Öppna kategorin

Eltillgång Sverige

319 inlägg 33011 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

JörgenO  
#751858 För ett tag sedan i den här tråden diskuterades tidsperioder och 100 000 år, hur långt är det egentligen?

https://sverigesradio.se/avsnitt/1887447

Vetenskapsradion Historia tog upp detta ämne för några veckor sedan och jag tyckte det var intressant och svindlande/omtumlande med så långa tidsperioder

Elmia
Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

tallen100  
#751866 Istider kommer väl med ungefär 100 000 års mellanrum, så.....

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

JörgenO  
#751884
tallen100 skrev:Istider kommer väl med ungefär 100 000 års mellanrum, så.....


Kanske…men ingressen till programmet antyder att de förekommit oftare:

”Det svenska kärnavfallet ska lagras under Forsmark i 100 000 år. Men hur kan vi förstå så långa tidsperioder, tre istider eller 4000 generationer? Och hur kan vi förbereda kommande generationer på farligheten i marken?

Tobias Svanelid träffar två representanter från organisationer som liksom kärnkraftindustrin vill få oss att tänka i längre tidsperspektiv. Martin Kunze bygger framtidsarkivet Memory of Mankind i en österrikisk saltgruva som ska fungera som en tidskapsel för vår egen civilisation. Och Laura Welcher vid The Long Now Foundation berättar om hennes stiftelses olika initiativ att stimulera långtidstänk: en klocka som ska ticka i tiotusen år, språkarkiv som ska spara världens alla språk och bibliotek över vår mänskliga civilisation som kan placeras på månen eller kometer.”

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Elis76  
#752268
HannuRöj skrev:Olkiluoto 3 produserade i dagens testkörning 110MW. Vad jag har det som testats var koppling till nätet.
Korta stunder, men i allafall det var första el som kom till marknaden från nya värket. 😀


Kärnkraftverket Olkiluotos tredje reaktor har börjat producera el. På lördagskvällen (12 mars) anslöts reaktorn till stamnätet, skriver kärnkraftverkets ägarbolag Industrins kraft i ett pressmeddelande.
https://svenska.yle.fi/a/7-10014112

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).