Sida 2 av 32

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Postat: sön 26 dec 2021, 16:06
av odysses79
Batterier till el maskiner är extremt giftiga för naturen om dom hamnar fel.

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Postat: sön 26 dec 2021, 16:09
av tallen100
Niking skrev:Jag tror personligen att batteridrift är framtiden och bensindrift tillhör det förgångna.

Jag har misstänkt att du tror det.
Niking skrev:
Allt fler upptäcker fördelarna med batteridrift och då finns det knappast någon återvändo till bensinare.
/Niklas

Själv kan jag bara komma på två fördelar, i inomhusmiljö och vid tillfällen där det bara ska kapas en gren här och där, annars inga fördelar 😀

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Postat: sön 26 dec 2021, 16:29
av Lindahl
totte skrev:
En 50 år gammal motorsåg ryker inte mer än en ny om den är rengjord och körs med alkylat med modern 2T-olja. Så det finns ingen vinst där. Vinsten är just att vi inte längre behöver blanda 4 - 5% ren SAE 30 olja. Det var vad man körde på för 50 år sen och det rök rätt bra.


Jag skulle kunna ge dig lite videobevis på det men man kan också jämföra med eldriven idag som är helt fri från avgaser. Vinster i utsläpp är stora, titta bara på 357 xp mot 560 xp där kolväten reducerats med uppemot 80%. Bara det ger en anledning att byta såg tycker jag. Aspen i Partner R18 ryker rejält den också, dock äldre än 50 år.

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Postat: sön 26 dec 2021, 16:50
av tallen100
En 50 årig såg ryker inte mer än en "ny såg" på samma bränsle, såvida den är rätt justerad.

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Postat: sön 26 dec 2021, 17:11
av totte
Lindahl skrev:
totte skrev:
En 50 år gammal motorsåg ryker inte mer än en ny om den är rengjord och körs med alkylat med modern 2T-olja. Så det finns ingen vinst där. Vinsten är just att vi inte längre behöver blanda 4 - 5% ren SAE 30 olja. Det var vad man körde på för 50 år sen och det rök rätt bra.


Jag skulle kunna ge dig lite videobevis på det men man kan också jämföra med eldriven idag som är helt fri från avgaser. Vinster i utsläpp är stora, titta bara på 357 xp mot 560 xp där kolväten reducerats med uppemot 80%. Bara det ger en anledning att byta såg tycker jag. Aspen i Partner R18 ryker rejält den också, dock äldre än 50 år.


Ja självklart har en eldriven inga avgaser. Apropå video av gamla sågar så har jag här en video av min R19, 59 - 50 år gammal med Aspen 2T.



och här en 60 år gammal Homelite ZIP-6 med samma bränsle.



Nog om det, gamla sågars avgaser är ganska irrelevanta för diskussionen om batteri- gentemot bensinsågar.

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Postat: sön 26 dec 2021, 17:18
av Mange
Lindahl skrev:
totte skrev:
En 50 år gammal motorsåg ryker inte mer än en ny om den är rengjord och körs med alkylat med modern 2T-olja. Så det finns ingen vinst där. Vinsten är just att vi inte längre behöver blanda 4 - 5% ren SAE 30 olja. Det var vad man körde på för 50 år sen och det rök rätt bra.


Jag skulle kunna ge dig lite videobevis på det men man kan också jämföra med eldriven idag som är helt fri från avgaser. Vinster i utsläpp är stora, titta bara på 357 xp mot 560 xp där kolväten reducerats med uppemot 80%. Bara det ger en anledning att byta såg tycker jag. Aspen i Partner R18 ryker rejält den också, dock äldre än 50 år.

Jag har kört Solo Rex, Partner R14 och tror det var McCulloch super 33 första gången men helt sökert innomhus utan rök. Med några tusen vittnen..
Så jag vet inte om jag håller med om att gamla såg ryker. Det har inte mycket med sågen i sig att göra utan vad man häller i den och hur/om den sköts om.
Just om det ryker är väl mindre intressant.
Jag har haft elmaskiner som ryker mer och räligare rök. Både med sladd o batteri.

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Postat: sön 26 dec 2021, 17:52
av Skogsola
Niking skrev:För min del är det tvärt om. Jag kör fossilbil, men använder i princip bara batterimaskiner i skog och trädgård.
/Niklas

Då förstår jag inte riktigt motivet för att ha batterisågar. Miljömässigt är bilar en mångfalt större bov än motorsågar. Dagens elbilar är fullt brukbara. Än kan man inte säga det samma om elsågarna. Elbilar är dyra, visst men en sån här är jag lite sugen på. Skulle funka att åka till skogen med och ha en riktig såg med bensindunk i skuffen.

https://outl1.se/elektrisk-mopedbil-300 ... group%20#1

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Postat: sön 26 dec 2021, 18:23
av Mange
Ser man ur klimat konsekvens och miljö perspektiv är nog el ingen lysande ide vare sig i bil elker annat men rätt applicerat kanske det är ett alternativ som är ok på andra sätt.
Billigt är det inte..

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Postat: sön 26 dec 2021, 19:32
av Niking
Skogsola skrev:
Niking skrev:För min del är det tvärt om. Jag kör fossilbil, men använder i princip bara batterimaskiner i skog och trädgård.
/Niklas

Då förstår jag inte riktigt motivet för att ha batterisågar. Miljömässigt är bilar en mångfalt större bov än motorsågar. Dagens elbilar är fullt brukbara. Än kan man inte säga det samma om elsågarna. Elbilar är dyra, visst men en sån här är jag lite sugen på. Skulle funka att åka till skogen med och ha en riktig såg med bensindunk i skuffen.

https://outl1.se/elektrisk-mopedbil-300 ... group%20#1

Den klart största anledningen till att jag kör batteridrift i skog och trädgård stavas arbetsmiljö. Arbetsmiljön blir helt enkelt överlägsen med batterimaskiner än med motsvarande bensinare. Å en god arbetsmiljö är också bra livskvalitet.

Sedan skadar det ju inte att batterimaskiner är mer lättskötta och mer driftsäkra än motsvarande bensinare.
/Niklas

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Postat: sön 26 dec 2021, 19:37
av Niking
odysses79 skrev:Batterier till el maskiner är extremt giftiga för naturen om dom hamnar fel.


Oljeutsläpp är ju heller inte nyttiga för naturen...
/Niklas

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Postat: sön 26 dec 2021, 19:44
av Niking
tallen100 skrev:
Niking skrev:Jag tror personligen att batteridrift är framtiden och bensindrift tillhör det förgångna.

Jag har misstänkt att du tror det.
Niking skrev:
Allt fler upptäcker fördelarna med batteridrift och då finns det knappast någon återvändo till bensinare.
/Niklas

Själv kan jag bara komma på två fördelar, i inomhusmiljö och vid tillfällen där det bara ska kapas en gren här och där, annars inga fördelar 😀


Det faktum att du bara kommer på två fördelar med batteridrift, hoppas jag inte beror på bristande intellekt. 😉

Skämt åsido, så ger batteridrivna maskiner en överlägsen arbetsmiljö, jämfört med motsvarande bensinare. Det är därför jag kör batterimaskiner.
/Niklas

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Postat: sön 26 dec 2021, 20:15
av Mange
Det finns de som jobbar för pengarnas skull och behöver ha inkomst från det. Arbetsmiljöns önskelista inehåller oftast andra grejer på prioriteringslistan än det buller dagens såg ger.
De vill inte ta mer pengar från sin inkomst än nödvändigt och det är rätt surt för dem o lägga 5000 på en såg. Att få dem att välja ett alternativ 3ggr dyrare får vara nåt mer än nåt som avhjälps med hörselskydd man får ha oavsett är inte helt lätt.

Att de är vibrationslösa och ljudlösa är lika mycket skitsnack som att de inte går sönder eller inte kostar pengar att köra.

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Postat: sön 26 dec 2021, 20:19
av Skogsola
Röklösa är de ju och det må vara den enda fördelen. Själv har jag inte haft problem med röken de sista 30 åren eller sedan akylatbensinen kom. Men myggen håller sig undan! 😉

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Postat: sön 26 dec 2021, 20:21
av Niking
Myggen är inga problem så här års! 😉
/Niklas

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Postat: sön 26 dec 2021, 20:27
av Skogsola
Värre med batteriuthålligheten kanske?