Öppna kategorin

Politik och då främst Centern

228 inlägg 29070 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Politik och då främst Centern

r93  
#770351 Jahopp…. Nu har vi ”bränd jord” i Kalmar enligt Annie…..

Snacka om verklighetsfrämmande.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Politik och då främst Centern

Hema  
#770378
Orsa skrev:Rent tekniskt har vi precis samma tillgång till el nu som ifjol. S är duktiga på att skapa ny beskattningsbar marknad hela tiden. När vår tillverkande industri slutligen prisades ut och Statsminister Görsn sa att vi skulle svetsa i Polen och vi skulle industridesigna så blev Stefan statsminister andra arbetslösa och sen har vi satsat på privatupplånad konsumtion, i ca tio år har vi nu överbryggat med boendeindustrin för att komma till den lättkontrollerade elräkningsindustrin. När kablarna blev lagda och MP beslöt om nya fjärrmätare i alla bostäder senast 2025 så sa jag stt det blir reklam om SMS-ellån. Nu joxas det ju med skatteuttag för försvaret och de uppjackade taxeringsvärdena har ju lantmäteriet lika bra koll på som det är koll på dieselpumparna.
Vi har världens högsta skatter och och det blir fler och fler påhittejobb.

Syftar du på producerade kwh?

   TS
Avatar Fallback

Re: Politik och då främst Centern

jannee  
#770390 Hur såg det ut i Sverige för 8 år sedan och hur ser det ut idag, vissa "smärre" skillnader har det uppstått.
Tycker man att, S och C har lyckats förvalta Sverige bra, gjort Sverige bättre, tryggare, bättre att leva i, självfallet då rösta på dem.
Tycker man annorlunda röstar man borgerligt, om du väljer KD, SD eller M spelar mindre roll för dessa måste i vilket fall samarbeta för att rädda Sverige ur den krissituation som sossarna med C lyckats sätta Sverige i.
L är ett parti likväl som MP som överlever på stödröster från andra partier, m.a.o. tillför egentligen inget i svensk politik.

Avatar Fallback

Re: Politik och då främst Centern

Hema  
#770408 https://www.oskarshamns-nytt.se/insanda ... -sandlada/

Fler som tröttnat på attityden. Tror bestämt att C hade kunnat må bra av en ny ledare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Politik och då främst Centern

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#770415 Syftar på att det är elprissättningsmodellen med att kostnaden för sista producerade effektenheten prissätter hela elenergimängden den timmen/dagen.
Detta ger ju oss våra absurda elpriser. Produktionsmässigt borde vi väl ha mer elenergi idag än ifjol, eftersom det tillkommit fläktar i skogen. Variationer för av-/påslagna kärnkraftsreaktorer obeaktat.
Jag har ju sagt att det varit lönsamt att ställa kärnkraftsreaktorer i stoppläge men vår prissättningsmodell för man slipper klyva uran och får mer betalt för det man producerar.
Vattenkraftsägarna skulle ju helst se all kärnkraft nedlagt vilket blir följden om man låter kapitalet styra politiskt ostyrt. Produktionskostnad nära noll och elpris uppe i stjärnorna.
Pga av Twittrande rikspolitiker i Sverige som abdikerat från att styra landet långsiktigtser det ut som det gör med elmarknad, skogspolitik, invandring, jakt- och rovdjur, infrastruktur, Swedavia, bostadsbubbla, osv.
Som nån postade en bild: "Titanic hade i alla fall lyset på när det sjönk".
Tänker jag just nu...

Användarvisningsbild

Re: Politik och då främst Centern

Peter_Högdahl  
#770418 1. MP ska ut vilket tragiskt nog verkar omöjligt.
2. Man röstar inte på smygsossarna C då det medför ännu sämre levnadsförhållanden för den vanliga svensken.
3. Heja Jimmie!

Avatar Fallback

Re: Politik och då främst Centern

axwell  
#770425 Det kan bli så att varje röst på c gör att s får mer kraft att köra över mp.
Risken är fortfarande stor för att mp blir kvar i Riksdagen.

Avatar Fallback

Re: Politik och då främst Centern

Hema  
#770438
Orsa skrev:Syftar på att det är elprissättningsmodellen med att kostnaden för sista producerade effektenheten prissätter hela elenergimängden den timmen/dagen.
Detta ger ju oss våra absurda elpriser. Produktionsmässigt borde vi väl ha mer elenergi idag än ifjol, eftersom det tillkommit fläktar i skogen. Variationer för av-/påslagna kärnkraftsreaktorer obeaktat.
Jag har ju sagt att det varit lönsamt att ställa kärnkraftsreaktorer i stoppläge men vår prissättningsmodell för man slipper klyva uran och får mer betalt för det man producerar.
Vattenkraftsägarna skulle ju helst se all kärnkraft nedlagt vilket blir följden om man låter kapitalet styra politiskt ostyrt. Produktionskostnad nära noll och elpris uppe i stjärnorna.
Pga av Twittrande rikspolitiker i Sverige som abdikerat från att styra landet långsiktigtser det ut som det gör med elmarknad, skogspolitik, invandring, jakt- och rovdjur, infrastruktur, Swedavia, bostadsbubbla, osv.
Som nån postade en bild: "Titanic hade i alla fall lyset på när det sjönk".
Tänker jag just nu...

Jag tänker att en av de större skillnaderna är att vi sedan alla reaktorer var i drift aldrig har haft så lite planerbar elproduktion som nu, samt att vi nog aldrig haft så mycket oplanerbart elproduktion som nu. Bra recept för att få elbrist (effektbrist), när vi inte längre kan säkerställa att vi har tillräckligt med elproduktions igång som levererar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Politik och då främst Centern

jannee  
#770462 Om man ska tro kvällstidningarna börjar Annie Lööf få kalla fötter.
Hon är återigen intresserad av ett nytt Alliansen, tvivlar nog på att S,MP och C tillsammans kan få över 50% vilket skulle innebära att hon blir utan inflytande. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Politik och då främst Centern

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#770500 Rösta på vad ni vill, bara det är rätt halva... 😎 Finns dock inget självklart alternativ där heller tyvärr
Viktigt röstar så att man neutraliserar röster på den rödgröna röran

Användarvisningsbild

Re: Politik och då främst Centern

Peter_Högdahl  
#770545 Var och röstade förut och blev förvånad över att det kö in till vallokalen och stadig tillströmmning. Hoppas bara inte majoriteten av allt folk röstar S,C,MP,V....
Men känns som SD går stark framåt.

Användarvisningsbild

Re: Politik och då främst Centern

lodin92  
#770546
axwell skrev:Det kan bli så att varje röst på c gör att s får mer kraft att köra över mp.
Risken är fortfarande stor för att mp blir kvar i Riksdagen.

Kan även bli så att månen trillar ner och vi inte får veta valresultatet.. MP och V kommer kräva stort inflytande, i 8år har inte storleken spelat någon roll utan krävs deras röster så är dem likvärdiga. Varför skulle de bli skillnad nu?

Avatar Fallback

Re: Politik och då främst Centern

jannee  
#770549 Har nu röstat och vinner inte "mitt" parti så vet man vilka man ska skylla på om det går åt he**te.
Trots att vi förhoppningsvis vinner möter vi en stor uppförsbacke, vilket innebär att det nog går åt he*'te ändå :grin:

Användarvisningsbild

Re: Politik och då främst Centern

Sjögården  
#770557 Har för första gången i mitt liv röstat på mig själv, det var en ovanlig känsla.
Hur det går, ja se det blir en annan historia… 😉

Användarvisningsbild

Re: Politik och då främst Centern

Pannben  
#770561 Jag kom osökt att tänka på vad professorn i bakteriologi sa på en föreläsning. ”-Ska ni välja mellan pest och kolera ska ni välja kolera. Kolera kan vi bota men inte pesten.”

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).