Öppna kategorin

Eltillgång Sverige

319 inlägg 32977 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Arvid0  
#751789
gurka skrev:
Arvid0 skrev:Men då tolkar jag Janne och gurkans inlägg som att det inte är lönt att göra något alls?


Gör inte den tolkningen. När ordet risk används innebär det att det finns en möjlighet för att det händer.


Ok, så då tycker du att vi ska göra vad med uttjänt kärnkraftsbränsle?

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Arvid0  
#751790
r93 skrev:
Arvid0 skrev:Men då tolkar jag Janne och gurkans inlägg som att det inte är lönt att göra något alls? Hur lång horisont ska vi ha? 5 år? 100år? Är det ens lönt att plantera och röja? Är väl bara att belåna sig till max, säga upp sig och leva loppan, kommer ju liks gå åt h-e.


Det har det redan gjort!

Tiden framöver visar hur mycket det gått åt h-e, det vet nog ingen än.



Ok, bara att barrikadera sig i skyddsbunkern man har preppat i skogen då 👍
Senast redigerad av Arvid0 tor 10 mar 2022, 13:37, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

r93  
#751797
Arvid0 skrev:
r93 skrev:
Arvid0 skrev:Men då tolkar jag Janne och gurkans inlägg som att det inte är lönt att göra något alls? Hur lång horisont ska vi ha? 5 år? 100år? Är det ens lönt att plantera och röja? Är väl bara att belåna sig till max, säga upp sig och leva loppan, kommer ju liks gå åt h-e.


Det har det redan gjort!

Tiden framöver visar hur mycket det gått åt h-e, det vet nog ingen än.



Ok, bara att barrikaderna sig i skyddsbunkern man har preppat i skogen då 👍


Gör det!

Göm dig i skogen, vi andra funderar och jobbar på hur man ska kunna hjälpas åt vid en riktig kris!

Då har vi en mindre att inhysa om det mot all förmodan skulle gå åt pipan.

Själv så jobbar vi övertid nu för att kunna ta allmänhetens skyddsrum i drift snabbt!

Dessutom så kommer vi spräcka budgeten något så oerhört, det ska betalas av någon.

Bygga beredskap ska man inte göra i panik, men det görs nu.

500 kubik diesel kostar pengar.

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Arvid0  
#751800
r93 skrev:
Gör det!

Göm dig i skogen, vi andra funderar och jobbar på hur man ska kunna hjälpas åt vid en riktig kris!

Då har vi en mindre att inhysa om det mot all förmodan skulle gå åt pipan.

Själv så jobbar vi övertid nu för att kunna ta allmänhetens skyddsrum i drift snabbt!

Dessutom så kommer vi spräcka budgeten något så oerhört, det ska betalas av någon.

Bygga beredskap ska man inte göra i panik, men det görs nu.

500 kubik diesel kostar pengar.


Tur Sverige har dig!

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

r93  
#751807 Herregud, är du lika dryg i verkliga livet?

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

tallen100  
#751809 Hoppas och tror att vissa på forumet är lättsammare och trevligare i verkligheten än vad deras inlägg ger sken av.
Men f*n vet 🤔

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Arvid0  
#751812
r93 skrev:Herregud, är du lika dryg i verkliga livet?


Så när jag tycker folk är pessimister i en tråd och ifrågasätter när det (som jag tolkar det) inte är lönt att göra något för det går ändå åt helvete.

Jag raljerar med att det är lika bra att barrikadera sig, du replikerar med att du tycker det är lika bra.
Då är det jag som är dryg?

Jag tycker det ofta behövs en motpol och ifrågasättande av många här dels för att jag ibland (rätt ofta) tycker ni har fel men också för att jag vet att många inte orkar ta striden och jag tycker det ger fel bild av skogsägare och skogsforum om bara pessimistiska, konspiratoriska högertomtar oemotsagda ska göra sig hörda.

Och om det är det du tycker är drygt med mig så hoppas jag jag är sådan "irl" också. Dock så kan jag ju irl välja mina bekantskaper och hålla mig borta från de som t ex är extrema i sina åsikter, bara klagar och är efterkloka.

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

r93  
#751813
Arvid0 skrev:
r93 skrev:Herregud, är du lika dryg i verkliga livet?


Så när jag tycker folk är pessimister i en tråd och ifrågasätter när det (som jag tolkar det) inte är lönt att göra något för det går ändå åt helvete.

Jag raljerar med att det är lika bra att barrikaderna sig, du replikerar med att du tycker det är lika bra.
Då är det jag som är dryg?

Jag tycker det ofta behövs en motpol och ifrågasättande av många här dels för att jag tycker det är fel men också för att jag vet att många inte orkar ta striden och jag tycker det ger fel bild av skogsägare och skogsforum om bara pessimistiska, konspiratoriska högertomtar oemotsagda ska göra sig hörda.

Och om det är det du tycker är drygt med mig så hoppas jag jag är sådan "irl" också. Dock så kan jag ju där välja mina bekantskaper och hålla mig borta från de som är extrema i sina åsikter, bara klagar och är efterkloka.


Jag vet inte riktigt hur jag ska svara på detta, men du tycker jag är en konspiratorisk högertomte för att MSB har givit min arbetsplats ett uppdrag?

Jag skulle hellre jobba med sådant som bör göras, sådant som har blivit efter under två år av pandemi, men nu är det krisberedskap som ska prioriteras, ur askan i elden.

Att kritisera hur myndigheter sköts & hur det har skötts senaste åren gör en till en konspiratorisk högertomte?

Att det är krig i Ukraina som vi inte vet vart det tar vägen, har inte saker och ting gått åt helvete då?

Bönder slutar odla mat för det är för dyrt att tanka traktorn då är det är inte konstigt att man blir pessimist.

Jaja...... jag lägger ner jag med!

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Arvid0  
#751815
r93 skrev:
Arvid0 skrev:
r93 skrev:Herregud, är du lika dryg i verkliga livet?


Så när jag tycker folk är pessimister i en tråd och ifrågasätter när det (som jag tolkar det) inte är lönt att göra något för det går ändå åt helvete.

Jag raljerar med att det är lika bra att barrikaderna sig, du replikerar med att du tycker det är lika bra.
Då är det jag som är dryg?

Jag tycker det ofta behövs en motpol och ifrågasättande av många här dels för att jag tycker det är fel men också för att jag vet att många inte orkar ta striden och jag tycker det ger fel bild av skogsägare och skogsforum om bara pessimistiska, konspiratoriska högertomtar oemotsagda ska göra sig hörda.

Och om det är det du tycker är drygt med mig så hoppas jag jag är sådan "irl" också. Dock så kan jag ju där välja mina bekantskaper och hålla mig borta från de som är extrema i sina åsikter, bara klagar och är efterkloka.


Jag vet inte riktigt hur jag ska svara på detta, men du tycker jag är en konspiratorisk högertomte för att MSB har givit min arbetsplats ett uppdrag?

- jag gissade att du baserade din bedömning av mig på fler trådar/replikskiften än detta, så gjorde iaf jag med dig. Det är du som vridit in en tråd om eltillgång i Sverige till att handla om invasionen av Ukraina.

Jag skulle hellre jobba med sådant som bör göras, sådant som har blivit efter under två år av pandemi, men nu är det krisberedskap som ska prioriteras, ur askan i elden.

- ok

Att kritisera hur myndigheter sköts & hur det har skötts senaste åren gör en till en konspiratorisk högertomte?

- nä men i väldigt många av dina kommentarer här så har du bättre lösningar och ideer på hur saker skulle ha gjorts. Med alla dina åsikter och dådkraft så känns det som att du inte är på rätt plats utan borde vara högre upp i hierarkin som rådgivare/politiker eller lobbyist där du skulle ha mer utväxling.

Att det är krig i Ukraina som vi inte vet vart det tar vägen, har inte saker och ting gått åt helvete då?

- det här har inte med ursprunget till denna replik att göra. Ursprunget var eltillgång och jag svarade på ett påstående om kärnbränslehantering och så som jag tolkade det tyckte Janne och gurkan att vi inte behöver bry oss om kärnbränslehanteringen då jorden liks snart kommer gå under. Nu vet vi inte vart invasionen av Ukraina slutar men hitintills har världen varit utsatt för större "helveten" än denna invasion (det sagt utan att förringa den katastrof detta innebär) . Om alla förutsätter att det kommer gå åt helvete så kommer det garanterat att gå åt helvete

Bönder slutar odla mat för det är för dyrt att tanka traktorn då är det är inte konstigt att man blir pessimist.

- bönder kommer odla om de får betalt. Trist att det ska behövas ett krig i Europa för att folk ska börja tänka efter vad de handlar för varor.

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

gurka  
#751821
Arvid0 skrev: konspiratoriska högertomtar oemotsagda ska göra sig hörda.



Allt går inte att sortera in som höger / vänster frågor.

Beslutet om slutförvar togs av en Socialdemokratisk regering.

Putins krig i Ukraina motiveras från hans sida som ett krig mot en nazistregim och av de få stater som inte fördömer kriget i FN finns Kina och Nord Korea.

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Arvid0  
#751822
gurka skrev:
Arvid0 skrev: konspiratoriska högertomtar oemotsagda ska göra sig hörda.



Allt går inte att sortera in som höger / vänster frågor.

Beslutet om slutförvar togs av en Socialdemokratisk regering.

Putins krig i Ukraina motiveras från hans sida som ett krig mot en nazistregim och av de få stater som inte fördömer kriget i FN finns Kina och Nord Korea.


Sant, det var ett generellt svar på en generell fråga/påstående.

Avser kanske inte just den repliken.

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

gurka  
#751834
Arvid0 skrev:
Avser kanske inte just den repliken.


kanske?

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Arvid0  
#751835
gurka skrev:
Arvid0 skrev:
Avser kanske inte just den repliken.


kanske?


Semantik, svara du på vad vi ska göra med använt kärnbränsle så kan jag utveckla.

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

gurka  
#751838
Arvid0 skrev:
gurka skrev:
Arvid0 skrev:
Avser kanske inte just den repliken.


kanske?


Semantik, svara du på vad vi ska göra med använt kärnbränsle så kan jag utveckla.


Jag tycker man ska slutförvara enl. det alternativ som utretts i ca 40 år och som regeringen fattat beslut om.

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

anersimyra  
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).