Öppna kategorin

Hur stor areal har avverkats för bla vindkraft?.

5 inlägg 1970 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur stor areal har avverkats för bla vindkraft?.

widetrak  
#766057 Finns det uppgifter på hur stora arealer som avverkats för att göra plats för vindkraftverk och kraftledningar? Hur stor är denna areal i förhållande till total avverkad yta? Är det en signifikant del av den totala avverkade arealer eller är det försumbart?

Utöver ovanstående försvinner också skogsareal till utbyggnad av vägar, industri osv.

Tycker att denna jämförelse är intressant eftersom den skog som avverkas för dessa syften inte kommer att återbeskogas inom överskådlig tid.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Hur stor areal har avverkats för bla vindkraft?.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766059 Det är absolut försumbart. På sin höjd rör det sig om promille av skogsarealen.
Vägar och industri blir fort större arealer men heller inte det någon större andel av Sveriges stora skogsinnehav.

Användarvisningsbild

Re: Hur stor areal har avverkats för bla vindkraft?.

Fredrik Reuter  
#766060 In alles ca 10.000 hektar per år är siffror jag hört.

Användarvisningsbild

Re: Hur stor areal har avverkats för bla vindkraft?.

Fredrik Reuter  
#766061 Alltså förändrad markanvändning. Från skog till annat.

Användarvisningsbild

Re: Hur stor areal har avverkats för bla vindkraft?.

Göt  
#766062 Blir väl en hel del skogsmark som blir till för bostadsbyggen och annat, en del kommuner försöker ju att inte bygga på åkermark, så någonstans lär det ju tas.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).