Öppna kategorin

Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

476 inlägg 42797 visningar 40 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

anersimyra  
Mange skrev:
anersimyra skrev:
Mange skrev:Bara för man inte kör själv bytyder inte att man inte ser o hör vad användarna tycker och vill.
Jag vet du och Niking är nöjda. Det finns fler som är det.
Det finns även de som inte är nöjda. Som inte vill lägga mer pengar än nödvändigt på ett arbetsredskap. De ska även få sagt sitt.
De vill inte skriva för de ser ingen vits i det.
De har i flesta fall upplyst både åtf och märket om sina synpunkter.
Läst lite om hur vinklat det blivit här där oönskade åsikter inte är poppis.
Ett publikt forum som detta ska ge röst åt alla.
Även de som inte är nöjda med sponsorns produkter.

Menar du på fullt allvar att vi som kör batteriprodukter och skriver positivt om dessa produkter är sponsrade av respektive tillverkare och att de som inte är nöjda låter bli att skriva här på forat då de upplever att det inte är någon vits att delge forat de negativa aspekterna på batterimaskinerna!!??

Nej. Jag menar att de som vill sälja maskinerna sponsrar forumet vi skriver i.
Jag vidhåller att det är stort sett omöjligt att föra en normal dialog här om detta.
När argumenten inte gillas eller tar slut så blir det dagisnivå. Inte saklig diskusion vilket detta ämne behöver mer än nåt annat. Som nu..
Kom med lite svar istället för att tjafsa.
Visa hur det är fel när jag beskriver andras missnöje och vad de är missnöjda med.
Försök inte förklara var vinsten i detta är för de som inte är nöjda. De blir inte nöjdare för du eller vem det nu må vara är det.

Du och andra har fått svar från oss proffsanvändare i ett otal trådar men du kan omöjligen acceptera de svar du får om svaren inte pekar på något negativt. Att du sen gör dig till megafon för ett antal påstått negativa användare blir bara löjeväckande då alla självklart vet att funnes dessa användare representerade på skogsforum så skulle de självklart dryfta sina erfarenheter i samtliga trådar som handlar om batterimaskiner.. 🤣

Elmia

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

jannee  
#740801 Det är väl bara att se tiden ann.
Finns båda alternativen är det upp till köparen vilket han föredrar.
M.a.o. är det konsumenten som till syvende och sist avgör vem/vilken som ska stå som vinnare.
Utvecklingen lär självfallet inte stå i stå, utan batterierna kommer att både bli starkare och hållbarare, frågan är prisbilden.
Man kan se lite åt bilarna, nu räknar Audi 2024 komma ut med en en bil, A 6 som ska klara uppåt 100 mil på en laddning.
Då börjar det nog bli attraktivt för både kleti som pleti.
Blir det samma utveckling på motorsåg och röjsågsbatterier lär de kanske på sikt kunna börja hävda sig även bland professionella röjare och inte bara fritidsarbetare (blåögda amatörer) som är nöjda med arbetspass på en eller två timmar.
Något som Tallen tidigare tog upp är verkligen hållbarheten på batterierna.
Köp en enklare fossildriven såg, kör några timmar då och då, kanske bara 50 eller 100 tim/år, du har en såg som säkert går i 20 till 40 år utan några större problem = kostnader.
Den dagen en batteridriven dito kan erbjuda samma livslängd (då på batterierna) kommer de säkert att kunna konkurrera.
M.a.o det är energibäraren som måste förbättras, det är just det som är batterimaskinernas stora akilleshäl.

Röstar folk rätt eller fel, är upp till var och en att avgöra, avgörs nog vilken framtid förbränningsmotorn har.
Eftersom vi nästan har en diktaturregim kan förbränningsmotorns era ta slut vilken dag som helst genom ett eller flera lagförslag.

TS
Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
anersimyra skrev:Du och andra har fått svar från oss proffsanvändare i ett otal trådar men du kan omöjligen acceptera de svar du får om svaren inte pekar på något negativt. Att du sen gör dig till megafon för ett antal påstått negativa användare blir bara löjeväckande då alla självklart vet att funnes dessa användare representerade på skogsforum så skulle de självklart dryfta sina erfarenheter i samtliga trådar som handlar om batterimaskiner.. 🤣

Då så. Då vet vi. Du har du inget mer o tillägga.
Niking ville ha frågor och fick dem.

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740804 Jag hade en här idag som funderade på vad han skulle köpa för o röja i sin skog.
I alla köp är priset en viktig faktor för de flesta.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740807 Vad det gäller handburna redskap så har jag aldrig sett priset som en begränsning om jag får det bästa. Men batterisågarna är inte där än.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Skogsola skrev:Vad det gäller handburna redskap så har jag aldrig sett priset som en begränsning om jag får det bästa. Men batterisågarna är inte där än.

Det beror alldeles på vem/vilka du frågar. I arboristbranschen är batterimaskinerna på god väg att helt ta över då en batterimaskin ger en längre drifttid än motsvarande bensinmaskiner. Dessutom får man en betydligt säkrare kommunikation med markpersonalen på grund av en tystare arbetsmiljö.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mange skrev:Jag hade en här idag som funderade på vad han skulle köpa för o röja i sin skog.
I alla köp är priset en viktig faktor för de flesta.

Bra, då hoppas jag att du rekommenderade kunden att köpa röjsågen på den billigaste nätbutiken då, eftersom just priset är så viktigt för just den kunden. 😉
/Niklas

Användarvisningsbild

Skogsola skrev:Vad det gäller handburna redskap så har jag aldrig sett priset som en begränsning om jag får det bästa. Men batterisågarna är inte där än.

Sedan beror det ju också hur man definierar "det bästa". För det kan ju variera stort mellan både tillfälle och person...

Börjar man ta med faktorer som ljudnivå, startegenskaper etc, så ligger batterisågarna bra till.
/Niklas

tallen100  
#740820 Ljudnivån spelar normalt ingen roll, hörselskydd sitter väl på ändå.
Fyra fem ryck i snöret på en kall såg, och ett eller två vid varm klagar i alla fall inte jag på.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Mange skrev:
anersimyra skrev:Du och andra har fått svar från oss proffsanvändare i ett otal trådar men du kan omöjligen acceptera de svar du får om svaren inte pekar på något negativt. Att du sen gör dig till megafon för ett antal påstått negativa användare blir bara löjeväckande då alla självklart vet att funnes dessa användare representerade på skogsforum så skulle de självklart dryfta sina erfarenheter i samtliga trådar som handlar om batterimaskiner.. 🤣

Då så. Då vet vi. Du har du inget mer o tillägga.
Niking ville ha frågor och fick dem.

Du, Mange!! Jag och andra har i ett otal trådar redovisat vad vi anser vara positivt och negativt med batterimaskiner. Du har fått drifttider över röjsågar, trimrar och motorsågar redovisad i varenda jäkla tråd!!! Du har i otaliga trådar fått redovisat för dig hur det går till att i praktiken hålla igång sågen under en hel arbetsdag!!!! Trots detta så låtsas du indignerat att ingen vill ge dig svaren som du efterlyser då svaren inte passar din agenda som enbart går ut på att desperat försöka sprida negativ information kring batterimaskiner på skogsforum!!! Men nu ligger det till så att den negativa informationen du efterlyser inte existerar varför du själv fabulerar kring tigande negativa användare vars röst du själv påstår dig företräda!!! Ett råd är att du går igenom samtliga trådar så kommer du att se att de svar du efterlyser är besvarade många gånger om av oss professionella användare och är vid det här laget tämligen uttjatade.. 🤬

Användarvisningsbild

anersimyra  
tallen100 skrev:Ljudnivån spelar normalt ingen roll, hörselskydd sitter väl på ändå.
Fyra fem ryck i snöret på en kall såg, och ett eller två vid varm klagar i alla fall inte jag på.

Nej, ljudnivån är inte särskilt bekymmersam när man själv kör sågen, däremot så är det en himmelsvid skillnad som markgubbe att slippa det enerverande ljudet och slippa gå omkring med hörselskydden..🙂

Användarvisningsbild

anersimyra skrev:
tallen100 skrev:Ljudnivån spelar normalt ingen roll, hörselskydd sitter väl på ändå.

Nej, ljudnivån är inte särskilt bekymmersam när man själv kör sågen, däremot så är det en himmelsvid skillnad som markgubbe att slippa det enerverande ljudet och slippa gå omkring med hörselskydden..🙂

För att inte tala om grannar och förbipasserande, som tvingas höra oljudet från bensindrivna verktyg. Även de lär sätta stort värde på när batterimaskiner används istället.

tallen100  
anersimyra skrev:

Visst vid såna tillfällen där det är folk med som rustar med annat.

tallen100  
Niking skrev:
anersimyra skrev:

För att inte tala om grannar och förbipasserande, som tvingas höra oljudet från bensindrivna verktyg. Även de lär sätta stort värde på när batterimaskiner används istället.

Tvärt om det är bara bra om det hörs var huggaren är, både för huggarens skull och folk som är ute och rör sej. en såg som går 50-100 meter bort stör iaf inte mej.

Användarvisningsbild

tallen100 skrev:
Niking skrev:
anersimyra skrev:Nej, ljudnivån är inte särskilt bekymmersam när man själv kör sågen, däremot så är det en himmelsvid skillnad som markgubbe att slippa det enerverande ljudet och slippa gå omkring med hörselskydden..🙂

Tvärt om det är bara bra om det hörs var huggaren är, både för huggarens skull och folk som är ute och rör sej. en såg som går 50-100 meter bort stör iaf inte mej.

Tja, om folk ska sitta ute och grilla i sin trädgård en fin sommarkväll, så brukar det inte vara populärt om närmsta grannen samtidigt drar igång sin bensindrivna gräsklippare och/eller trimmer...
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 27 dec 2021, 20:01, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).