Öppna kategorin

Eltillgång Sverige

319 inlägg 32995 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Helproffs  
#738532
Vedproducent skrev:
hlb skrev:Vedproducenten använder vanligen ordet "hittepåsiffror" , när hans egna argument tryter. Synd att han inte kan höja sig från den nivån.

Ja och då har ni ju chansen nu att visa att jag har fel. Så upp till bevis!

Jag har åkt dieselbil sedan 80 talet och haft ganska många och jodå det är en betydligt lägre förbrukning nu, tänker inte ge mej in i debatt men varför började Svenssons köpa dieselbil jo pga förbrukning så skatterna gick upp pga det... sen får du säga vad du vill.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Eltillgång SMin BMW drar iverige

hlb  
#738547 En väldigt jordnära kontroll: Att den gamla Merca 200 D, hade verkningsgrad på ca 30%, är nog alla överens om. På en stockholmsresa drog den ca 0,8 l/mil. I dag drar min BMW 0.52 l/mil på samma resa. 30% x 0.8 / 0,52 ger verkningsgrad på över 48%. Detta med 4 ggr så hög toppeffekt, som dock inte nämnvärt påverkar jämförelsen. En enkel rimlighetskontroll av en som utbildats på räknestickan.

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

jannee  
#738548 Har kört lastbil sedan mitten av 60 talet.
Jag började med en värsting (king of the road) en Scania 140 på 340 hk,
Körning mellan Malmö - Stockholm tog på den tiden 11 timmar med en snittförbrukning av ca 5 liter/mil och totalvikt runt 45 ton, var på den tiden inte så noga med vikterna - fullt skulle det i alla fall vara.
6 axlat ekipage, få sträckor motorväg och lägre hastighet - sällan över 80 km/tim.
Sista bilen jag körde sträckan Malmö - Stockholm var med en Scania R 720.
Numera motorväg hela vägen tidsåtgång 8,5 timmar totalvikt runt 65 ton (8 axlat ekipage)
Farthållaren brukar jag sätta på 85 km + laddar lite extra innan Vätterleden och Kolmården.
Bränsleförbrukning 4,1 liter/mil
Detta är verkligheten och inget som någon tidning fabricerat ihop
Har en gammal BMW som även den GDM skrämt upp till runt 250 hk, den tar vid normal körning 0,8 - 0,9 så visst har teknologin utvecklats mot bränslesnålare och effektivare utnyttjande av bränslet.
Grabben har en V40 T4 från 90 talet, hur lugnt han än kör går den inte under 0,8 liter/mil (måste ta det lugnt annars kastas oljan ut)

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång SMin BMW drar iverige

Vedproducent  
#738553
hlb skrev:En väldigt jordnära kontroll: Att den gamla Merca 200 D, hade verkningsgrad på ca 30%, är nog alla överens om. På en stockholmsresa drog den ca 0,8 l/mil. I dag drar min BMW 0.52 l/mil på samma resa. 30% x 0.8 / 0,52 ger verkningsgrad på över 48%. Detta med 4 ggr så hög toppeffekt, som dock inte nämnvärt påverkar jämförelsen. En enkel rimlighetskontroll av en som utbildats på räknestickan.

Din BMW drar 0,52 liter säger du motsvarar då cirka 5,2 kWh per mil. Då måste en stor tung Tesla som drar 2 kWh per mil ha en verkningsgrad långt över 100 procent. Så det här med rimligheten tycker jag vi ska hålla oss till.

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Vedproducent  
#738555 Sen har ju dagens bilar mycket lägre luftmotstånd vilket ju påverkar bränsleförbrukningen positivt. Men det finns ju jättemånga stora tunga elbilar som drar 1,5-2 kWh per mil vilket ju då är ungefär 1/3 del av hlb:s BMW. Att då prata om 48 procents verkningsgrad känns lite löjligt. Men det är ingen idé att diskutera mer och tråden skulle ju handla om eltillgången i Sverige så jag nöjer mig med det.

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

jannee  
#738556 I min ungdom hade jag en Ford Cortina Lotus. På den tiden ett riktigt fartåk.
Motor på ca 105 hk vikt runt 1 000 kg, bränsleförbrukning runt 1 liter/mil.
I dag drar en motsvarande bil med lika stark motor och liknande vikt UNDER 1/2 liter/mil
Så visst har utvecklingen gått framåt - eller hur ska du nu komma undan Vedproducent.
ALLA motorfordon som gick från förgasare till direktinsprutning fick en stark bränslereducering, därtill kommer turbon som även denna gjort sitt till för att effektivisera motorn.
Men visst en elmotor utnyttjar energin betydligt bättre än en fossildriven motor, inget snack om den saken.
Men ska man vara riktigt konsekvent måste man börja från scratch när man gör utredningen om hur effektiva energislagen verkligen är.
Varifrån får du elen till din motor och hur mycket har försvunnit på väg till förbrukaren.
Sak samma med din fossildrivna motor.
Är visserligen HELT säker på att elmotorn i detta fall vinner, men intressant vore med en komplett utredning hur det verkligen förhåller sig.
Bensin/dieseln från oljekällan till brukaren
Elen från vad den nu härstammar, kärnkraft, vind, vatten, kol eller olja.
Det ryktas om att ca 20 % av den el som levereras från Norrländska vattenkraftverk försvinner (överföringsförluster) på väg ned till södra Sverige - sant eller inte?

Genom att köra en förbränningsmotor på både diesel och bensin i lämpliga proportioner kan man få en verkningsgrad på runt 55 procent, visar resultat från universitetet i Wisconsin-Madison. Idag har de bästa dieselmotorerna 40-45 procent och bensinmotorerna i bästa fall 30 procent.

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Arvid0  
#738576
jannee skrev:I min ungdom hade jag en Ford Cortina Lotus. På den tiden ett riktigt fartåk.
Motor på ca 105 hk vikt runt 1 000 kg, bränsleförbrukning runt 1 liter/mil.
I dag drar en motsvarande bil med lika stark motor och liknande vikt UNDER 1/2 liter/mil
Så visst har utvecklingen gått framåt - eller hur ska du nu komma undan Vedproducent.
ALLA motorfordon som gick från förgasare till direktinsprutning fick en stark bränslereducering, därtill kommer turbon som även denna gjort sitt till för att effektivisera motorn.
Men visst en elmotor utnyttjar energin betydligt bättre än en fossildriven motor, inget snack om den saken.
Men ska man vara riktigt konsekvent måste man börja från scratch när man gör utredningen om hur effektiva energislagen verkligen är.
Varifrån får du elen till din motor och hur mycket har försvunnit på väg till förbrukaren.
Sak samma med din fossildrivna motor.
Är visserligen HELT säker på att elmotorn i detta fall vinner, men intressant vore med en komplett utredning hur det verkligen förhåller sig.
Bensin/dieseln från oljekällan till brukaren
Elen från vad den nu härstammar, kärnkraft, vind, vatten, kol eller olja.
Det ryktas om att ca 20 % av den el som levereras från Norrländska vattenkraftverk försvinner (överföringsförluster) på väg ned till södra Sverige - sant eller inte?

Genom att köra en förbränningsmotor på både diesel och bensin i lämpliga proportioner kan man få en verkningsgrad på runt 55 procent, visar resultat från universitetet i Wisconsin-Madison. Idag har de bästa dieselmotorerna 40-45 procent och bensinmotorerna i bästa fall 30 procent.


Om överföringsförluster mm för el ska räknas in borde väl detsamma göras för fossila/förbränningsbränsken? Hur mycket energi går det för att borra, pumpa, tanka, frakta osv. Körs hvo100 i tankbil drivna med hvo100?annars är ju inte hvo100 fossilfritt?

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Vedproducent  
#738584
Arvid0 skrev:
jannee skrev:I min ungdom hade jag en Ford Cortina Lotus. På den tiden ett riktigt fartåk.
Motor på ca 105 hk vikt runt 1 000 kg, bränsleförbrukning runt 1 liter/mil.
I dag drar en motsvarande bil med lika stark motor och liknande vikt UNDER 1/2 liter/mil
Så visst har utvecklingen gått framåt - eller hur ska du nu komma undan Vedproducent.
ALLA motorfordon som gick från förgasare till direktinsprutning fick en stark bränslereducering, därtill kommer turbon som även denna gjort sitt till för att effektivisera motorn.
Men visst en elmotor utnyttjar energin betydligt bättre än en fossildriven motor, inget snack om den saken.
Men ska man vara riktigt konsekvent måste man börja från scratch när man gör utredningen om hur effektiva energislagen verkligen är.
Varifrån får du elen till din motor och hur mycket har försvunnit på väg till förbrukaren.
Sak samma med din fossildrivna motor.
Är visserligen HELT säker på att elmotorn i detta fall vinner, men intressant vore med en komplett utredning hur det verkligen förhåller sig.
Bensin/dieseln från oljekällan till brukaren
Elen från vad den nu härstammar, kärnkraft, vind, vatten, kol eller olja.
Det ryktas om att ca 20 % av den el som levereras från Norrländska vattenkraftverk försvinner (överföringsförluster) på väg ned till södra Sverige - sant eller inte?

Genom att köra en förbränningsmotor på både diesel och bensin i lämpliga proportioner kan man få en verkningsgrad på runt 55 procent, visar resultat från universitetet i Wisconsin-Madison. Idag har de bästa dieselmotorerna 40-45 procent och bensinmotorerna i bästa fall 30 procent.


Om överföringsförluster mm för el ska räknas in borde väl detsamma göras för fossila/förbränningsbränsken? Hur mycket energi går det för att borra, pumpa, tanka, frakta osv. Körs hvo100 i tankbil drivna med hvo100?annars är ju inte hvo100 fossilfritt?

Ja det är ju enorma utsläpp innan det ens kommer i tanken på bilen. Här är en undersökning som visar att 15-40 procent försvinner och globala samlade koldioxidutsläpp motsvarande 5 procent bara för att få fram bränslet. El har naturligtvis också förluster men Sveriges samlade förluster är enstaka procent av produktionen.
https://www.chalmers.se/sv/institutione ... tryck.aspx

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Vedproducent  
#738585 Här är lite om elnätens förluster. Många faktorer påverkar. Vind, temperatur och avstånd mm. Några år gamla uppgifter men jag tror inte det hänt så mycket nytt. Möjligen att det i så fall ökat lite med ökad elexport och el från norr till söder.
https://www.nyteknik.se/popularteknik/s ... en-6369770

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

jannee  
#738593 När oljekraftverket i Karlshamn går för fullt bränns lika mycket olja på en vecka som Sveriges samlade bilflotta gör av med på ett halvår.
Då snackas det inte om miljön eller växthusgaser.
Man kan fundera lite hur det står till med hjärnkapaciteten bland de styrande.
Skrota fullt fungerande kärnkraftverk innan vi har en annan garanterat säker MILJÖVÄNLIG energikälla.

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Vedproducent  
#738595
jannee skrev:När oljekraftverket i Karlshamn går för fullt bränns lika mycket olja på en vecka som Sveriges samlade bilflotta gör av med på ett halvår.
Då snackas det inte om miljön eller växthusgaser.
Man kan fundera lite hur det står till med hjärnkapaciteten bland de styrande.
Skrota fullt fungerande kärnkraftverk innan vi har en annan garanterat säker MILJÖVÄNLIG energikälla.

Nu får det väl snart vara slut med alla hittepåsiffror? Om oljekraftverket går för fullt en hel vecka så åtgår 23 520 000 liter. Med avrundat 5 miljoner bilar blir det 4,7 liter per bil. Knappt 5 liter bränsle skulle räcka till ett halvårs bilkörning? Nej ge dig nu....
Därmed sagt försvarar jag inte på något sätt eldningen i oljekraftverket men lite fakta är bra att ha hur storleken egentligen är.

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738601 Intressant, ta tiden och lyssna och tänk själv

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Vedproducent  
#738603 Norges regering har tagit beslut och kommer betala halva kostnaden för norska hushåll med elpris över 70 öre kWh.
https://www.dn.se/varlden/norge-miljard ... kostnader/

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

Brorsan  
#738610 Kan man tillverka vätgas vid blåsigt väder under den varmare säsongen är det nog en
lönsam affär och dessutom bra för miljön. Snurrorna finns ju på plats redan.
Vätgas är ju en bra energibärare, bra mycket bättre än batterier.
Är det JCB eller Perkins som har färdiga förbränningsmotorer som körs på vätgas?
Nu kommer någon att nämna explosionsrisken men batterier är inte roliga när dom
brinner heller.
Bensin och andra petroleum produkter var väl rätt olycksdrabbade när dom kom runt 1900 både
vid tillverkning och användning.

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

hlb  
#738612
Vedproducent skrev:
jannee skrev:När oljekraftverket i Karlshamn går för fullt bränns lika mycket olja på en vecka som Sveriges samlade bilflotta gör av med på ett halvår.
Då snackas det inte om miljön eller växthusgaser.
Man kan fundera lite hur det står till med hjärnkapaciteten bland de styrande.
Skrota fullt fungerande kärnkraftverk innan vi har en annan garanterat säker MILJÖVÄNLIG energikälla.

Nu får det väl snart vara slut med alla hittepåsiffror? Om oljekraftverket går för fullt en hel vecka så åtgår 23 520 000 liter. Med avrundat 5 miljoner bilar blir det 4,7 liter per bil. Knappt 5 liter bränsle skulle räcka till ett halvårs bilkörning? Nej ge dig nu....
Därmed sagt försvarar jag inte på något sätt eldningen i oljekraftverket men lite fakta är bra att ha hur storleken egentligen är.


Men snälla Vedproducenten, förstår du inte när vi skojar med dig?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).