Öppna kategorin

Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

476 inlägg 39937 visningar 40 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740828 Ja snart får man väl inte köra sågen för att någon allemansrättare som är ute och går kan bli kränkt.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

isteskog  
#740830 Bättre att det hörs vart man är och jobbar! Annars är det väl skyltning och avspärrningar som gäller när man är inom tätbebyggt område? Men man har varit med om att det kommit folk och stått bakom en när man är i skogen och hugger utan att man vet av dom 😱 De flesta idag har ingen koll alls när det är arbete som utförs, många tror att det bara är att passera en utan att göra sig tillkänna. En batterisåg/ röjsåg som låter mindre än bensindito gör nog att uppmärksamheten blir ändå sämre?

Avatar Fallback

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

tallen100  
#740831
Niking skrev:
tallen100 skrev:
Niking skrev:
För att inte tala om grannar och förbipasserande, som tvingas höra oljudet från bensindrivna verktyg. Även de lär sätta stort värde på när batterimaskiner används istället.

Tvärt om det är bara bra om det hörs var huggaren är, både för huggarens skull och folk som är ute och rör sej. en såg som går 50-100 meter bort stör iaf inte mej.

Tja, om folk vill sitta ute och grilla i sin trädgård en sommarkväll, så brukar det inte vara populärt om grannen samtidigt drar igång sin bensindrivna gräsklippare och/eller trimmer...
/Niklas

Jaha du menar i villakvarter, där har väl alla den modernaste robotklipparen som är ute och snurrar dygnet runt 😀

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740833 En batterisåg hörs nog längre än det rekommenderade säkerhetsavståndet vid motorsågande, men knappast på flera kilometers avstånd. 👍
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 27 dec 2021, 19:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

JörgenO  
#740835
Niking skrev:
Tja, om folk ska sitta ute och grilla i sin trädgård en fin sommarkväll, så brukar det inte vara populärt om närmsta grannen samtidigt drar igång sin bensindrivna gräsklippare och/eller trimmer...
/Niklas


Vad tycker den samlade tyckareliten om drivmedel för grillen då? Med elgrill slipper rman kanske kolrelaterade rökmoln som skymmer sikten när man skall tukta gräset på lördagkvällen?
Själv är jag kolgrillare, gasol är för läskigt och elgrill har jag nog aldrig tänkt på... men de kanske håller på att ta över i villaområdena.
Batterigrill hade varit skoj

Avatar Fallback

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740836 Är vi tillbaka dit som vi batteriskeptiker har för oss? Att batterisågen är ett tillbehör för den pryiglade villaägaren? Inte för skogsfolk.

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740837
Skogsola skrev:Är vi tillbaka dit som vi batteriskeptiker har för oss? Att batterisågen är ett tillbehör för den pryiglade villaägaren? Inte för skogsfolk.


Tja, precis som t.ex bensinsågar, så finns även batteriverktyg i "villa-kvalitet", "farmar-kvalitet" och proffs-kvalitet, beroende på kundens behov och betalningsvilja.

Husqvarnas villa-serie är ju 100-serien.
Husqvarnas farmar-serie är ju 300-serien.
Husqvarnas proffs-serie är ju 500-serien.
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 27 dec 2021, 19:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740838
JörgenO skrev:
Niking skrev:
Tja, om folk ska sitta ute och grilla i sin trädgård en fin sommarkväll, så brukar det inte vara populärt om närmsta grannen samtidigt drar igång sin bensindrivna gräsklippare och/eller trimmer...
/Niklas


Vad tycker den samlade tyckareliten om drivmedel för grillen då? Med elgrill slipper rman kanske kolrelaterade rökmoln som skymmer sikten när man skall tukta gräset på lördagkvällen?
Själv är jag kolgrillare, gasol är för läskigt och elgrill har jag nog aldrig tänkt på... men de kanske håller på att ta över i villaområdena.
Batterigrill hade varit skoj


Finns väl redan trådar om grillning här på skogsforum, har jag för mig.

Edit: Niking - Tips på bra grillar
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740842 Jag anser mig inte vara batteri skeptiker eller ogilla batteri/elmaskiner. Jag kan mycket väl tänka mig det funkar för nån. Inte mig med det jag har såg till.

Mitt jobb och anledning att nån kommer hit o frågar är inte för jag prackar på dem dem det senaste och dyraste bara för att jag ska va poppis i nån tråd på ett internet forum.
Jag vill ha ut mer av detta än så.
Kostnader, strul, förlust av arbetstid är sånt jag har fokus på och försöker rätta till.
Där kan detta forum briljera och har gjort så många gånger tidigare.
Produktval idag är svårare än nånsin.
Hitta nåt som är kostnadseffektivt är viktigast för de flesta jag pratar med.
De flesta har tajt budget, enstaka tusenlappar i bästa fall, inte 10 tusentals kronor att handla för o vill det ska funka till det mesta.
Är det proffs så är det bara en skillnad, det går mer och oftare. Övrigt är samma. Det ska finnas nåt som funkar bra för alla. Det gäller o leta upp vad det kan vara.
Min verksamhet är inte som andras utan mycket mer anpassad och flexibel.
Med ett sunt realistiskt tänkande och deras önkan främst ska jag pilla ihop en lösning som passar dem.
Jag ska träffa dem resten av mitt liv. Möta dem i affären och överallt jag är och vill inte sälja på dem nåt de inte blir nöjda med.
Då låter jag hellre bli.
Likaså med forum och annat i livet.
Nog om det.

Niking ville ha konkreta frågor. Det fick han.
Samma som jag får dagligen.

Avatar Fallback

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

tallen100  
#740845
JörgenO skrev:
Niking skrev:
Tja, om folk ska sitta ute och grilla i sin trädgård en fin sommarkväll, så brukar det inte vara populärt om närmsta grannen samtidigt drar igång sin bensindrivna gräsklippare och/eller trimmer...
/Niklas


Vad tycker den samlade tyckareliten om drivmedel för grillen då? Med elgrill slipper rman kanske kolrelaterade rökmoln som skymmer sikten när man skall tukta gräset på lördagkvällen?
Själv är jag kolgrillare, gasol är för läskigt och elgrill har jag nog aldrig tänkt på... men de kanske håller på att ta över i villaområdena.
Batterigrill hade varit skoj

Batterigrill hade nog varit måttligt skoj, halvrått kött är inte min grej🤮

Nä det ska grillas med kol dels för smaken,
Och för att det helt enkelt ska vara så 👍
Å med egengjorda kol blir det ännu bättre🤤

Avatar Fallback

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

isteskog  
#740848 Egenkolaren Isteskog håller helt med Tallen! 😉

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740854
Mange skrev:
Niking skrev:

Är det något konkret du själv undrar över, så fråga på, så lär du få svar.
/Niklas


Berätta gärna mer.
Hur mycket har din utrustning kostat, Niking?
Hur lägger du upp det för att köra 8tim 5 dar i veckan?
Hur länge håller batteri i daglig användning?
Vad gör du för att få grejerna att inte slitas, gå sönder i daglig användning?


1 Vet ej på rak arm. Svaret beror ju också hur man räknar och vad man räknar in. Hur t.ex. fördela kostnader för laddare och batterier mellan skogsverktyg och trädgårdsverktyg.

2 Som självverksam på egen fastighet blir det sällan 40 maskintimmar per vecka. Det är en del annat som också ska hinnas med.

3 Hur långt är ett snöre? Batterierna håller tills de tar slut. Sedan får de laddas igen. Den dagen då de på allvar tappar spänst blir det dags för nya batterier.

4 Jag försöker sköta maskinerna efter bästa förmåga och enligt manualernas rekommendationer. Batteriverktygen förvaras torrt när de inte används och blåses rena med tryckluft.

Batterierna förvaras fulländade. Är det under nollan i förrådet, förvaras batterierna i rumstemperatur.

Ute i skogen så förvaras batterierna i en skyddande väska.

Sedan försöker jag alltid använda rätt verktyg till rätt oblekt, samt låta kedjan/röjklingan göra jobbet. Således används icke mina batterisågar i grov alm...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740867
Mange skrev:
Niking skrev:

Är det något konkret du själv undrar över, så fråga på, så lär du få svar.
/Niklas


Berätta gärna mer.
Hur mycket har din utrustning kostat, Niking?
Hur lägger du upp det för att köra 8tim 5 dar i veckan?
Hur länge håller batteri i daglig användning?
Vad gör du för att få grejerna att inte slitas, gå sönder i daglig användning?


1 Vet ej på rak arm. Svaret beror ju också hur man räknar och vad man räknar in. Hur t.ex. fördela kostnader för laddare och batterier mellan skogsverktyg och trädgårdsverktyg.

2 Som självverksam på egen fastighet blir det sällan 40 maskintimmar per vecka. Det är en del annat som också ska hinnas med.

3 Hur långt är ett snöre? Batterierna håller tills de tar slut. Sedan får de laddas igen. Den dagen då de på allvar tappar spänst blir det dags för nya batterier.

4 Jag försöker sköta maskinerna efter bästa förmåga och enligt manualernas rekommendationer. Batteriverktygen förvaras torrt när de inte används och blåses rena med tryckluft.

Batterierna förvaras fulländade. Är det under nollan i förrådet, förvaras batterierna i rumstemperatur.

Ute i skogen så förvaras batterierna i en skyddande väska.

Sedan försöker jag alltid använda rätt verktyg till rätt oblekt, samt låta kedjan/röjklingan göra jobbet. Således används icke mina batterisågar i grov alm...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740868
Niking skrev:
1 Vet ej på rak arm. Svaret beror ju också hur man räknar och vad man räknar in. Hur t.ex. fördela kostnader för laddare och batterier mellan skogsverktyg och /träd/gårdsverktyg.

2 Som självverksam på egen fastighet blir det sällan 40 maskintimmar per vecka. Det är en del annat som också ska hinnas med.

3 Hur långt är ett snöre? Batterierna håller tills de tar slut. Sedan får de laddas igen. Den dagen då de på allvar tappar spänst blir det dags för nya batterier.

4 Jag försöker sköta maskinerna efter bästa förmåga och enligt manualernas rekommendationer. Batteriverktygen förvaras torrt när de inte används och blåses rena med tryckluft.

Batterierna förvaras fulländade. Är det under nollan i förrådet, förvaras batterierna i rumstemperatur.

Ute i skogen så förvaras batterierna i en skyddande väska.

Sedan försöker jag alltid använda rätt verktyg till rätt oblekt, samt låta kedjan/röjklingan göra jobbet. Således används icke mina batterisågar i grov alm...
/Niklas

Tack för svar. Bra läsning.
Har du bytt ut nåt batteri av nån anledning?
1. Många hsr rätt bra koll på utgifter särskilt de som jobbar i egen skog/mark.
Köper de en såg, röjare eller vad det är gör de så av ett behov för att motivera detta inköp.
Går det sen att använda mer till annat är det bra.
Men med alla maskiner och utrustning du har borde det lätt gå att se ett uppskattat inköpsvärde.
2. När du kör hela dar, för det kan det väl bli för dig med, hur lägger du upp det och får batterierna att räcka eller laddas?
3. Du har berättat tidigare att du bytt ut batterier. Nån gång för att få större.
Men hur många har du köpt de senaste 5 åren?
4. Skötsel är viktigt och att hålla dem rena och fuktfria är en förutsättning. Likaså skärpa och dagligt underhåll.
Det gäller nog det mesta.
Har du märkt nåt olikt med slitage sen du kör elektriskt? Drev svärd, kedjor?

Grovt är bra att testa effekten/skärtid/urladdning tex me att använda batterimaskiner till detta är inte kostnadseffektivt

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740881
Mange skrev:
Niking skrev:
1 Vet ej på rak arm. Svaret beror ju också hur man räknar och vad man räknar in. Hur t.ex. fördela kostnader för laddare och batterier mellan skogsverktyg och /träd/gårdsverktyg.

2 Som självverksam på egen fastighet blir det sällan 40 maskintimmar per vecka. Det är en del annat som också ska hinnas med.

3 Hur långt är ett snöre? Batterierna håller tills de tar slut. Sedan får de laddas igen. Den dagen då de på allvar tappar spänst blir det dags för nya batterier.

4 Jag försöker sköta maskinerna efter bästa förmåga och enligt manualernas rekommendationer. Batteriverktygen förvaras torrt när de inte används och blåses rena med tryckluft.

Batterierna förvaras fulländade. Är det under nollan i förrådet, förvaras batterierna i rumstemperatur.

Ute i skogen så förvaras batterierna i en skyddande väska.

Sedan försöker jag alltid använda rätt verktyg till rätt oblekt, samt låta kedjan/röjklingan göra jobbet. Således används icke mina batterisågar i grov alm...
/Niklas

Tack för svar. Bra läsning.
Har du bytt ut nåt batteri av nån anledning?
1. Många hsr rätt bra koll på utgifter särskilt de som jobbar i egen skog/mark.
Köper de en såg, röjare eller vad det är gör de så av ett behov för att motivera detta inköp.
Går det sen att använda mer till annat är det bra.
Men med alla maskiner och utrustning du har borde det lätt gå att se ett uppskattat inköpsvärde.
2. När du kör hela dar, för det kan det väl bli för dig med, hur lägger du upp det och får batterierna att räcka eller laddas?
3. Du har berättat tidigare att du bytt ut batterier. Nån gång för att få större.
Men hur många har du köpt de senaste 5 åren?
4. Skötsel är viktigt och att hålla dem rena och fuktfria är en förutsättning. Likaså skärpa och dagligt underhåll.
Det gäller nog det mesta.
Har du märkt nåt olikt med slitage sen du kör elektriskt? Drev svärd, kedjor?

Grovt är bra att testa effekten/skärtid/urladdning tex me att använda batterimaskiner till detta är inte kostnadseffektivt


När man redan har batterier och laddare, brukar inte tool only-priset bli särskilt blodigt. Ofta blir ju tool only-priset klart lägre än priset på en motsvarande bensinare. Lägger man sedan till lite nyfikenhet och nöjeskonto, så blir det lätt någon batterimaskin extra för att testa och se om/hur den passar in i verksamheten.

Dessutom då mina batterimaskiner är lätta, så kan jag gå betydligt längre med dem än med tunga och klumpiga bensinare. Därmed kommer jag också åt att sköta avlägsna hörn m.m. på fastigheten på ett helt annat sätt än med motsvarande bensinare.

När jag är ute i skogen med röjsåg, bär jag som regel med alla batterier i en ryggsäck, som också är ombyggd till röjsele. När batterierna är tomma, efter 4-5 timmars röjning, är det dags att åka hem för mat och samtidigt ladda batterierna. För min del är det inte aktuellt att ladda batterierna i skogen.

Är jag hemma och klipper gräs eller trimmar, så går jag runt med så många batterier som behövs (ofta 2-3 st. BLi 200(X)-batterier. Rast och fika/lunch tas när det passar.

Batterier har jag hittills bytt ungefär vart tredje år, när något börjar bli märkbart sämre än de andra. Försöker då att byta ut alla batterier samtidigt, hellre än att försöka "suga ut den sista krämen ur tuben".

Vet inte direkt om jag har märkt något särskilt, när det gäller slitage av kedja, drev och svärd i sig. Det enda konkreta där är väl att ett kedjehopp på min 536 LiPX (H00-kedja) brukar innebära att jag kan snabbt sätta tillbaka kedjan på svärdet, utan att behöva fila på drivtänderna. Ett motsvarande kedjehopp på 535 FBx (H25 eller H30) brukar dock innebära att några drivlänkar måste filas ner, innan jag kan köra vidare. I övrigt är det ju att fortlöpande byta kedja, drev och svärd enligt sedvanliga riktlinjer.

När det gäller 535 iFR, så blir stensågningar ytterst sällsynta, jämfört min Stihl 490. Anledningen är helt enkelt att jämvikten blir oförändrad under hela körtiden på batteriröjaren. På en bensinröjsåg måste dock jämvikten justeras några gånger per tank (då bensinmängden i tanken påverkar balansen). Å när jag väl lärde mig detta trick, så minskade också antalet stensågningar rejält.

När man vill jämföra driftstider mellan bensin och batteri, så gäller det givetvis att förhållandena är relevanta för den typ av jobb som maskinen är tänkt att jobba i. Sedan gäller det ju också att jämföra batterimaskiner och bensinmaskiner med likvärdig storlek och kapacitet. Annars jämför du ju bara äpplen och päron, vilket inte ger ett skvatt.

Å när det gäller den ekonomiska jämförelsen, så kan man räkna på många olika sätt. Å beroende på hur man räknar, så erhålls ju lätt det utfall man vill se...
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).