Öppna kategorin

Frågor till er lantbrukare

12 inlägg 2505 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Frågor till er lantbrukare

Axel92  
#765101 Hej!

Har ett par frågor till er lantbrukare som odlar:

1) Hur får ni enklast reda på vilket pris som erbjuds för er skörd inför en säsong?

2) Hur många motparter har ni i er närhet att sälja till?

3) Hur bestämmer ni vilken gröda att så på en viss plats inför en säsong? Vilka olika ”datapunkter” går in i detta beslut?

Lite bakgrund till varför jag frågar detta: jag läser en innovationskurs på högskolan och vi skissar på en app till lantbrukare för att underlätta olika beslut.

Tack för era svar!

Mvh
Axel



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Frågor till er lantbrukare

Bert1  
#765102 Gröda bestäms av växtföljd och jordart

Användarvisningsbild

Re: Frågor till er lantbrukare

Göt  
#765104 En fråga för spannmålsodlare på slättbygderna kanske, jordbruket inriktningar och förutsättningar kan vara väldigt olika
.

Användarvisningsbild

Re: Frågor till er lantbrukare

Sjögården  
#765113
Bert1 skrev:Gröda bestäms av växtföljd och jordart

Och vilket som blir kvar när dovhjort,kronhjort och gris gjort sitt…. 😉

Användarvisningsbild

Re: Frågor till er lantbrukare

Bert1  
#765154 Är väl träda som är mest gångbart då men det blir man inte mätt på så det behövs mer bly i luften

Avatar Fallback

Re: Frågor till er lantbrukare

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#765225 Hade man vetat försäljningspriset inför säsong så hade de flesta beslut varit lätta.
Nä ni får nog dyka djupare i branschen och göra ett rejälare förarbete.
Handel med spannmål har mycket likheter med råolja, en del handlas på dagspris, en del på terminspriser, sedan finns det också varianter med poolpriser.
Lagom till årets skörd brukar de allra flesta ha fått en bra bild av vad de verkligen fick betalt för den förra.

Användarvisningsbild

Re: Frågor till er lantbrukare

Axel92  
#765231
busholle skrev:Hade man vetat försäljningspriset inför säsong så hade de flesta beslut varit lätta.
Nä ni får nog dyka djupare i branschen och göra ett rejälare förarbete.
Handel med spannmål har mycket likheter med råolja, en del handlas på dagspris, en del på terminspriser, sedan finns det också varianter med poolpriser.
Lagom till årets skörd brukar de allra flesta ha fått en bra bild av vad de verkligen fick betalt för den förra.


Vill du utveckla lite? Varför dröjer det t ex ända till nästa säsong? Och om terminspriser erbjuds, har man då möjlighet att veta priset i förväg? Tack!

   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor till er lantbrukare

hfab  
#765242
Axel92 skrev:Hej!

Har ett par frågor till er lantbrukare som odlar:

1) Hur får ni enklast reda på vilket pris som erbjuds för er skörd inför en säsong?

2) Hur många motparter har ni i er närhet att sälja till?

3) Hur bestämmer ni vilken gröda att så på en viss plats inför en säsong? Vilka olika ”datapunkter” går in i detta beslut?

Lite bakgrund till varför jag frågar detta: jag läser en innovationskurs på högskolan och vi skissar på en app till lantbrukare för att underlätta olika beslut.

Tack för era svar!

Mvh
Axel

Jag tror du börjar i fel ände.
Ska du utveckla en app som beslutsunderlag så ska du nog gå en omfattande agronom och handels utbildning först.
Alternativt så sätter du ihop en grupp med riktigt stora spannmålsproducenter som du djupintervjuar.

Användarvisningsbild

Re: Frågor till er lantbrukare

Axel92  
#765246
hfab skrev:
Axel92 skrev:Hej!

Har ett par frågor till er lantbrukare som odlar:

1) Hur får ni enklast reda på vilket pris som erbjuds för er skörd inför en säsong?

2) Hur många motparter har ni i er närhet att sälja till?

3) Hur bestämmer ni vilken gröda att så på en viss plats inför en säsong? Vilka olika ”datapunkter” går in i detta beslut?

Lite bakgrund till varför jag frågar detta: jag läser en innovationskurs på högskolan och vi skissar på en app till lantbrukare för att underlätta olika beslut.

Tack för era svar!

Mvh
Axel

Jag tror du börjar i fel ände.
Ska du utveckla en app som beslutsunderlag så ska du nog gå en omfattande agronom och handels utbildning först.
Alternativt så sätter du ihop en grupp med riktigt stora spannmålsproducenter som du djupintervjuar.


Absolut, djupintervjuer tror jag på. Men för att sådana ska vara givande måste man ha viss förinformation - har du några svar att ge på mina frågor? Uppskattas :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor till er lantbrukare

hfab  
#765281 Har tyvärr inga klara svar på dina frågor.
Det är en sjuk marknad som styrs av flera faktorer, bland annat påverkar politiska nycker

Avatar Fallback

Re: Frågor till er lantbrukare

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#765313
Axel92 skrev:
busholle skrev:Hade man vetat försäljningspriset inför säsong så hade de flesta beslut varit lätta.
Nä ni får nog dyka djupare i branschen och göra ett rejälare förarbete.
Handel med spannmål har mycket likheter med råolja, en del handlas på dagspris, en del på terminspriser, sedan finns det också varianter med poolpriser.
Lagom till årets skörd brukar de allra flesta ha fått en bra bild av vad de verkligen fick betalt för den förra.


Vill du utveckla lite? Varför dröjer det t ex ända till nästa säsong? Och om terminspriser erbjuds, har man då möjlighet att veta priset i förväg? Tack!


Att prissäkra innebär risk då man förbinder sig att leverera avtalad volym. 2018 fick många ett bittert uppvaknande då de hade prissäkrat mer än de kunde leverera. Det innebär kontraktsbrott och därmed skadestånd, rekommendationen är därför att prissäkra maximalt halva beräknade skörden. Det innebär att ett bra år har du mer än hälften kvar att sälja på annat vis. Säljer du direkt till förbrukare så kan det dröja långt in på sommaren efter skörd innan varan är levererad och du kan få avräkning på det du sålt. Har man god likviditet så kan man vänta längre med att göra affär på fysisk vara och spekulera i att varan stiger i pris framåt efterföljande sommar. De som väntade med att sälja 2021 års skörd till efter krigsutbrottet gjorde en fantastisk affär jämfört med de som sålde direkt i skörd på hösten.

Användarvisningsbild

Re: Frågor till er lantbrukare

Skogz  
#765361
Axel92 skrev:
busholle skrev:Hade man vetat försäljningspriset inför säsong så hade de flesta beslut varit lätta.
Nä ni får nog dyka djupare i branschen och göra ett rejälare förarbete.
Handel med spannmål har mycket likheter med råolja, en del handlas på dagspris, en del på terminspriser, sedan finns det också varianter med poolpriser.
Lagom till årets skörd brukar de allra flesta ha fått en bra bild av vad de verkligen fick betalt för den förra.


Vill du utveckla lite? Varför dröjer det t ex ända till nästa säsong? Och om terminspriser erbjuds, har man då möjlighet att veta priset i förväg? Tack!

Säljer man på termin så betyder det att man binder upp sig att sälja viss volym på ett visst pris under ett visst datum i en oviss framtid.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).