Öppna kategorin

Vad tror du om elprisstödet?

71 inlägg 11389 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad tror du om elprisstödet?

Elis76  
#744532 Mer information från Mikael Damberg.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/storkonsumenter-kan-ga-plus-pa-regeringens-stod

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vad tror du om elprisstödet?

Arvid0  
#744535 Så kontentan blir alltså att man ska köra på rörligt pris och så kommer staten in och hjälper till om/när det blir för dyrt?

Hade ju varit bra om man visste att det fanns ett maxpris för det rörliga elpriset. Hade varit enklare att kalkylera då. (jo jag har rörligt och jag är inte bitter för att de med hög elräkning får stöd men jag är emot att staten går in och stödjer, jag/vi ska gå in och stötta de som valt att ha ett rörligt pris, är ju som det som är grejen med rörligt pris).

Avatar Fallback

Re: Vad tror du om elprisstödet?

sunkann  
#744550 Så jag som gjorde av med strax över 2000kwh i december till pris av 1.3kr får reduktion till 0.3kr?
Det är ju ungefär samma kostnad som när jag gjorde av med hälften så mkt kWh i somras.?

Avatar Fallback

Re: Vad tror du om elprisstödet?

fri  
#744585 Det är skrämmande att införa ett generellt bidrag för att folk ska ha råd att betala skatten på elen.

Användarvisningsbild

Re: Vad tror du om elprisstödet?

Helproffs  
#744586 Det är valår.. ryssen kommer.. drönare över kärnkraftverk.. stakars svenskar elen stiger till nyår för staten behöver medel för å jämna ut budgeten och vips fick dom lite över å dela ut som valfläsk.. nu kommer allt på löpande band märkligt var drönare för fyra år sedan med å ryssen på väg 😆😁

Användarvisningsbild

Re: Vad tror du om elprisstödet?

Elis76  
#744605 Här blir det rea på el efter nya elprisstödet

En genomsnittsvilla i norr får lägre elkostnad än för ett år sedan – med regeringens elprisstöd.
”Utformningen är inte träffsäker, den går på förbrukning och inte de som drabbas av höga elpriser”, säger Mattias Persson, chefekonom på Swedbank.

I de två elprisområdena längst i norr låg räkningen för en villa som förbrukar 2 000 kilowattimmar i december 2021 på i genomsnitt 3 825 kronor. Året innan var motsvarande kostnad 2 575 kronor. Med ett elprisstöd på 2 000 kronor får hushållet istället en kostnad på 1 825 kronor i december 2021.

De får alltså en billigare elräkning än 2020.

I södra delarna av Sverige ser läget annorlunda ut. I elprisområdena södra Mellansverige och södra Sverige landade kostnaderna enligt samma exempel på 6 850 kronor respektive 7 025 kronor. Även med elprisstödet inräknat blir räkningen för dem dyrare i december 2021 än året innan.

Jämförelsen är gjord av TT
________________________


Oppositionen sågar regeringens förslag – oklart hur alla kommer rösta
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/oppositionen-sagar-regeringens-forslag-oklart-hur-alla-kommer-rosta

SvD:s jämförelse nedan
https://www.svd.se/rea-pa-el-i-norrland-tack-vare-nya-stodet

Avatar Fallback

Re: Vad tror du om elprisstödet?

r93  
#744640 https://www.expressen.se/noje/schyffert ... a-bakslag/

Är det så enkelt att när stockholmarna drabbades då ryckte staten in….

Vi landsbygdsbor räknas som vanligt inte.

Användarvisningsbild

Re: Vad tror du om elprisstödet?

Elis76  
#744689 Prisskillnaderna exploderar: Elpriset rusar i södra Sverige – rea i norr

Elpriserna stiger åter brant i södra Sverige vilket får prisskillnaderna inom landet att explodera. Lördagens genomsnittliga elspotpris är nästan tio gånger högre i södra Sverige än i norra halvan av landet.

Användarvisningsbild

Re: Vad tror du om elprisstödet?

apocalypse  
#746715 Gör såhär istället, kanske:
- Koppla bort landet från (EU och) elbörsen.
- Ta bort låtsaskonkurrensen vad gäller elbolag.
- Ta bort miljörelaterad skatt och dubbelmoms.
- Lägg ner alla tankar på vindkraft.

Avatar Fallback

Re: Vad tror du om elprisstödet?

Hema  
#746833 Hela bidragmodellen är skev. Borde vara en procentsats upp till en viss nivå. Nu lönar det sig att bränna 2000kwh/mån..

Men det värsta är inte att konsumenterna drabbas, utan att vi riskerar tappa jobb i Sverige.

Ska det bli samma sak när räntan drar och folk åter igen sitter med obundet?

Avatar Fallback

Re: Vad tror du om elprisstödet?

Bosse1  
#746837 48 miljarder i vinst för statliga Vattenfall,varsågod staten. Gjorde min preliminär deklaration idag 😎

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).