Öppna kategorin

Politik och då främst Centern

228 inlägg 29113 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Politik och då främst Centern

LesterCGarreth  
#768704
Orsa skrev:Rätt eller fel att parti omformas får var och en avgöra. Men svekfullt mot alla de som trodde deras C-röst i senaste valen inte skulle leda till rena rama världsrekordet av vänsteraktivism under mandatperioden. Fullständigt frontalangrepp på landsbygdskultur som jakt, äganderätt, vargar samt vindkraft och ingen utförd sk. landsbygdspolitik. Däremot fri invandring och HBTQ-profilering och sossegullande, nedlagd samhällsservice samt höjda bränsleskatter som många centerpolitiker ute i landet inte vet hur de ska hantera vid kyrkkaffet. Ett exempel på hur man kuppar åt sej ett parti.


Just det du skriver som är sk "woke" stör sig väldigt många på från alla läger. De predikar nån sorts tolerans som är intolerant mot de med avvikande åsikter. Verkar vara en farsot som förstört många vettiga arbetarpartiet och liberala partiet i hela västvärlden. I de länder där mer tolerans verkligen behövs lyser dessa rörelser med sin frånvaro, men här går inflation i det.

Det finns ganska intressant statistik om vilka det är som röstar på vilka partier. C har en kraftig överrepresentation bland kvinnor i städer och sd har en kraftig överrepresentation bland män på landsbygden.

Jag vet inte om jag tycker att det stämmer direkt överens med mina egna erfarenheter men jag umgås väldigt sällan i kretsar med högutbildade stadsbor eller med många unga kvinnor med intresse för politik. Hör ofta kvinnor säga att sd är kvinnofientliga för att de ett tag ville sänka rätten till fri abort till 12 veckor, vilket i dessa kvinnors värld betyder att man hatar kvinnor. Tycker inte det är särskillt fientligt mot kvinnor och är väldigt glad att jag själv fick födas.

Där jag bor i en av de rödaste kommunerna i Värmland verkar det som om sd tagit mest röster från missnöjda klassika S väljare inom industrin och kvinnorna som jobbar inom offentlig sektor fortfarande är S trogna. Sen stöter jag på en del som papegojor pratar med andras ord om att sd är bruna etc etc. Nämner att pizza är gott för att ta en dåligt exempel på varför Sverige ska vara hela världens samvete.

Men jag har märkt hur snacket i matsalaena ändrats allt mer de sista åren och S verkar inte stå särskillt högt i kurs bland de som är politiskt intresserade. Främst är det invandring det klagas på men jag tror faktiskt de flesta fortfarande är socialdemokrater när allt kommer till kritan.

Ska man vara ärlig är väl alla i Sveriges riksdag mer eller mindre socialdemokrater nu för tiden för det finns ingen som vill utarma välfärdsstaten helt, utom då möjligen de värsta extremisterna i centerpartiets stureplanfalang och kanske någon gammal reaktionär gammal moderat.

I det stora hela så överlever nog jag, mina närmaste och de flesta man känner väldigt bra i Sverige oavsett om det är S, M eller Sd som styr. Lite mera av "gör din plikt, kräv din rätt" och "den som inte vill arbeta, den skall inte heller äta" så får man Sverige på rätt köl.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Politik och då främst Centern

lodin92  
#768775
Sörlänningen skrev:Om SD skall det sägas att det är klart att många av oss som har invandrare i familjen tycker att det är jobbigt med ett part som har folkmord och rasism inskrivet i sina officiella, rådande, policy-dokument som grunder för partiet (ja, det är lätt att hitta, även om det av någon anledning inte brukar diskuteras). De flesta i partiledningen är också uttalade antidemokrater. Personligen tycker jag att strandskydd och extremt hög skatt troligen är mer skadligt än mindre folkmord. Därför röstar jag borgerligt ändå. Men det borde inte överraska någon att de av oss som lever i rasblandade familjer tycker att det är lite jobbigt.


Du får gärna redovisa vars du läser om att de står för folkmord och rasism? Även ditt påstående att de flesta är antidemokrater? Många sd politiker har stått för fel saker, precis som många hos andra partier. Men min uppfattning är att SD är ända som har närmast nolltollerans och faktiskt ser till att dessa lämnar paetiet

Användarvisningsbild

Re: Politik och då främst Centern

lodin92  
#768776 Min uppfattning är att dagens arbetare röstar på SD, endel av gammal vana på sossarna. S fortsätter ju behålla sin storlek eftersom invandringen är så stor och dessa nästan uteslutandd röstar s. Centern förstår jag inte hur någon på landsbygden kan rösta på eftersom de även är en röst på MP.

Användarvisningsbild

Re: Politik och då främst Centern

Fredrik Reuter  
#768780
lodin92 skrev:Men min uppfattning är att SD är ända som har närmast nolltollerans och faktiskt ser till att dessa lämnar paetiet


Nja, (kanske) enligt Expressen: https://www.expressen.se/nyheter/64-pol ... mc-gangen/

Användarvisningsbild

Re: Politik och då främst Centern

lodin92  
#768781 Nu kan jag inte läsa artikeln eftersom de är plus artikel. Att kandidera jämfört med att tillåtas vara med är ju en väsentlig skillnad. Men både vänstern och Sverigedemokraterna är ju partierna som står längst ut åt kanterna. Så att extrempersonerna som finns i kanterna både röstar på och dras till dessa partier är ju inte så konstigt, men sen är det ju upp till partierna att ta avståns från dessa.

Avatar Fallback

Re: Politik och då främst Centern

Sörlänningen  
#768783
lodin92 skrev:
Sörlänningen skrev:Om SD skall det sägas att det är klart att många av oss som har invandrare i familjen tycker att det är jobbigt med ett part som har folkmord och rasism inskrivet i sina officiella, rådande, policy-dokument som grunder för partiet (ja, det är lätt att hitta, även om det av någon anledning inte brukar diskuteras). De flesta i partiledningen är också uttalade antidemokrater. Personligen tycker jag att strandskydd och extremt hög skatt troligen är mer skadligt än mindre folkmord. Därför röstar jag borgerligt ändå. Men det borde inte överraska någon att de av oss som lever i rasblandade familjer tycker att det är lite jobbigt.


Du får gärna redovisa vars du läser om att de står för folkmord och rasism? Även ditt påstående att de flesta är antidemokrater? Många sd politiker har stått för fel saker, precis som många hos andra partier. Men min uppfattning är att SD är ända som har närmast nolltollerans och faktiskt ser till att dessa lämnar paetiet


I första hand tänker jag ju på följande passus i SD:s principprogram:
"Sverigedemokraterna står för en mer nyanserad och därmed också en mer realistisk människosyn. Vår
strävan är att utforma politiken efter hur vi tror att människan är och inte hur vi önskar att hon vore. Vi
tror inte på teorin om att människor föds som blanka blad som kan fyllas med vilket innehåll som helst.
Miljön har visserligen en stor betydelse för individens utveckling, men samspelar med det biologiska
arvet (i tidigare versioner av detta program beskrivet med termen nedärvd essens) och den fria viljan."

Det här är ju något SD har fått väldig kritik för och de har ändrat och pillat i formuleringarna, men tydligen är det så viktigt att man inte kan komma för sig att plocka bort folkmordsåtrån.

EDIT: Det här demokratimotståndet står inte i partiprogrammet. Men de flesta i ledningen, förutom möjligen Jimmie, har varit tydliga att de vill se Ungersk utveckling i Sverige. Det säger de ju uttryckligen. Och det får man verkligen tycka, men många tror ju ändå att demokrati är lämpligare, om inte annat för att det gör det svårt för samma personer att sitta väldigt länge.

Användarvisningsbild

Re: Politik och då främst Centern

lodin92  
#768787 Som dem syftar på skillnader mellan män och kvinnor, samt exempelvis att förutsättningar för iq etc är inviduellt. Detta måste väl alla hålla med om? Sen är det bara dumt av dem ska ta upp det eftersom de är som gjort för att kunna lyftas ur helheten för misstolkning.

Avatar Fallback

Re: Politik och då främst Centern

Sörlänningen  
#768788
lodin92 skrev:Som dem syftar på skillnader mellan män och kvinnor, samt exempelvis att förutsättningar för iq etc är inviduellt. Detta måste väl alla hålla med om? Sen är det bara dumt av dem ska ta upp det eftersom de är som gjort för att kunna lyftas ur helheten för misstolkning.


Saken är ju att om de helt saknade stöd för etnisk rensning och folkmord i sina dokument skulle de helt sakna USP och de skulle överges av alla kärntrupper. Att behålla det är damage kontroll. De kritiserad ju hela tiden av äldre kärntrupper för att inte vara tydliga i judefrågan (jag är övertygad om att nuvarande partiledningen inte alls är antisemtisk, men det är ändå ett problem för dem och något de måste förhålla sig till, även om det ju onekligen inte är en särskilt stor fråga för de flesta SD-väljare).

Avatar Fallback

Re: Politik och då främst Centern

axwell  
#768789 Mycket skrivet om hur vansinnigt det är att rösta på C, beror det på att dom sviker partierna som gillar SD ?

Om alternativen är: V, MP eller C så skulle det självklara valet för mig vara C.
Nu är ingen av dom mitt alternativ så jag behöver inte välja C.

Användarvisningsbild

Re: Politik och då främst Centern

lodin92  
#768791 Problemet är ju att en röst på c numera är samma som en röst på mp eller v. Därför tror jag inte de gillas pågrund av sammarbetet med dem. Sen personligen klarar jag ej av Annie, aldrig hört på en debatt där hon framför deras partisåsikter utan bara klankar på dem andras. C hade ju kunnat vara ett givet alternativ för alla på landet om deras viktigaste uppgift inte var att med alla medel undvika sd.. Partiens storlek har inte avgjort deras inflytande, utan krävs deras mandat så är det mer eller mindre obetydande hur stora de är. Precis som en röst åt höger så måste man acceptera sd.

Användarvisningsbild

Re: Politik och då främst Centern

lodin92  
#768792
Sörlänningen skrev:
lodin92 skrev:Som dem syftar på skillnader mellan män och kvinnor, samt exempelvis att förutsättningar för iq etc är inviduellt. Detta måste väl alla hålla med om? Sen är det bara dumt av dem ska ta upp det eftersom de är som gjort för att kunna lyftas ur helheten för misstolkning.


Saken är ju att om de helt saknade stöd för etnisk rensning och folkmord i sina dokument skulle de helt sakna USP och de skulle överges av alla kärntrupper. Att behålla det är damage kontroll. De kritiserad ju hela tiden av äldre kärntrupper för att inte vara tydliga i judefrågan (jag är övertygad om att nuvarande partiledningen inte alls är antisemtisk, men det är ändå ett problem för dem och något de måste förhålla sig till, även om det ju onekligen inte är en särskilt stor fråga för de flesta SD-väljare).


Kanske jag är trög men vars fanns sambanden med etnisk resning och folkmord?

Avatar Fallback

Re: Politik och då främst Centern

jannee  
#768794 Den stora faran med att rösta på SD kan vara att man släpper in räven bland hönsen.
En röst på C är en röst på fortsatt otrygghet här i landet och inte minst på landsbygden, läser man deras valmanifest förstår man att en röst på C är en röst på S.

Avatar Fallback

Re: Politik och då främst Centern

Sörlänningen  
#768839
jannee skrev:Den stora faran med att rösta på SD kan vara att man släpper in räven bland hönsen.
En röst på C är en röst på fortsatt otrygghet här i landet och inte minst på landsbygden, läser man deras valmanifest förstår man att en röst på C är en röst på S.


Ja, det är inte lätt i år.

Avatar Fallback

Re: Politik och då främst Centern

jannee  
Avatar Fallback

Re: Politik och då främst Centern

Bosse1  
#768846 Var det det här som var hönsgården ? 😇
https://timbro.se/smedjan/tjanstemannen ... politiker/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).