fre 26 aug 2022, 01:54#768358
Jag har solceller, värmer hus och varmvatten m.h.a en värmepump......jordvärme.
Har en 300 liters varmvattentank som försörjer mitt hus och en uthyrd flygel med varmvatten. (I flygeln matas en vv-beredare med varmvattnet)
Jag har i två års tid sommartid blockerat varmvattenproduktionen kl 19-10, på så vis kommer mesta vattnet värmas av egen el, skiner inte solen så värms det i.a.f.
Alla dagar utom en har det funnits varmvatten när jag skulle duscha.
Funktionen att höja vv-temp var 14:e dag mot legionella låg per default mitt i natten, jag ändrade den till mitt på dagen.
Bor man själv så borde även vattnet i värmepumpar med inbyggd beredare räcka för en dusch, vill man lyxa (eller får besök) så är det ju bara att klicka bort blockeringen.
Varmvattenberedaren i verkstaden sitter med vanlig klocktimer i vägguttag, den värmer vatten kl 12-15
Har tidigare hållit underhållsvärme i verkstad m.h.a två luftvärmepumpar, i största lokalen mest enbart för att en vattenledning passerar. Nu har jag köpt 20 m värmekabel som jag tänker isolera in längs röret och kallställa verkstaden.
Matrum, omklädningsrum och toaletter får (måste få) behålla värme via luftvärmepump, ett mindre rum med målarfärg och tvättho får lite hederlig elvärme.
Frågade Telge huruvida jag betalade för elen per timme eller som månadssnitt, det var månadssnitt. Om jag ville så kunde jag begära timavläsning hos nätägaren och då hade denne tre månader på sig att fixa.
Eftersom jag ser timförbrukningen i Eons app så känns det mer som att nätägaren inte vill släppa tim-siffrorna till elhandlaren.
Hur som helst så stundar väl mätarbyten överallt, då borde man kunna få timdebitering överallt av alla.
I.s.f skulle man ju kunna förlägga varmvattenproduktionen till nattetid under vintern (och alltid för alla utan solceller).
Strömmen är ju många gånger helt märkligt billig nattetid, nu t.ex 8-10 öre fram till kl 06, sedan 360 öre klättrande till 805 som värst. Före kl 06 kan man alltså köpa 9-10 kWh till samma pris som EN kWh kl 09 😮
Tibber är säkert också bra, dock så betalar Telge 10 öre mer för den utlevererade solcellskilowatten.