lör 11 dec 2021, 10:45#738556
I min ungdom hade jag en Ford Cortina Lotus. På den tiden ett riktigt fartåk.
Motor på ca 105 hk vikt runt 1 000 kg, bränsleförbrukning runt 1 liter/mil.
I dag drar en motsvarande bil med lika stark motor och liknande vikt UNDER 1/2 liter/mil
Så visst har utvecklingen gått framåt - eller hur ska du nu komma undan Vedproducent.
ALLA motorfordon som gick från förgasare till direktinsprutning fick en stark bränslereducering, därtill kommer turbon som även denna gjort sitt till för att effektivisera motorn.
Men visst en elmotor utnyttjar energin betydligt bättre än en fossildriven motor, inget snack om den saken.
Men ska man vara riktigt konsekvent måste man börja från scratch när man gör utredningen om hur effektiva energislagen verkligen är.
Varifrån får du elen till din motor och hur mycket har försvunnit på väg till förbrukaren.
Sak samma med din fossildrivna motor.
Är visserligen HELT säker på att elmotorn i detta fall vinner, men intressant vore med en komplett utredning hur det verkligen förhåller sig.
Bensin/dieseln från oljekällan till brukaren
Elen från vad den nu härstammar, kärnkraft, vind, vatten, kol eller olja.
Det ryktas om att ca 20 % av den el som levereras från Norrländska vattenkraftverk försvinner (överföringsförluster) på väg ned till södra Sverige - sant eller inte?
Genom att köra en förbränningsmotor på både diesel och bensin i lämpliga proportioner kan man få en verkningsgrad på runt 55 procent, visar resultat från universitetet i Wisconsin-Madison. Idag har de bästa dieselmotorerna 40-45 procent och bensinmotorerna i bästa fall 30 procent.