Öppna kategorin

Vattenpump för bevattning

7 inlägg 2262 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vattenpump för bevattning

pelle_perry  
#756102 Hej
Är i behov av en vattenpump till en grävd brunn som är ca 5meter djup. Vattnet ska användas till bevattning av blommor och annat i trädgården. Avståndet är uppemot 60meter från brunn till bevattning. Då det bara används under sommarmånaderna så är någon fast installation inte aktuell utan jag tänker mig en kraftigare modell av dränkbar typ eller ska man ha en bensindriven pump som suger själv? Har en dränkbar pump i brunnen idag men den likt flera andra ger alldeles för dåligt tryck när man har en lång slang kopplad.

Någon som har tips på pump?

Mvh



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vattenpump för bevattning

Elis76  
#756104 Dåligt tryck beror enbart på att man inte har dimensionerat sin pumputrustning eller använder sig av fel "prylar".

Här hittar Du lite teori om dimensionering av pumpar.

Grundfos gör bra pumpar och så gör även ITT Flygt (numera Xylem).

https://www.grundfos.com/se/learn/ecademy/all-courses/pump-sizing/learning-to-calculate-how-much-head-the-pump-must-generate

https://www.scandiapumps.com/kunskap/pumpteknik/

Avatar Fallback

Re: Vattenpump för bevattning

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756106 Du behöver en flestegspump om det ska funka. Dränkpumpar av enstegstyp som är avsedda för länshållning och andra enklare uppgifter ger stort flöde vid låga tryck men tappar fort jämfört med flerstegspumpar.

Jag har en sådan här i en grävd brunn hemma: https://www.ahlsell.se/products/va--mark/pumpar/grundgravatten/5786398/

Ger massor med vatten och sköter sig själv utan extern utrustning. Ska du pumpa lite längre sträckor så är det viktigt att du har vettig dimension på ledningen, man tappar fort flöde när ledningarna blir längre.

Användarvisningsbild

Re: Vattenpump för bevattning

Heavy_D  
#756115 Jag kör med hydrofor pump monterad på tryckkärl från Jula. Har förvisso inte 60M slang. Borde gå att hålla hyfsat tryck med rätt dimensionerna på ledning?Enkelt att ställa ut på våren och ta in på hösten iaf.

Avatar Fallback

Re: Vattenpump för bevattning

torbjorn_2150  
#756118 Jag använder en pumpautomat stående vid husknuten på sommaren. Sugslangen 30 mm längd ca 30 meter, är nedgrävd, men inte säkert frostfritt. Jag kan koppla in bevattningsslangen, helst 3/4" direkt på pumpens kran. För att slippa slangar liggande på gräsmattan i onödan har jag också grävt ner en 20 mm svart PE slang, ca 20 m, till ett uthus med en kran så att jag där kan koppla på en mjuk slang.

Avatar Fallback

Re: Vattenpump för bevattning

pelle_perry  
#756131 Tack för input!
Siktar nog på en pumpautomat som kan stå ute under årets varma månader.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vattenpump för bevattning

torbjorn_2150  
#756140 Tänk på att använda bra sugslang, 25 mm minst, gärna 32 mm, och tryckslang 3/4 så lång sträcka som är praktiskt. Den sista biten som man flyttar omkring mest kan vara "vanlig trädgårdsslang". P.S. jag har just burit ut min pump, och den startade med bara vattenpåfyllning en gång! :-) D.S.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).