Öppna kategorin

Bo i tält

25 inlägg 4095 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bo i tält

Kallekalle  
#772518
Lars Lundqvist SLU skrev:
Kallekalle skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:Du har gjort sånt här förut?

Är du orolig för mig 🤣

Nej, mer orolig för de olägenheter som kan uppstå för den markägare som upplåter marken.

Okej vad tänker du på då?

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Bo i tält

Lars Lundqvist SLU  
#772522 Blev du orolig nu? 🤣

Användarvisningsbild

Re: Bo i tält

Kallekalle  
#772524
Lars Lundqvist SLU skrev:Blev du orolig nu? 🤣

Haha nej inte ett dugg! Förstår inte vad du syftar på ens

   TS
Avatar Fallback

Re: Bo i tält

jannee  
#772525 Under övningar när jag gjorde lumpen kunde ett helt kompani tälta i skogen.
Någon vecka efter vi packat ihop och lämnat platsen syntes knappt att 200 man tältat där i flera dagar.
M.a.o. en ansvarsfull person gör mindre påverkan en sommar i skogen än vad viltet bara kan göra under ett dygn.
Se bara vad en gris kan ställa till med under väldigt kort tid, eller en älgfamilj gör i en ungskog av tall.

Avatar Fallback

Re: Bo i tält

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772526 Spør om lov fyrst, allemannsretten gir deg i Norge iverfall berre rett til og bu nokre få dagar på same plass, kan ikkje tenka meg at det er annerledes i Sverige. Men husk det er ein grunn til at me bur i hus i dag og ikkje telt, prøv og Finn deg eit lite krypinn av eit eller anna slag, ellers likar eg ideen.

Användarvisningsbild

Re: Bo i tält

Lars Lundqvist SLU  
#772527
Kallekalle skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:Blev du orolig nu? 🤣

Haha nej inte ett dugg! Förstår inte vad du syftar på ens

Den mesta skogsmarken i Sverige är morän och inte så lätt att gräva gropar i.

Om du ska bo under lång tid så blir det fluginvasion och de lägger ägg i din skit och sen blir det ännu värre. Vid regn fylls gropen med vatten och är den för liten blir det översvämning och då flyter skiten ut. Så det kan bli en sanitär olägenhet för markägaren om du inte planerar sanitetsdelen.
Jannees beskrivning av militärövning gällde förmodligen enstaka natt, och då avdelas alltid en grupp att gräva en rejäl grop, ofta presenningstak över för att undvika regn direkt i gropen, igengrävning nästa dag, osv.

Hundar har en otrolig förmåga att hitta människoskit och rulla sig i det. Det uppskattas inte av hundägaren…

Sanitetsdelen är en av de delar som måste planeras om man stannar mer än nån enstaka natt. Både för egen och andras skull. Utedass och kalk att slänga på är en väldigt gammal lösning.

Matrester kan också ställa till problem. De lockar till sig allehanda sorters ohyra.

(mångårig erfarenhet från scouting)

Användarvisningsbild

Re: Bo i tält

Kallekalle  
#772528
Lars Lundqvist SLU skrev:
Kallekalle skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:Blev du orolig nu? 🤣

Haha nej inte ett dugg! Förstår inte vad du syftar på ens

Den mesta skogsmarken i Sverige är morän och inte så lätt att gräva gropar i.

Om du ska bo under lång tid så blir det fluginvasion och de lägger ägg i din skit och sen blir det ännu värre. Vid regn fylls gropen med vatten och är den för liten blir det översvämning och då flyter skiten ut. Så det kan bli en sanitär olägenhet för markägaren om du inte planerar sanitetsdelen.
Jannees beskrivning av militärövning gällde förmodligen enstaka natt, och då avdelas alltid en grupp att gräva en rejäl grop, ofta presenningstak över för att undvika regn direkt i gropen, igengrävning nästa dag, osv.

Hundar har en otrolig förmåga att hitta människoskit och rulla sig i det. Det uppskattas inte av hundägaren…

Sanitetsdelen är en av de delar som måste planeras om man stannar mer än nån enstaka natt. Både för egen och andras skull. Utedass och kalk att slänga på är en väldigt gammal lösning.

Matrester kan också ställa till problem. De lockar till sig allehanda sorters ohyra.

(mångårig erfarenhet från scouting)

Bra tips det tackar jag för, men måste varna dig för din inställning. Så mycket negativitet du hittar i denna tråd från ingenstans är chockerande för mig. Men det är väll bra, man ska ju tänka på det som kan gå fel också. Men jag vill nog hellre prova detta med en positiv inställning och det kommer att gå jättebra ska du se.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bo i tält

Lars Lundqvist SLU  
#772530 Rapportera gärna här inne hur det gick, nästa höst. 😀

Användarvisningsbild

Re: Bo i tält

Älgfoderodlare  
#772533 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 13:28, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Bo i tält

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772544 Hade ett gäng som övervintrade på mina marker. De byggde simpla kojor som de gömde under snö. De hade en fäbodstuga som bas men kojorna var nog varmare. På mitt eget skogstorp så skiter jag i skogen på betryggande avstånd från huset. Älgarna skiter också i skogen utan att det är något problem. Flugorna ska också leva. Däremot så ska man använda gräs istället för papper.
Som sagt, matrester och emballage är ett större problem. Särskilt om man livnär sig på nattliga räder i butikernas sopcontainrar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).