Öppna kategorin

Deformation konstruktionsvirke av 2,5 MPa

3 inlägg 1387 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Deformation konstruktionsvirke av 2,5 MPa

svampbob  
#753810 Jag har ett projekt där jag ska flytta ett par stora växlare liggande. Jag låter bygga ett par vaggor och ställer dessa på en vagn. Problemet är att växlarna är längre än vagnen så lasten kommer på att förmedlas via bafflarna ned på vaggorna så jag bad konstruktören kolla vilket tryck jag kommer att få på vaggorna. Jag fick till svar 2,5 MPa.
Kan jag få en kvalificerad gissning på hur långt in i virket som bafflarna kommer att tryckas.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Deformation konstruktionsvirke av 2,5 MPa

Dennis1982  
#753827
svampbob skrev:Jag har ett projekt där jag ska flytta ett par stora växlare liggande. Jag låter bygga ett par vaggor och ställer dessa på en vagn. Problemet är att växlarna är längre än vagnen så lasten kommer på att förmedlas via bafflarna ned på vaggorna så jag bad konstruktören kolla vilket tryck jag kommer att få på vaggorna. Jag fick till svar 2,5 MPa.
Kan jag få en kvalificerad gissning på hur långt in i virket som bafflarna kommer att tryckas.

2.5 Mpa är ju brottvärde på limträ för tryck vinkelrätt fiber utan materialfaktor. Så har du otur får du väldigt stora deformationer.

Användarvisningsbild

Re: Deformation konstruktionsvirke av 2,5 MPa

svampbob  
#753849
Dennis1982 skrev:
svampbob skrev:Jag har ett projekt där jag ska flytta ett par stora växlare liggande. Jag låter bygga ett par vaggor och ställer dessa på en vagn. Problemet är att växlarna är längre än vagnen så lasten kommer på att förmedlas via bafflarna ned på vaggorna så jag bad konstruktören kolla vilket tryck jag kommer att få på vaggorna. Jag fick till svar 2,5 MPa.
Kan jag få en kvalificerad gissning på hur långt in i virket som bafflarna kommer att tryckas.

2.5 Mpa är ju brottvärde på limträ för tryck vinkelrätt fiber utan materialfaktor. Så har du otur får du väldigt stora deformationer.


Tackar, jag hade lite på känn att det skulle bli ganska vasst mot virket. Bafflarna är 6 mm tjocka. Jag ska möte med byggaren på måndag så jag ska nog då föreslå att vi valsar en plåt och klär in anläggningsytan. Räcker en mm plåt eller måste jag gå upp på två mm?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).