Öppna kategorin

Ramslök?

7 inlägg 1359 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ramslök?

Andreas34Nilsson66  
#758897 Hittad idag på en känd lokal där det växer ramslök. Men jag har aldrig plockat ramslök någon gång förut men läser på om dom mera nu. Doftar mycket lök och det stämmer! Är 99% säker på ramslök och första gången jag hittar/plocka r, det kan inte vara något annat eller hur? Vill någon bekräfta då det är första gången? Mvh Andreas Nilsson



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Ramslök?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758899 Ja ramslök. Missat blomningen som var för någon vecka sedan.

Användarvisningsbild

Re: Ramslök?

totte  
#758920 Blommar här hemma nu. Står då i djupt skuggläge nedanför en stenmur. Kan ätas, t e x användas som krydda i marinad såsom vitlök. Ramslökssoppa kan man göra, har inte provat själv, påstås vara smaklig.

Avatar Fallback

Re: Ramslök?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758963 Plockade en del i påsk och gör mest pesto, men även soppa och då spetsat med citron. Annars går den bra till fisk som ersättning för purjolök.

Användarvisningsbild

Re: Ramslök?

Andreas34Nilsson66  
#758992 Tack för svar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ramslök?

Jogersö  
#759224 Grymt gott, lite mildare än vitlök 😀

Användarvisningsbild

Re: Ramslök?

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#759241 En god krydda, passar bra till grillat och soppa men jag får inte plocka här. Den är fridlyst i Blekinge

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).