Öppna kategorin

Eltillgång Sverige

319 inlägg 32991 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

Alvarsson  
#741258 Med nuvarande elmarknad och teknik, kommer aldrig kärnkraften att bli lönsam. Det vet investerarna därför finns det inte en investerare som vill investera i konventionell kärnkraft. Däremot står investerare i kö för att investera i vindkraft. Enda sättet att få ny kärnkraft är mycket stora statliga subventioner.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Vedproducent  
#741261
gurka skrev:
Vedproducent skrev:Största enskilda faktorn är dom extrema gaspriserna som stigit 600 procent.


Menar du att det är produktionspriset eller tillgången som styr prissättningen på el?

Det är den sista producerade kWh som sätter priset. Tillgång och efterfrågan och när gaspriserna är så extrema så blir den produktionen givetvis lägre med högre elpris som följd.

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

gurka  
#741265
Alvarsson skrev:Med nuvarande elmarknad och teknik, kommer aldrig kärnkraften att bli lönsam. .


Om vindkraft kräver reglerkraft under kalla och vindstilla dagar är kanske inte lönsamheten på reglerkraften det viktigaste utan att CO2 fri el finns tillgängligt för industri och privatpersoner?

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

jannee  
#741267 Jag tror att Alvarsson nog får tänka om.
Ska vi ha vindkraft som motsvarar det kommande behovet av el minus då kärnkraften som tydligen ska bort måste det byggas nya anläggningar men var?
Mer eller mindre alla kommuner tackar nej till landbaserade vindkraftverk, men ok vi har havet/kusten.
Då har entreprenörerna en enorm byråkratisk tillståndsprocess att förvänta, tar MINST 10 år innan alla tillstånden är klara.
Finns dessutom tydligen inte många platser som är lämpliga om alla får säga sitt.
Men nu när MP kanske är borta kan det blir fritt fram för de borgerliga och då kommer satsningarna, vad det nu månde vara.
Kan inta annat än att likna vindkraft men en vindflöjel = inget att förlita sig på, följer bara vinden.
Iden om att lagra överskottsel från vind i batterier är helt rätt, gäller bara att projektera och bygga FLERA megaanläggningar.
Nu lär sådana projekt ta en väldigt lång tid att genomföra i det byråkratiska Sverige.

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

Alvarsson  
#741269 Vad jag tänker är ointressant, det som är intressant är vad investerarna tycker, dom investerar i vindkraft, för den är så mycket billigare än kärnkraft. Svårare är det inte!

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

r93  
#741270
Alvarsson skrev:Vad jag tänker är ointressant, det som är intressant är vad investerarna tycker, dom investerar i vindkraft, för den är så mycket billigare än kärnkraft. Svårare är det inte!


Tvinga vindkraftsbolagen att bygga lagring till elen med så vore det intressant att se hur många som blir kvar.

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

Alvarsson  
Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Vedproducent  
#741275
r93 skrev:
Alvarsson skrev:Vad jag tänker är ointressant, det som är intressant är vad investerarna tycker, dom investerar i vindkraft, för den är så mycket billigare än kärnkraft. Svårare är det inte!


Tvinga vindkraftsbolagen att bygga lagring till elen med så vore det intressant att se hur många som blir kvar.

Tvinga blir nog svårt då dom ju som redan skrivits betalar för det på olika sätt redan. Däremot så skulle nog det kunna vara en god affär för dom så tanken är god. Världens största batterilager i Australien täckte halva investeringskostnaden på ett år! Nu är kanske inte förutsättningarna identiska med det men det finns helt klart en affärside med det.

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

jannee  
#741279 Angående batterilagret är jag HELT överens med Vedproducent, men innan vi trögtänkta svenskar är där är både du och jag nedgrävda.
Sak samma som med elöverföringen, myndigheterna var helt införstådda att det skulle bli problem med just detta i.o.m. att kärnkraften skulle utfasas, men inget har skett eller i alla fall väldigt lite.

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

gurka  
#741280
Alvarsson skrev:https://www.expressen.se/debatt/vindkraften-betalar-for-sina-obalanser/ Bara att läsa!


Att lösa obalansen med att betala är lika listigt som att lösa CO2 problemet med avgifter( dvs sluta förbruka el när det inte blåser).

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#741284
Alvarsson skrev:Med nuvarande elmarknad och teknik, kommer aldrig kärnkraften att bli lönsam. Det vet investerarna därför finns det inte en investerare som vill investera i konventionell kärnkraft. Däremot står investerare i kö för att investera i vindkraft. Enda sättet att få ny kärnkraft är mycket stora statliga subventioner.


Är vindkraften lömsam då?

Om man går in på allabolag.se och söker på vindkraft så ser det inte ut att vara nån kanonaffär direkt.

Så man undrar ju hur lång den där kön med investerare är?

Jag kan inte förstå att det finns nån som vill investera i vindkraft. Iallafall i elprisområde 1 och 2.

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Vedproducent  
#741288
0470 skrev:
Alvarsson skrev:Med nuvarande elmarknad och teknik, kommer aldrig kärnkraften att bli lönsam. Det vet investerarna därför finns det inte en investerare som vill investera i konventionell kärnkraft. Däremot står investerare i kö för att investera i vindkraft. Enda sättet att få ny kärnkraft är mycket stora statliga subventioner.


Är vindkraften lömsam då?

Om man går in på allabolag.se och söker på vindkraft så ser det inte ut att vara nån kanonaffär direkt.

Så man undrar ju hur lång den där kön med investerare är?

Jag kan inte förstå att det finns nån som vill investera i vindkraft. Iallafall i elprisområde 1 och 2.

Kön är 50 000 Mwh vilket är dubbelt så mycket som all svensk elproduktion dom kallaste dagarna så den är bra lång...

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

Umea  
#741292 Oavsett vilket politiskt parti man tillhör så tror jag att de flesta svenskar vill att lampan ska lysa när man trycker på

strömbrytaren och att kylskåpet ska fungera även när det är mörkt och vindstilla.

I de läget så misstänker jag att de flesta svenskar inte funderar på om kärnkraften är lönsam eller ej.

Va rädd om er och ha en Trevlig kväll !

Hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

Alvarsson  
#741293 Du får inte glömma att Ringhals 1 och 2 stod stilla 1 av 3 dagar under sin livstid. Då kan du snacka om vindstilla!

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

gurka  
#741294
Umea skrev:I de läget så misstänker jag att de flesta svenskar inte funderar på om kärnkraften är lönsam eller ej.


Elpriserna i Sverige har varit rimliga då priserna i princip sattes efter produktionspriserna för vatten/ kärnkraftmixen (före EU elnätets uppbyggnad)
Att skapa ett underskott på elenergi och samtidigt styra mot allt mer elektrifiering kan möjligen gynna kraftproducenterna men inte samhälle och miljö.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).