Öppna kategorin

Är de brist på Arborister i Sverige?

7 inlägg 1839 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Är de brist på Arborister i Sverige?

Alex Strömberg  
#768065 Som titeln lyder så undrar jag om de är ett brist yrke? Jobbat som mek för sågar m.m och har sågat en del på fritiden och insett att de är något jag skulle vilja göra istället.

Är de värt att byta och vad för slags förväntningar bör jag ha egentligen?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Är de brist på Arborister i Sverige?

Axl  
#768067 Det är nog lite säsongsbetonat och finns säkert lokala skillnader. Men tror inte det är något överskott. Säkert inte dumt och kombinera det med att skruva för att kunna jämna ut sysselsättningen.

Användarvisningsbild

Re: Är de brist på Arborister i Sverige?

Alex Strömberg  
#768068
Axl skrev:Det är nog lite säsongsbetonat och finns säkert lokala skillnader. Men tror inte det är något överskott. Säkert inte dumt och kombinera det med att skruva för att kunna jämna ut sysselsättningen.

Kan nog inte vara lika säsongsbetonat som mitt nuvarande jobb. Har typ inget att göra 6 månader av året. Kan väl vara nice för vissa men jag klarar inte av de. Samt att behöva ha butik är inte kul.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är de brist på Arborister i Sverige?

anersimyra  
#768078 Från att ha gått från i stort sett noll i början på nittiotalet så finns det numera väldigt gott om arboristföretag och då särskilt i storstadsregionerna. Av alla de arborister som jag känner och har jobbat med så har de jobb så det räcker till och blir över. Viktigt är dock att skaffa sig de behörigheter och utbildningar som krävs och att vara beredd på att jobba hårt och att arbetsdagarna kan bli långa. För att få jobba som arborist vid kommunala eller statliga uppdrag krävs ofta en internationell certifiering som jag tyvärr inte minns vad den kallas, det kan vara ETW eller något liknande.

Användarvisningsbild

Re: Är de brist på Arborister i Sverige?

Alex Strömberg  
#768079
anersimyra skrev:Från att ha gått från i stort sett noll i början på nittiotalet så finns det numera väldigt gott om arboristföretag och då särskilt i storstadsregionerna. Av alla de arborister som jag känner och har jobbat med så har de jobb så det räcker till och blir över. Viktigt är dock att skaffa sig de behörigheter och utbildningar som krävs och att vara beredd på att jobba hårt och att arbetsdagarna kan bli långa. För att få jobba som arborist vid kommunala eller statliga uppdrag krävs ofta en internationell certifiering som jag tyvärr inte minns vad den kallas, det kan vara ETW eller något liknande.

Då låter de som att de fortfarande inte är försent i alla fall, tänkte man vill ju inte gå en utbildning och sedan sitta där utan jobb.

   TS
Avatar Fallback

Re: Är de brist på Arborister i Sverige?

Brorsan  
#768080 Det känns som det är många sektionsfällare/klättrare som kallar sig arborist här i Stockholmstrakten.
Eller så är det kunderna som kallar klättrare för arborister.

Användarvisningsbild

Re: Är de brist på Arborister i Sverige?

anersimyra  
#768083
Brorsan skrev:Det känns som det är många sektionsfällare/klättrare som kallar sig arborist här i Stockholmstrakten.
Eller så är det kunderna som kallar klättrare för arborister.

Det är både och. Tittar man på betydelsen av ordet arborist så kan vi strängt taget alla som sysslar med att fälla träd kalla oss arborister..😜

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).