Öppna kategorin

Farligt i naturreservatet.

10 inlägg 2188 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Farligt i naturreservatet.

Bumpkin  
#747239 7 naturreservat i Uppsala län stängs på grund av att förvaltarna tycker det är för farligt att gå in i dom.
Det är granbarkborreangrepp som är orsaken .

https://svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/s ... promenader



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Farligt i naturreservatet.

anersimyra  
#747249 Avrådan eller förbud…🤔😂 grannreservaten i Sigtuna kommun ser precis likadana ut och där röjer vi för närvarande undan träd som fallit över stigsystemen och vi tar kontinuerligt ner riskträd i närheten av större stigar och motionsspår men inte tusan har kommunen något mandat att förbjuda allmänheten att vistas inom reservaten.

Avatar Fallback

Re: Farligt i naturreservatet.

Bosse1  
#747266 Inte kanske förbjuda men.
"I naturreservat, nationalparker och andra skyddade områden gäller särskilda regler eller föreskrifter som begränsar allemansrätten."

Användarvisningsbild

Re: Farligt i naturreservatet.

anersimyra  
#747303
Bosse1 skrev:Inte kanske förbjuda men.
"I naturreservat, nationalparker och andra skyddade områden gäller särskilda regler eller föreskrifter som begränsar allemansrätten."

Nja, i de nämnda reservaten finns inget som begränsar tillträde då de flesta av dem genomkorsas av belysta spår och markerade vandringsleder och är mer att likna vid en stadspark. Att sen journalisten nämner ordet förbud är en helt annan historia..🙂👍

Avatar Fallback

Re: Farligt i naturreservatet.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747305 Jag såg inte att journalisten nämnde ordet förbjuda?

Användarvisningsbild

Re: Farligt i naturreservatet.

anersimyra  
#747306
Mangan skrev:Jag såg inte att journalisten nämnde ordet förbjuda?

Ok, men om man lyssnar på inslaget så hör man tydligt journalisten fråga hur länge förbudet kommer att gälla..👍🙂

Avatar Fallback

Re: Farligt i naturreservatet.

tallen100  
#747308
anersimyra skrev:
Mangan skrev:Jag såg inte att journalisten nämnde ordet förbjuda?

Ok, men om man lyssnar på inslaget så hör man tydligt journalisten fråga hur länge förbudet kommer att gälla..👍🙂

Man ska alltså lyssna, inte titta 😉

Avatar Fallback

Re: Farligt i naturreservatet.

isteskog  
#747311 Hör du knakande och vinande ljud så ska du titta upp...... för då är det fara på gång. 😱

Användarvisningsbild

Re: Farligt i naturreservatet.

anersimyra  
#747316
isteskog skrev:Hör du knakande och vinande ljud så ska du titta upp...... för då är det fara på gång. 😱

Själv har jag uppmanat mina nuvarande arbetskamrater att dra upp axlarna och fly fältet om det börjar dråsa ner grenverk och ge fan i att skåda fågel som de gör i Amerika..🐥🐥😁👍

Avatar Fallback

Re: Farligt i naturreservatet.

ymer  
#747330 Torrträn brukar falla fortare och ljudlöst om dom saknar grenverk.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).