Öppna kategorin

Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

476 inlägg 47500 visningar 40 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Arvid0  
#758933
rokon skrev:Kommer du eller jag vilja åka i en eldriven buss efter att sett denna film?

An Electric Bus Caught Fire After Battery Explosion in Paris

A video recording shows the start of the fire which completely consumed an electric RATP bus on Friday 29 April. The incident caused no injuries.

The bus burst into flames within seconds. This is what can be seen on the video that captured the very beginning of the fire of an electric vehicle of the RATP in Paris , this Friday, April 29. In the images, we can see a small explosion occur on the roof of the bus, where the batteries are located, followed by huge flames that spread to the entire body, at breakneck speed.

This line 71 bus caught fire in the 13th arrondissement of Paris in the morning, mobilizing around thirty workers, according to the firefighters contacted by Le Parisien. It is a 100% electric vehicle, from the Bolloré brand Bluebus 5SE series, like the bus that burned down at the beginning of April .

This afternoon, the RATP decided to temporarily withdraw from circulation the 149 Bolloré electric bluebuses that circulate on its network.


Med samma fast omvänd logik skulle vi alltså ha sparat en massa människoliv om vi bara hade elfordon?

Brandkatastrofen i Mont-Blanctunneln
https://www.nyteknik.se/digitalisering/ ... ln-6475996

Elmia
Avatar Fallback

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

barbarossa  
#758952 Överlag så brinner väl alla sorters bilar.och av någon anledning mest i sverige 😉

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

rokon  
#758958
Arvid0 skrev:
rokon skrev:Kommer du eller jag vilja åka i en eldriven buss efter att sett denna film?

An Electric Bus Caught Fire After Battery Explosion in Paris

A video recording shows the start of the fire which completely consumed an electric RATP bus on Friday 29 April. The incident caused no injuries.

The bus burst into flames within seconds. This is what can be seen on the video that captured the very beginning of the fire of an electric vehicle of the RATP in Paris , this Friday, April 29. In the images, we can see a small explosion occur on the roof of the bus, where the batteries are located, followed by huge flames that spread to the entire body, at breakneck speed.

This line 71 bus caught fire in the 13th arrondissement of Paris in the morning, mobilizing around thirty workers, according to the firefighters contacted by Le Parisien. It is a 100% electric vehicle, from the Bolloré brand Bluebus 5SE series, like the bus that burned down at the beginning of April .

This afternoon, the RATP decided to temporarily withdraw from circulation the 149 Bolloré electric bluebuses that circulate on its network.


Med samma fast omvänd logik skulle vi alltså ha sparat en massa människoliv om vi bara hade elfordon?

Brandkatastrofen i Mont-Blanctunneln
https://www.nyteknik.se/digitalisering/ ... ln-6475996

Jag tycker det verkar som när dessa bränder sprider sig, så sker det så fort att när det sker så hinner man inte tänka på logik.
Electric bus bursts into flames, sets nearby vehicles on fire in China

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Arvid0  
#758960
rokon skrev:
Arvid0 skrev:
rokon skrev:Kommer du eller jag vilja åka i en eldriven buss efter att sett denna film?

An Electric Bus Caught Fire After Battery Explosion in Paris

A video recording shows the start of the fire which completely consumed an electric RATP bus on Friday 29 April. The incident caused no injuries.

The bus burst into flames within seconds. This is what can be seen on the video that captured the very beginning of the fire of an electric vehicle of the RATP in Paris , this Friday, April 29. In the images, we can see a small explosion occur on the roof of the bus, where the batteries are located, followed by huge flames that spread to the entire body, at breakneck speed.

This line 71 bus caught fire in the 13th arrondissement of Paris in the morning, mobilizing around thirty workers, according to the firefighters contacted by Le Parisien. It is a 100% electric vehicle, from the Bolloré brand Bluebus 5SE series, like the bus that burned down at the beginning of April .

This afternoon, the RATP decided to temporarily withdraw from circulation the 149 Bolloré electric bluebuses that circulate on its network.


Med samma fast omvänd logik skulle vi alltså ha sparat en massa människoliv om vi bara hade elfordon?

Brandkatastrofen i Mont-Blanctunneln
https://www.nyteknik.se/digitalisering/ ... ln-6475996

Jag tycker det verkar som när dessa bränder sprider sig, så sker det så fort att när det sker så hinner man inte tänka på logik.
Electric bus bursts into flames, sets nearby vehicles on fire in China


Vad är det du vill diskutera eller påstå? Att elfordon är farligare än traditionella? Eller upplysning om att de inte är ofarliga? Sprider sig eld i elfordon snabbare än eld i fossilbränslefordon?

Avatar Fallback

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

r93  
#758961 Batteribränder är riktigt farligt, fråga ambulans, brandkår och bärgningsföretag om detta!

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Arvid0  
#758962
r93 skrev:Batteribränder är riktigt farligt, fråga ambulans, brandkår och bärgningsföretag om detta!

👍 ofan

Avatar Fallback

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

jannee  
#758964 Finns massor av energikrävande prylar som drivs av el, troligen minst lika många som fossildrivna.
Nu menar jag då olika typer av truckar men även då batteridrivna (hand)verktyg.
Det är nog mest eller endast när det gäller den nya typen av batteri eller energibärare som det uppstått dessa olyckor som rokon hänvisar till.
Man får nog räkna med att det tar några tiotal år innan teknikerna löst problemen.
Vad jag förstått är det mer eller mindre omöjligt att idag släcka en fullskalig batteribrand därav dessa bilder.
Vetenskapen/teknikerna får se till att dessa inte kan uppstå - svårare är det egentligen inte, men ändå kanske omöjligt.
Självklart kommer ALLT att till slut skyllas på den mänskliga faktorn.
Antingen vid tillverkningen eller att skötseln/underhållet varit felaktig.
Själv tror jag inte att el till 100 % kan eller kommer att ersätta det fossildrivna.
Däremot en lösning där man snabbt kan skifta batteri, typ som görs på stora lager som exempelvis IKEA.
Sådant måste till om lastbilar ska komma att vara batteridrivna och konkurrenskraftiga.
Skulle vilja se de mastodontstora grävmaskiner/hjullastare eller skördare/skotare som endast drivs på el.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Elis76  
#758967 Li-Ion batterier kan även självantända vid förvaring i stark kyla varför man skall undvika att förvara dem i låga minusgrader i sommarstugan hela vintern.

https://rib.msb.se/filer/pdf/29268.pdf

https://www.brandskyddsforeningen.se/tidningen-brandsakert/artiklar/kunskap-byggs-om-batteririsker/

Här några exempel inom civilflyget
https://www.aftonbladet.se/resa/a/wEn6oM/brand-ombord-pa-passagerarflyg
https://www.aftonbladet.se/resa/a/p6n21V/vanliga-datorbatterier-orsakade-flygkrascher
https://sv.frwiki.wiki/wiki/Vol_UPS_Airlines_6
Senast redigerad av Elis76 tor 26 maj 2022, 12:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

rokon  
#758970 Batteritiverkare, fordonstillverkare men även de som brukar verktyg och fordon har ett ansvar att veta hur och varför.
Varför Tesla, GM och andra EV-företag har ett brandproblem
"Elfordon ger en väg mot en grönare framtid, men de kan vara särskilt farliga när de fattar eld. Medan bilbränder inte är något nytt och bilbränder med förbränningsmotorer också är ett problem, är litiumjonbatteribränder extremt flyktiga och utmanande att släcka, och det finns få resurser där ute för att hjälpa brandmän. Dessutom har biltillverkare som GM, Ford, Hyundai och Tesla varit tvungna att göra kostsamma återkallelser på grund av brandrisk."

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Arvid0  
#758971
jannee skrev:Finns massor av energikrävande prylar som drivs av el, troligen minst lika många som fossildrivna.
Nu menar jag då olika typer av truckar men även då batteridrivna (hand)verktyg.
Det är nog mest eller endast när det gäller den nya typen av batteri eller energibärare som det uppstått dessa olyckor som rokon hänvisar till.
Man får nog räkna med att det tar några tiotal år innan teknikerna löst problemen.
Vad jag förstått är det mer eller mindre omöjligt att idag släcka en fullskalig batteribrand därav dessa bilder.
Vetenskapen/teknikerna får se till att dessa inte kan uppstå - svårare är det egentligen inte, men ändå kanske omöjligt.
Självklart kommer ALLT att till slut skyllas på den mänskliga faktorn.
Antingen vid tillverkningen eller att skötseln/underhållet varit felaktig.
Själv tror jag inte att el till 100 % kan eller kommer att ersätta det fossildrivna.
Däremot en lösning där man snabbt kan skifta batteri, typ som görs på stora lager som exempelvis IKEA.
Sådant måste till om lastbilar ska komma att vara batteridrivna och konkurrenskraftiga.
Skulle vilja se de mastodontstora grävmaskiner/hjullastare eller skördare/skotare som endast drivs på el.


Cats största eldrivna är väl i 25 tonsklassen, inte mastodont men det kommer. Socma bl a har en batteridriven 18 tons hjullastare. Skanska elektrifierar bergtäkter vet jag och fler följer. Kommer mer och mer, den som lever får se.

Avatar Fallback

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

jannee  
#758973 Kommer att bli intressant att uppleva den/de maskiner som endast går på el på exempelvis ett vägbygge.
När kommer den infrastrukturen som kan anordna laddningsställen för skogs och eller vägmaskiner.
Fantisera och drömma = ha förhoppningar kan vi alla ha men allt kommer att ta en evinnerlig tid.
Bara se hur länge vi haft tillgång till mobiltelefoner, ändå finns det MÅNGA platser där mobiltäckningen är noll.
Ändå är mobilmaster förhållandevis enkla och billiga att bygga gentemot möjliga laddställen där det fodras ordentlig med ström.
Vi ute på vischan lär nog få förlita oss på det fossildrivna under överskådlig framtid.
Inte ens banverket kan idag få fram tillräckligt med ström till tågtrafiken, bl.a. därav många förseningar.
Jag skulle själv åka med Krösatåget från Emmaboda till Kalmar och undrade varför inte tåget avgick i tid.
Beskedet från lokföraren var då:
- Öresundståget tar all ström, vi får vänta i 10 minuter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Arvid0  
#758978
jannee skrev:Kommer att bli intressant att uppleva den/de maskiner som endast går på el på exempelvis ett vägbygge.
När kommer den infrastrukturen som kan anordna laddningsställen för skogs och eller vägmaskiner.
Fantisera och drömma = ha förhoppningar kan vi alla ha men allt kommer att ta en evinnerlig tid.
Bara se hur länge vi haft tillgång till mobiltelefoner, ändå finns det MÅNGA platser där mobiltäckningen är noll.
Ändå är mobilmaster förhållandevis enkla och billiga att bygga gentemot möjliga laddställen där det fodras ordentlig med ström.
Vi ute på vischan lär nog få förlita oss på det fossildrivna under överskådlig framtid.
Inte ens banverket kan idag få fram tillräckligt med ström till tågtrafiken, bl.a. därav många förseningar.
Jag skulle själv åka med Krösatåget från Emmaboda till Kalmar och undrade varför inte tåget avgick i tid.
Beskedet från lokföraren var då:
- Öresundståget tar all ström, vi får vänta i 10 minuter.


.jo men bekymret med mobilmasterna är ju inte att vi inte kan eller att det är för långt utan att behovet inte täcker kostnaden. För de som måste ha täckning till vilket pris som helst finns t ex iridium.

Avatar Fallback

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758980 Det finns ju inget som säger att allt måste drivas på samma sätt? Vore väl alldeles utmärkt om man börjar att ersätta med det som går?

De som bor på vischan har tex bra möjlighet att ladda sin bil, men det betyder ju inte att man måste byta ut sin 84-35 eller H12:a. Gallrar man och det inte är för kallt, tar man lämpligen en batterisåg. Hugger man grovt eller det är -15 tar man en bensinsåg med handtagsvärme.

Olika verktyg med olika drivmedel till olika tillfällen. Vad tiden lider får vi se om elmaskinerna tar över allt mer, vilket jag tror. Att det skall ta över allt inom förutsägbar framtid verkar osannolikt, dock.

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

anersimyra  
#759017 Batteridrift kommer att ersätta fossildrivet på samma sätt som flytande fossila bränslen ersatte kol ..🙂

Avatar Fallback

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

tallen100  
#759021 Nä så illa får vi hoppas att det inte blir 😀 🤣
Det finns ju fosilfria bränslen att tillgå 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).