Öppna kategorin

Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

476 inlägg 40821 visningar 40 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742120
Vedproducent skrev:
Mange skrev:Tror inte det är över 60mil detta gäller.
Spelar inte så stor roll..
Nu har han den så det är bara o betala.

Han har då allt bra otur din kompis. Först förlora en massa pengar på sin elbil på begagnatmarknaden när priserna just på begagnade elbilar rusat ordentligt. Det måste varit en prestation i sig att inte ens få pengarna tillbaka på ett par år. Sen ladda sin elbil med dom vansinniga priserna. 5000 kr på 60 mil?
https://alltomelbil.se/stort-sug-efter- ... a-att-oka/

Då investerar du väl i lite aktier o elbilar så du tjänar en rejäl slant om ett par år?
Det behövs nog inte så stort kapital, investera ett par tre miljoner du kan undvara tre år så kan du nog tjäna några tusen. Kanske 3-500 000? Vem vet? Om du har lite tur. Nu är ju detta lite risky då allt är löst och inget direkt bestämt om nåt. Det kanskevtar fart med bränsleceller ordentligt nu när BMW, Volvo, Mercedes o se andra nu mera mindre biltilverkarna släpper bilar med det.
Då går det kanske fortare åt skogen än man kan tro idag.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

hva555  
#742130 Nån som vet hur man avslutar mailpåminnelse för exemplelvis denna tråd men har kvar dom som verkligen hör hemma i Motorsåg o handhållet.

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Vedproducent  
#742131
Mange skrev:
Vedproducent skrev:
Mange skrev:Tror inte det är över 60mil detta gäller.
Spelar inte så stor roll..
Nu har han den så det är bara o betala.

Han har då allt bra otur din kompis. Först förlora en massa pengar på sin elbil på begagnatmarknaden när priserna just på begagnade elbilar rusat ordentligt. Det måste varit en prestation i sig att inte ens få pengarna tillbaka på ett par år. Sen ladda sin elbil med dom vansinniga priserna. 5000 kr på 60 mil?
https://alltomelbil.se/stort-sug-efter- ... a-att-oka/

Då investerar du väl i lite aktier o elbilar så du tjänar en rejäl slant om ett par år?
Det behövs nog inte så stort kapital, investera ett par tre miljoner du kan undvara tre år så kan du nog tjäna några tusen. Kanske 3-500 000? Vem vet? Om du har lite tur. Nu är ju detta lite risky då allt är löst och inget direkt bestämt om nåt. Det kanskevtar fart med bränsleceller ordentligt nu när BMW, Volvo, Mercedes o se andra nu mera mindre biltilverkarna släpper bilar med det.
Då går det kanske fortare åt skogen än man kan tro idag.

Som jag skrev tidigare för några dagar sen så är en så liten investering av Tesla som 30 000 kr vid börsintroduktionen värt mer än 10 miljoner kronor i dag. Så nog har alla haft sin chans...

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

JörgenO  
#742160
hva555 skrev:Nån som vet hur man avslutar mailpåminnelse för exemplelvis denna tråd men har kvar dom som verkligen hör hemma i Motorsåg o handhållet.


Det Finns en “sluta följa” länk i mailet och en ”sluta följa”-knapp längst ner till vä på denna sida (på min iPad iallafall) 😁👍

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

hva555  
#742163 Tack

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Arvid0  
#742315 Hyundai slutar inte med förbränningsmotorn.

http://www.vibilagare.se/nyheter/hyunda ... ngsmotorer

Avatar Fallback

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

jannee  
#742317 Vi lever i en bubbla om vi tror på en snabb övergång till el.
Om de verkligen tättbefolkade länderna vill fortsätta med att förflytta sig är det troligtvis förbränningsmotorn som kommer att gälla.
Tänker då på länderna i Afrika, Syd och Centralamerika men även i Asien.
I dessa länder är el en bristvara, det kommer att ta både tid och pengar innan det finns el för att driva fordon.
Sedan kan folk fortsätta leva i sin bubbla och tro att övergången blir snabb och smärtfri, när det blir tvärtom.
Här i Sverige TVINGARS bilisterna att övergå till el, skattevägen som Sverige är världsbäst på.
När sedan ALLA kör på el kommer nästa skattesmäll när elbilarna ska skattas lika hårt som bilar med förbränningsmotor.
Staten måste nämligen ha in dessa 80 miljarder årligen för att klara sina slösande åtaganden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Alvarsson  
#742326 Tänk att ha så liten tilltro till det Svenska folket, till att själv välja sin framtid. Vi väljer själva in politiker som företräder dig och mig. Kallas demokrati.

Avatar Fallback

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

tallen100  
#742358
Alvarsson skrev:Tänk att ha så liten tilltro till det Svenska folket, till att själv välja sin framtid. Vi väljer själva in politiker som företräder dig och mig. Kallas demokrati.

Väljer och väljer😅, det är väldigt få som röstat på mp men ändå har deras makt varit allt för stor, men nu får vi hoppas dom äntligen ur riksdagen åker 😀 👍👌
Nog är det väl ett sätt att försöka tvinga folk till elbil, b.l.a. genom att chockhöja skatten på nya bilar med förbränningsmotor......

Å inbilla dej inte att det inte kommer bli lika höga skatter på elbilarna när/om nog många börjar köra en sådan, slantarna ska in.
Vakna!⏰ 😉

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

svampbob  
#742372 Nu kommer priset på begagnade dieselbilar att stiga ett par procent till.

https://notalotofpeopleknowthat.wordpre ... y-metered/

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

skogshare  
#742386
jannee skrev:Vi lever i en bubbla om vi tror på en snabb övergång till el.
Om de verkligen tättbefolkade länderna vill fortsätta med att förflytta sig är det troligtvis förbränningsmotorn som kommer att gälla.

Tänker då på länderna i Afrika, Syd och Centralamerika men även i Asien.
I dessa länder är el en bristvara, det kommer att ta både tid och pengar innan det finns el för att driva fordon.


Om utvecklingsländerna med välbefogat stöd från de rika länderna kan utnyttja sina näst intill obegränsade potentialer för billig förnybarenergi/grön vätgas till att elektrifiera sina samhällen på ett kostnadseffektivt sätt, bör de rimligtvis också ha alla förutsättningar att fasa ut alla förbränningsmotorer inom de närmaste tjugo åren.  

Avatar Fallback

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

forest.  
#742551 Laddar ni era batterier typ Bli300 eller annan storlek i skogen eller har ni med er batterier så att det räcker hela dagen?
Vad är det för laddtider om man laddar med 12V och är ett bilbatteri för litet att använda?

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

anersimyra  
#742553
forest. skrev:Laddar ni era batterier typ Bli300 eller annan storlek i skogen eller har ni med er batterier så att det räcker hela dagen?
Vad är det för laddtider om man laddar med 12V och är ett bilbatteri för litet att använda?

Jag laddar hemma. Att ladda ett Bli300 med hjälp av bilen kan man möjligen göra som en nödlösning.

Avatar Fallback

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

forest.  
#742571
anersimyra skrev:
forest. skrev:Laddar ni era batterier typ Bli300 eller annan storlek i skogen eller har ni med er batterier så att det räcker hela dagen?
Vad är det för laddtider om man laddar med 12V och är ett bilbatteri för litet att använda?

Jag laddar hemma. Att ladda ett Bli300 med hjälp av bilen kan man möjligen göra som en nödlösning.


Hur många batterier har du med och vilken såg drar minst batteri kedje eller kling?

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

anersimyra  
#742580
forest. skrev:
anersimyra skrev:
forest. skrev:Laddar ni era batterier typ Bli300 eller annan storlek i skogen eller har ni med er batterier så att det räcker hela dagen?
Vad är det för laddtider om man laddar med 12V och är ett bilbatteri för litet att använda?

Jag laddar hemma. Att ladda ett Bli300 med hjälp av bilen kan man möjligen göra som en nödlösning.


Hur många batterier har du med och vilken såg drar minst batteri kedje eller kling?

Jag gör typiskt av med två Bli300 batterier i motorsågen då jag varvar med en bensinsåg. Vid röjning med klinga så räcker tre st Bli300 till ca 120 minuters arbete.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).