Öppna kategorin

Diskussioner om kriget i Ukraina

615 inlägg 87057 visningar 49 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

rokon  
#772620
Robur Clivus skrev:Man bör nog se Bidens uttalande innan kriget, i kontext med det senare händelseförloppet under Februari 2022.
Efter att Ryssland faktiskt anföll mot Kiev och Ukraina, då Nordstream 2 sedermera stoppades från att tas i drift https://www.reuters.com/business/energy ... 022-02-22/

Ja just det, det har du rätt i det blev ju så!
Men för sammanhållningen i EU och Nato så verkar en skarp avstängning av gasen från ryssland, oavsett hur det går till, vara till gagn.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Hema  
#772623
rokon skrev:
Robur Clivus skrev:Man bör nog se Bidens uttalande innan kriget, i kontext med det senare händelseförloppet under Februari 2022.
Efter att Ryssland faktiskt anföll mot Kiev och Ukraina, då Nordstream 2 sedermera stoppades från att tas i drift https://www.reuters.com/business/energy ... 022-02-22/

Ja just det, det har du rätt i det blev ju så!
Men för sammanhållningen i EU och Nato så verkar en skarp avstängning av gasen från ryssland, oavsett hur det går till, vara till gagn.

Säger du att väst isf ligger bakom? Hur som helst så håller internet på att explodera.

Användarvisningsbild

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

rokon  
#772629 Hema, jag kan inte säga det för jag vet inte, men jag ser det inte som otroligt.

Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Hema  
#772632
rokon skrev:Hema, jag kan inte säga det för jag vet inte, men jag ser det inte som otroligt.

Det är iaf inte vem som helst, för det krävs lite utrustning för att jobba på det djupet, utan att bli upptäckt.

Hur som helst triggar det en eskalering i det nya kalla kriget.

Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773290 En sak jag funderat på men inte hittat något svar på...

Har det någonstans nämnts vad invånarna på Krim, i Donetsk och Luhansk har för åsikter.
Anser de sig "egentligen" vara ukrainare eller ryssar?
Alltså, ansåg de sig bli befriade när de blev annekterade, eller anser de sig bli befriade när Ukraina återtar områden?

Finns det några bilder från och har det kommit ut några opinionssiffror från det sk. valet som hölls, eller är allt bara "hittepå"?

Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Hema  
#773293 Har man hört något från Krim-halvön, innan kriget drog igång?
Angående kriget är det västmedia mot putinmedia och civila är de som drabbas hårdast. Krig är skit.

Användarvisningsbild

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

HannuRöj  
#773302
D Brown skrev:En sak jag funderat på men inte hittat något svar på...

Har det någonstans nämnts vad invånarna på Krim, i Donetsk och Luhansk har för åsikter.
Anser de sig "egentligen" vara ukrainare eller ryssar?
Alltså, ansåg de sig bli befriade när de blev annekterade, eller anser de sig bli befriade när Ukraina återtar områden?

Finns det några bilder från och har det kommit ut några opinionssiffror från det sk. valet som hölls, eller är allt bara "hittepå"?

Efter 2014 invasionen har ryssvänliga invånarna ansökt rysslands pass och därmed blivit Rysslands medborjare.
Säkert är det svårt fråga vem som är separatist och vem som tillhör minoritet. Många som försvunnit, är dom döda eller har dom bytt rysk identitet. Många som ansökt ofrivilligt..

Men en sak är klar. Det är ingen annan än Ryssland som kommit över gränsen till en självständig land. Inrikeskrig är det inte.

Användarvisningsbild

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

HannuRöj  
#773308
Hema skrev:Har man hört något från Krim-halvön, innan kriget drog igång?
Angående kriget är det västmedia mot putinmedia och civila är de som drabbas hårdast. Krig är skit.

Nå, till exempel tatarerna som kom tillbaks deras hemland i Krim efter Sovjetkolapset fick leva i fred tills ryssarnas invasion.
Det är folkmord som är på gång där i Krim, och folkmord, denazifikation, har varit som målet i hela Ukraina.
Krig är skit. Ryssland har alltid varit en terroriststat och kommer tyvärr alltid att bli.

Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773321
D Brown skrev:En sak jag funderat på men inte hittat något svar på...

Har det någonstans nämnts vad invånarna på Krim, i Donetsk och Luhansk har för åsikter.
Anser de sig "egentligen" vara ukrainare eller ryssar?
Alltså, ansåg de sig bli befriade när de blev annekterade, eller anser de sig bli befriade när Ukraina återtar områden?

Finns det några bilder från och har det kommit ut några opinionssiffror från det sk. valet som hölls, eller är allt bara "hittepå"?


Denna kartan lade Carl Bildt upp på Twitter. Den illustrerar röstresultatet från 1991 gällande Ukrainas självständighet från Sovjet. Tror knappast att stödet för självständighet sjunkit sedan dess.
1664774225_fedbuamxgaeira9.png

Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773446
busholle skrev:Denna kartan lade Carl Bildt upp på Twitter.


Tack, ja det var ju en tydlig övervikt "för" på 83-98%, utom Krim som där övervikten var mer knapp,

Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Bosse1  
Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

r93  
#775068
1665776209_ab4c0725-5d83-40db-af7f-866d8f1bf968.png
Vedproducent skrev:Ukraina bad om hjälp av Elon Musk att få internet via deras Starlinksatelliter. Efter några timmar meddelades att Ukraina nu har fungerande internet som vanligt wifi.
https://www.expressen.se/nyheter/elon-m ... ra-timmar/


Nu har Elon hoppat över till Rysslands sida!

Helt otroligt!!

Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Torleif  
#775080 De alltför rika brukar börja se vanligt folk som fiender eller åtminstone som mindre vetande som inte borde ha något inflytande och då blir diktaturerna en politisk ledstjärna.

Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Hema  
#775171
r93 skrev:
1665776209_ab4c0725-5d83-40db-af7f-866d8f1bf968.png
Vedproducent skrev:Ukraina bad om hjälp av Elon Musk att få internet via deras Starlinksatelliter. Efter några timmar meddelades att Ukraina nu har fungerande internet som vanligt wifi.
https://www.expressen.se/nyheter/elon-m ... ra-timmar/


Nu har Elon hoppat över till Rysslands sida!

Helt otroligt!!

Va? Inte direkt att han erbjuder starlink till ryssarna. Om man ska vara ärlig, så väl hans beslut gett mer än de flesta, men inget är gratis. Vem har varit givmildare?

Jag är inget fan av Musk, men han har erbjudit starlink och på sitt sätt, försökt få till någon form av eldupphör/fredsavtal. Att då säga att han gått över till andra sidan, då han vad det verkar och såsom jag har förstått det, så vill han inte se fler människooffer i detta krig.

Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Hema  
#775173 Länder köper vapen, som de sedan skänker, varför skulle inte länder lika gärna betala Starlink för kostnaderna?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).