Öppna kategorin

Kan bensin bli för gammal

14 inlägg 5509 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kan bensin bli för gammal

Sture Andersson  
#766837 Har lärt mig att det finns mycket kunnande här ,så även om kanske min båtmotor inte hör hemma här så kanske ,jag kan få lite ider ändå här . Det är en fyrtakt förgasar motor på 100hk ,börja krångla i fjol , den går på låga varv,men vid gaspådrag börjar den missa och går inte upp i varv ,lämna in den på verkstad ,verkstaden fick inte fram felet ,för dom kan inte belasta den .Men dom gjorde service på den ,renovera förgasare ,bytte en spänings regulator ,stift och det som görs på en service .
Vid sjösättning i vår var det samma problem ,har nu bytt slangar och pumpblåsan ,,utan någon förbättring .
Men i kväll slog det mig ,det sitter fast 100 liters tank i den , jag har ju aldrig tömt den och förbrukar ju inte mycket mer än kanske 30 -40 liter på en sommar max ,kan bensinen vara så dålig så det är det som orsakar problemet .



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Kan bensin bli för gammal

machonisti  
#766839 Ja!

Avatar Fallback

Re: Kan bensin bli för gammal

jannee  
#766844 Finns troligtvis en hel del vatten i tanken, när du kör och soppan skvalpar runt suger motorn kanske också i sig lite vatten därav problemen.
Töm och rengör tanken, bensinen som är i tanken kan du blanda upp med tvåtaktsolja och nyttja till motorsågen, tvåtaktare är oftast inte så känsliga som en fyrtaktare.
Bensin och vatten skiktar sig så om du du nyttjar en hävert kan du suga upp och på så vis få bort vattnet.

Användarvisningsbild

Re: Kan bensin bli för gammal

anersimyra  
#766849 Handelsbensinen, eller rättare sagt de additiv som finns i bränslet börjar beroende på hur bränslet förvaras att brytas ner inom 3-7 månader så med den förbrukning du anger så har du alltså en rejäl skvätt med bränsle som är runt två år gammalt.

Avatar Fallback

Re: Kan bensin bli för gammal

Bosse1  
#766852 Körde min gamla bensin i gräsklipparn uppblandat med en skvätt nytt. Var omöjligt i lilla elverket på hösten.

Avatar Fallback

Re: Kan bensin bli för gammal

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766857 En motorcykel jag hade var helt död med halvårsgammal bensin i tanken.

Avatar Fallback

Re: Kan bensin bli för gammal

tallen100  
#766864 Jag har aldrig haft bekymmer men gammal bensin, den har varit över ett år gammal ibland.
Så det verkar vara olika..

Användarvisningsbild

Re: Kan bensin bli för gammal

Bert1  
#766866 I början på 90talet när vi höll på med rally så gick inte bilen riktigt på den bensin som var kvar i tanken från höst till vår

Användarvisningsbild

Re: Kan bensin bli för gammal

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766870 Har det inte en hel del med hur man lagrar bensinen??
Så har TS motor stått mycket ute i direkt solljus på sommaren så kan man ju ana att det har dunstat bort en hel del av det gottigaste i bensinen...

Bästa förvaringen är väl mörkt och svalt, och i en tät dunk???

Användarvisningsbild

Re: Kan bensin bli för gammal

machonisti  
#766881 En del motorer verkar vara känsligare än andra. Värme spelar stor roll. Svårast är att få startat. Brukar använda en spruta och spruta in färsk bensin via tändstiftet. För det mesta går den på gammal bensin efter det.
En helt vanlig gräsklippare med briggs stratton motor var speciellt hopplös. Där behövde man inte ens försöka på våren, bara att byta ut direkt. Däremot en gammal yamaha båtsnurra går på vad som helst som luktar bensin.

Användarvisningsbild

Re: Kan bensin bli för gammal

Alex Strömberg  
#766980 Ja.


Får in minst 20-30 klippare varje vår som jag tömmer på bensin och sen har vissa tillräckligt med attityd att säga "de där säger ni bara för att tjäna pengar".

Användarvisningsbild

Re: Kan bensin bli för gammal

toker72  
#767099 Har aldrig haft problem med gammal bensin i vare sig båt mc skoter eller diverse sågar men dom står ju inte så länge drygt ett halvår eller så sen körs dom ju lite i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Kan bensin bli för gammal

jannee  
#767415 Forskning visar följande trots Aners påståenden.
Vad händer om man kör med gammal bensin?
Då kan lite av det butan man har i bensinen dunsta av. Butanet är till för att man skall kunna få tillräckligt med gasblandning så att tändstiftet kan antända bensinen. Alltså, det som händer med 'gammal' bensin är att motorn blir svårstartad och inget annat. Effekten påverkas ej
Lagring ska ske i ett för lagring av bensin godkänd cistern eller kärl. Längsta rekommenderade lagringstid är 12 månader i ett icke helt tillslutande kärl och 18 månader i ett tättslutande kärl. Alkylatbensin klarar normalt flera års lagring utan att egenskaperna försämras.

Användarvisningsbild

Re: Kan bensin bli för gammal

pts  
#767906 E10 dvs 95 oktan kontra E5 dvs 98 oktan

Jag fick gå över till 98 oktan

Vattenfilter kan vara en god idé om du har fast tank. Ser ungefär ut som ett oljefilter fast för bensin.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).