Öppna kategorin

Mörkt hjärta - svenska dramathriller med skogsbruk!

35 inlägg 5757 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Mörkt hjärta - svenska dramathriller med skogsbruk!

totte  
#750808 Föregångare till triobrake.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Mörkt hjärta - svenska dramathriller med skogsbruk!

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750813 De där kastskydden nyper bromsen nästan på en gång som sågen sticker. Handen häver upp i bromsen direkt. Det vanliga främre skyddet nyper i ett ganska framskridet skede av ett fullt kast. Samt att två utlösare är ett säkrare skydd ifall man håller sågen så att handen inte påverkar det vanliga främre. Jag har aldrig ägt en sån såg men känt på och ja det är en grej till som ska med och som klickar in emellanåt och hittills har det gått bra utan. Vet inte nån gång som det skulle varit till nytta. Men så är det ju även med bilbälte. Har också gått fint utan hittills...
Säkerhet är väl bra, bara inte maskinerna blir så säkra så man inte kan jobba säkert längre.

Avatar Fallback

Re: Mörkt hjärta - svenska dramathriller med skogsbruk!

tallen100  
#750816 För min del duger det vanliga kastskyddet, jag ska kunna hålla sågen på "fel" sätt om jag behöver/vill det.
Nu satte väl några aftonkaffet i halsen, men det kan inte hjälpas 😎

Användarvisningsbild

Re: Mörkt hjärta - svenska dramathriller med skogsbruk!

sundelius  
#750818
tallen100 skrev:För min del duger det vanliga kastskyddet, jag ska kunna hålla sågen på "fel" sätt om jag behöver/vill det.
Nu satte väl några aftonkaffet i halsen, men det kan inte hjälpas 😎

Väldigt sällan jag sätter kaffet i vrångstrupen när man hör något för hundrade gången 😉

Användarvisningsbild

Re: Mörkt hjärta - svenska dramathriller med skogsbruk!

Grålle52  
#750819
sundelius skrev:Väldigt sällan jag sätter kaffet i vrångstrupen när man hör något för hundrade gången 😉


hahaha så sant som det är sagt

Avatar Fallback

Re: Mörkt hjärta - svenska dramathriller med skogsbruk!

tallen100  
#750820
sundelius skrev:
tallen100 skrev:För min del duger det vanliga kastskyddet, jag ska kunna hålla sågen på "fel" sätt om jag behöver/vill det.
Nu satte väl några aftonkaffet i halsen, men det kan inte hjälpas 😎

Väldigt sällan jag sätter kaffet i vrångstrupen när man hör något för hundrade gången 😉

😅 nej det klart, som tur är så lär man sej ju med tiden 😉

Användarvisningsbild

Re: Mörkt hjärta - svenska dramathriller med skogsbruk!

JörgenO  
#750824
sundelius skrev:
tallen100 skrev:För min del duger det vanliga kastskyddet, jag ska kunna hålla sågen på "fel" sätt om jag behöver/vill det.
Nu satte väl några aftonkaffet i halsen, men det kan inte hjälpas 😎

Väldigt sällan jag sätter kaffet i vrångstrupen när man hör något för hundrade gången 😉


Nu fattar jag… har alltid undrat vad 100 betyder 😁😁😁

Avatar Fallback

Re: Mörkt hjärta - svenska dramathriller med skogsbruk!

tallen100  
#750825
JörgenO skrev:
sundelius skrev:
tallen100 skrev:För min del duger det vanliga kastskyddet, jag ska kunna hålla sågen på "fel" sätt om jag behöver/vill det.
Nu satte väl några aftonkaffet i halsen, men det kan inte hjälpas 😎

Väldigt sällan jag sätter kaffet i vrångstrupen när man hör något för hundrade gången 😉


Nu fattar jag… har alltid undrat vad 100 betyder 😁😁😁

😂😂

Avatar Fallback

Re: Mörkt hjärta - svenska dramathriller med skogsbruk!

alias  
#750827
Orsa skrev:De där kastskydden nyper bromsen nästan på en gång som sågen sticker. Handen häver upp i bromsen direkt. Det vanliga främre skyddet nyper i ett ganska framskridet skede av ett fullt kast. Samt att två utlösare är ett säkrare skydd ifall man håller sågen så att handen inte påverkar det vanliga främre. Jag har aldrig ägt en sån såg men känt på och ja det är en grej till som ska med och som klickar in emellanåt och hittills har det gått bra utan. Vet inte nån gång som det skulle varit till nytta. Men så är det ju även med bilbälte. Har också gått fint utan hittills...
Säkerhet är väl bra, bara inte maskinerna blir så säkra så man inte kan jobba säkert längre.


Tror faktiskt att mitt förra par Pfannerbyxor hade överlevt ytterligare några år om min 346:a hade haft Triobrake.

Jag skulle kapa ett knippe röjstammar i en stickväg (ville inte ha spetsiga stubbar för att skona däcken så höll långt ner på den främre bågen med vänsterhanden och gasade med tummen på högerhanden så att sågen var nästan parallell med marken) och jag såg inte en halvmurken stubb av en tidigare nerröjd stam som svärdsspetsen tog i, med följden att sågen roterade nästan ett halvt varv och svärdet stannade mot höger vad (i huggarbyxornas sågskydd).

Höger tumme och vänster underarm/handled kunde inte motverka kastet (helt omöjligt att "försöka motverka/häva ett kast" då det kommer helt utan förvarning), däremot är jag tämligen säker på att min högra handlov hade utlöst Triobraken, om sågen hade varit utrustad med detta.

I dagsläget har 3 av 4 sågar i gårdsverkstan Triobrake. Hade Stihl MS201 funnits med Triobrake så hade det sannolikt varit 4 av 4.

MVH
Alias
Senast redigerad av alias ons 02 mar 2022, 20:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Mörkt hjärta - svenska dramathriller med skogsbruk!

JörgenO  
#750829 Såhär funkar TrioBrake. Fotomodellen är en 10 år gammal Husqvarna 445

Användarvisningsbild

Re: Mörkt hjärta - svenska dramathriller med skogsbruk!

skogsjan695xl  
#750834 Bra serie, men lite störande för en inbiten maskin nörd när det utspelar sig 2012 å det dyker upp en 1170g från 2020.

Användarvisningsbild

Re: Mörkt hjärta - svenska dramathriller med skogsbruk!

Erre  
#750849
skogsjan695xl skrev:Bra serie, men lite störande för en inbiten maskin nörd när det utspelar sig 2012 å det dyker upp en 1170g från 2020.

😅. Snyggt fångat.

Avatar Fallback

Re: Mörkt hjärta - svenska dramathriller med skogsbruk!

adahlm  
#750898 O Hakki Pilke Pro38 kom väl typ 2015,

Avatar Fallback

Re: Mörkt hjärta - svenska dramathriller med skogsbruk!

adahlm  
#750899 O skogarna där det var filmat såg inte alltid helt ut som en aktiv skogsbrukares skog.

Användarvisningsbild

Re: Mörkt hjärta - svenska dramathriller med skogsbruk!

Camaro1969  
#750951 kan man se den nånstans eller måste man ha discovery?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).