Öppna kategorin

Jägmästare, en finare titel och högre rang än Skogsmästare?

32 inlägg 6677 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Jägmästare, en finare titel och högre rang än Skogsmästa

Rytter  
#737619 "Funderar på att vilja bli skogsmästare men tänker att jag kanske ångrar mig pga. att jag inte bet ihop två extra år och fick den finare titeln så jag kan få de finare jobben... vill inte känna mig begränsad inom mitt yrkesliv!"

Har googlat en del men bilden är abstrakt... vissa säger att en Skogsmästare kan få alla jobb som en Jägmästare kan få och vissa säger att skogsmästarna är lite begränsade...

Om jag förstått det rätt så är jägmästarna (historiskt) skogsmästarnas chefer... så verkar det vara än idag...

Frustrerande![/quote]

För det första: Du pratar om att "få" en tjänst och en viss roll. Man får inte en tjänst högt upp i en organisation utan man förtjänar den.

Har du den kapacitet som den roll du eftersträvar är den första frågan du ska ställa dig. Sedan måste du fråga dig ifall du är beredd att göra de uppoffringar som krävs, du pratar om att jobba i ledningen på stora företag tror du att detta kommer gratis och är ett 8-17 jobb?

Personligen tycker jag du brister i förmåga att själv hämta in information, förstå och lyssna på vad andra säger till dig och dra slutsatser utifrån det, så jag är tveksam om du har kapaciteten för den karriär du vill ha.

Mitt råd är, studera till skogsmästare, börja jobba och se hur långt du kan ta dig, är du driven och duktig kommer roller öppna upp sig för dig. Skulle du uppleva att du blir blockerad i din fortsatta karriär trots att du är bättre än dina konkurrenter och pga din utbildning så plugga in det som saknas då.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Jägmästare, en finare titel och högre rang än Skogsmästa

Anton Holmström  
#737651 Enligt min erfarenhet så är personliga egenskaper är viktigare än utbildningstitel, iaf efter att man har fått 3-4 års arbetslivserfarenhet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).