Öppna kategorin

Diskussioner om kriget i Ukraina

619 inlägg 87619 visningar 49 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Älgfoderodlare  
#762547 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 14:13, redigerad totalt 1 gång.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Hema  
#762560 Om ingen ger upp, kommer det väl tyvärr till slut inte längre finnas något att kriga om.. Inga vinnare, endast förlorare och då särskilt de ukrainska invånarna.

Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762564
Hema skrev:
gurka skrev:
Hema skrev: Nordenallians javisst.


Finland och Sverige ensamma, i krig mot Ryssland känns som en svår uppgift att lyckas med.

Sist jag kollade ingick Norge, Danmark och Island i norden. Bara för att ett land är med i en allians, förhindrar det väl inte att man är med i flera, sålänge de inte krockar med varandra?


Nordisk allians är inte möjlig för NATO-medlemmar.
NATO förutsätter gemensam försvarsplanering och där ingår hela landets försvarsmakt. Det går inte ansluta vissa förband till NATO utan antingen är man med eller inte. Det är det som gör att en nordisk försvarspakt eller EU-arme är helt orealistiska.
Valet var till sist enkelt, antingen armkrok med Finland, helt ensamma eller NATO.
Det finns helt enkelt inte fler val.

Användarvisningsbild

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

HannuRöj  
#762567
Hema skrev:Om ingen ger upp, kommer det väl tyvärr till slut inte längre finnas något att kriga om.. Inga vinnare, endast förlorare och då särskilt de ukrainska invånarna.

Även om Ukraina skulle ge upp blir tyvärr inte slut med förluster.
Det är folkmord på gång i Ukraina så fred skulle betyda ännu mer våldtagna och avlidna. Plus invasion till någon annan land.
Själv skulle jag nog hellre strida och vila i kyrkogården vid hemkyrkan än välja en massgrav vid siberiska koncentrationsläger.

Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Torleif  
#762578 Sedan när folkmordet är färdigt i Ukraina skulle proceduren sannolikt upprepa sig i nästa land och nästa.

Det enda vettiga sättet jag ser att få ett slut på det här är att se till att ryska armeen får mesta möjliga stryk gång på gång på gång och så grundligt som möjligt. Småningom börjar vanliga ryssar ifrågasätta propagandan och fundera på om imperiebygget verkligen är värt den invalidiserade brodern och de tre döda grannpojkarna.
Är vi i det skedet öppna och välkomnande mot det ryska folket kan vi i allra bästa fall få över dem på vår sida och så blir Putin och hans oligarkgäng gödning i den ryska jorden och Ryssland demokratiseras och blir en god granne.

Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Hema  
#762660
HannuRöj skrev:
Hema skrev:Om ingen ger upp, kommer det väl tyvärr till slut inte längre finnas något att kriga om.. Inga vinnare, endast förlorare och då särskilt de ukrainska invånarna.

Även om Ukraina skulle ge upp blir tyvärr inte slut med förluster.
Det är folkmord på gång i Ukraina så fred skulle betyda ännu mer våldtagna och avlidna. Plus invasion till någon annan land.
Själv skulle jag nog hellre strida och vila i kyrkogården vid hemkyrkan än välja en massgrav vid siberiska koncentrationsläger.

Jag har väl aldrig påstått något annat? Dock finns risken för ännu större förluster. O tycker vi ryssen är hemsk, vad är då inte kinesen?

Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Hema  
#762662
Torleif skrev:Sedan när folkmordet är färdigt i Ukraina skulle proceduren sannolikt upprepa sig i nästa land och nästa.

Det enda vettiga sättet jag ser att få ett slut på det här är att se till att ryska armeen får mesta möjliga stryk gång på gång på gång och så grundligt som möjligt. Småningom börjar vanliga ryssar ifrågasätta propagandan och fundera på om imperiebygget verkligen är värt den invalidiserade brodern och de tre döda grannpojkarna.
Är vi i det skedet öppna och välkomnande mot det ryska folket kan vi i allra bästa fall få över dem på vår sida och så blir Putin och hans oligarkgäng gödning i den ryska jorden och Ryssland demokratiseras och blir en god granne.

Anledning till att väst inte attackerar Ryssland är att de har kärnvapen. Men även att få Putin ur spel, kan bli farligt för omvärlden om kärnvapen kommer på villovägar. Det är väldigt sällan som ett större paradigmmaktskifte går lugnt o kontrollerat till.

Ryssen tänker inte som vi, men han är inte dum för det och min personliga bild är de själva inser att de inte har en chans i världen, att växa sig hur stora som helst. Rysslands ekonomi är betydligt mindre än många andra länders och har inte de ekonomiska musklerna för detta heller.

Visst jag kan ha fel, jag trodde aldrig, att de faktiskt skulle gå in i Ukraina. Men så har vi svårt att förstå hur ryssen tänker.

Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Hema  
#762664
busholle skrev:Nordisk allians är inte möjlig för NATO-medlemmar.
NATO förutsätter gemensam försvarsplanering och där ingår hela landets försvarsmakt. Det går inte ansluta vissa förband till NATO utan antingen är man med eller inte. Det är det som gör att en nordisk försvarspakt eller EU-arme är helt orealistiska.
Valet var till sist enkelt, antingen armkrok med Finland, helt ensamma eller NATO.
Det finns helt enkelt inte fler val.

Jag har svårt att se, att det teoretiskt inte skulle gå att ha en nordenalluans, så länce denna allians aldrig går emot Natos intressen. Att Norge, Danmark och Island skulle hjälpa oss (vid ok från Nato) o vi dem vid ev angrepp. Vad hindrar dem att fortfarande vara med i Nato då?

Kanske är Naivt? Har du mer info i ämnet som du kan dela?

Användarvisningsbild

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Iskog  
#762668 Finland är väl de enda landet i hela norden som har tillräckligt stor andel reservister för att kunna föra en längre strid mot Ryssland, vad gör Sverige när gripenplanen och Visby-korvetterna är förbrukade?

Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Hema  
#762682
Iskog skrev:Finland är väl de enda landet i hela norden som har tillräckligt stor andel reservister för att kunna föra en längre strid mot Ryssland, vad gör Sverige när gripenplanen och Visby-korvetterna är förbrukade?

Ptja, med erfarenheten från Ukraina, så behöver vi inte använda vårt flyg särskilt mycket, utan vi kommer väldigt långt med bra luftvärn, samt fientliga skepp, sänker vi med sjömissiler. Då det har uppdagats stora brister i deras anfalls/försvarsmöjlighet och kompetens. Sedan så byggs ju Jas i andra länder än Sverige, ex Brasilien.

Samt att vi håller på att rusta upp och tänka om. Tyvärr har o hade vi politiker som skulle kunna klassas som landsförrädare, men nu endast får stämpeln, att de hade otur när de tänkte.

Användarvisningsbild

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762688
Hema skrev:
Iskog skrev:Finland är väl de enda landet i hela norden som har tillräckligt stor andel reservister för att kunna föra en längre strid mot Ryssland, vad gör Sverige när gripenplanen och Visby-korvetterna är förbrukade?

Ptja, med erfarenheten från Ukraina, så behöver vi inte använda vårt flyg särskilt mycket, utan vi kommer väldigt långt med bra luftvärn, samt fientliga skepp, sänker vi med sjömissiler. Då det har uppdagats stora brister i deras anfalls/försvarsmöjlighet och kompetens. Sedan så byggs ju Jas i andra länder än Sverige, ex Brasilien.

Samt att vi håller på att rusta upp och tänka om. Tyvärr har o hade vi politiker som skulle kunna klassas som landsförrädare, men nu endast får stämpeln, att de hade otur när de tänkte.

Fast Ukraina har har stor nytta av sitt flyg särskilt när Ryssland inte har något effektivt luftvärn.

Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Alvarsson  
#762690 Att Ryssland skulle ha kapacitet att föra krig mot andra länder än Ukraina inom överskådlig tid ser jag som uteslutet. Speciellt mot bakgrund av att det inte ligger i deras mäktiga allierade att göra detta.

Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Hema  
#762692
Mikael skrev:
Hema skrev:
Iskog skrev:Finland är väl de enda landet i hela norden som har tillräckligt stor andel reservister för att kunna föra en längre strid mot Ryssland, vad gör Sverige när gripenplanen och Visby-korvetterna är förbrukade?

Ptja, med erfarenheten från Ukraina, så behöver vi inte använda vårt flyg särskilt mycket, utan vi kommer väldigt långt med bra luftvärn, samt fientliga skepp, sänker vi med sjömissiler. Då det har uppdagats stora brister i deras anfalls/försvarsmöjlighet och kompetens. Sedan så byggs ju Jas i andra länder än Sverige, ex Brasilien.

Samt att vi håller på att rusta upp och tänka om. Tyvärr har o hade vi politiker som skulle kunna klassas som landsförrädare, men nu endast får stämpeln, att de hade otur när de tänkte.

Fast Ukraina har har stor nytta av sitt flyg särskilt när Ryssland inte har något effektivt luftvärn.

Det var inte det jag svarade på. Jag kan bara anta att ryssarna har eget flyg över vissa delar som numera är erövrat territorium.

Användarvisningsbild

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

Iskog  
#762701
Alvarsson skrev:Att Ryssland skulle ha kapacitet att föra krig mot andra länder än Ukraina inom överskådlig tid ser jag som uteslutet. Speciellt mot bakgrund av att det inte ligger i deras mäktiga allierade att göra detta.


Helt riktigt, men som vi alla vet kommer det även en tid efter denna. Vem hade trott år 2000 att Ryssland skulle invadera Ukraina 2022 med allt från värnpliktiga till ballistiska robotar? Därför bör Finland och Sverige gå med i Nato nu och inte dagen för sent.

Avatar Fallback

Re: Diskussioner om kriget i Ukraina

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762704 Inte 2000, men iaf 2013:


Kanske inte allas favoritkille, men mycket av de olika konsekvenser han påtalat och blivit hånad för tidigare ser vi ju faktiskt idag.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).