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken svamp på gammal bok?

Älgfoderodlare  
#773679 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 13:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vilken svamp på gammal bok?

Trädcarl  
#773680 Tack så mycket för svaret!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken svamp på gammal bok?

grönmossa  
#773957 Hej Carl!
Tickor är fascinerande. De är helt klart underskattade som organismer.

Det finns ingen art som heter Inonotus nodulosus.

Bokticka heter Mensularia nodulosa, den växer normalt på död ved. Jag undrar om du inte har en skillerticka (Inonotus cuticularis) på trädet.
Jag har lite nördar i mitt kontaktnät, ska se om jag kan få ett svar från någon som är insatt.
Senast redigerad av grönmossa fre 07 okt 2022, 10:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vilken svamp på gammal bok?

Trädcarl  
#773959 Tack så jättemycket! 😃

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken svamp på gammal bok?

grönmossa  
#774055 Här är svaret jag har fått:

Det skulle kunna vara fnösketicka, som är en vitrötare. Man kan kolla det genom att skära av en fruktkropp och en liten bit in i veden. Den angriper förvisso trädet men är en rätt långsam nedbrytare så ni hinner nog se när boken dör. Alltså inte som en aktiv patogen som kan fälla friska träd snabbt. Den här boken bör kunna leva flera år till.

Vitrötare är de tickor/parasiter som kan bryta ner både cellulosa och lignin, vilket gör att veden bakom blir vit.

Användarvisningsbild

Re: Vilken svamp på gammal bok?

Trädcarl  
#774057 Tack för det insatta svaret! 😊 Då hoppas jag att boken får leva länge än!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).