Öppna kategorin

Har en skogsmulle enklare för sig att överleva apokalyps?

24 inlägg 4147 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Har en skogsmulle enklare för sig att överleva apokalyps

r93  
#735219
jannee skrev:
Hur ska du få eld i din brasa, vilka har eldstål och flinta lätt tillgängligt?


Ett modernt eldstål har alla jag känner som bor utanför villaområderna.

Men det kräver teknik, så det är inte fel att öva.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Har en skogsmulle enklare för sig att överleva apokalyps

JörgenO  
#735221
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Utan mat, värme och skydd mot vädret så klarar sig ingen någon längre tid och att en ” skogsmulle ” skulle klara sig bättre än gemene man kan jag aldrig tro..🙂
nja en van skogs/naturmänniska klarar sej betydligt bättre än en som inte är van vid naturen, kan man göra upp eld, bygga koja, fånga fisk, o.s.v. så kan den iaf hålla sej vid liv betydligt längre, än den som ingen vana har..

Hur många "stockholmare" klarar att enkelt göra eld i en gammal vedspis tro 🤔 😉


Inga problem, det finns en app att ladda ner till iPhone som fokuserar om ficklampsfunktionen till ett brännglas som tänder på elden på några sekunder 👍 💪

Avatar Fallback

Re: Har en skogsmulle enklare för sig att överleva apokalyps

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735247 🤣
JörgenO skrev:
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Utan mat, värme och skydd mot vädret så klarar sig ingen någon längre tid och att en ” skogsmulle ” skulle klara sig bättre än gemene man kan jag aldrig tro..🙂
nja en van skogs/naturmänniska klarar sej betydligt bättre än en som inte är van vid naturen, kan man göra upp eld, bygga koja, fånga fisk, o.s.v. så kan den iaf hålla sej vid liv betydligt längre, än den som ingen vana har..

Hur många "stockholmare" klarar att enkelt göra eld i en gammal vedspis tro 🤔 😉


Inga problem, det finns en app att ladda ner till iPhone som fokuserar om ficklampsfunktionen till ett brännglas som tänder på elden på några sekunder 👍 💪

🤣 🤣

Avatar Fallback

Re: Har en skogsmulle enklare för sig att överleva apokalyps

jannee  
#735252 Jag få be er alla om ursäkt.
Tänkte mig inte riktigt för - får skylla på åldern.
Men ALLA har ju en smartphone och med dennes hjälp kan vem som helst säkert lösa de problem som eventuellt skulle kunna dyka upp efter en apokalyps.
Smartphonen är ju Guds redskap till de hjälplösa.

Användarvisningsbild

Re: Har en skogsmulle enklare för sig att överleva apokalyps

anersimyra  
#735257
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Utan mat, värme och skydd mot vädret så klarar sig ingen någon längre tid och att en ” skogsmulle ” skulle klara sig bättre än gemene man kan jag aldrig tro..🙂
nja en van skogs/naturmänniska klarar sej betydligt bättre än en som inte är van vid naturen, kan man göra upp eld, bygga koja, fånga fisk, o.s.v. så kan den iaf hålla sej vid liv betydligt längre, än den som ingen vana har..

Hur många "stockholmare" klarar att enkelt göra eld i en gammal vedspis tro 🤔 😉

Jag säger som den gamle geten Bengt Öste: visst nappar det.. :-bd men inte fan fick gubben någonsin en fisk, å det får inte jag heller..😝

Avatar Fallback

Re: Har en skogsmulle enklare för sig att överleva apokalyps

tallen100  
#735269
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Utan mat, värme och skydd mot vädret så klarar sig ingen någon längre tid och att en ” skogsmulle ” skulle klara sig bättre än gemene man kan jag aldrig tro..🙂
nja en van skogs/naturmänniska klarar sej betydligt bättre än en som inte är van vid naturen, kan man göra upp eld, bygga koja, fånga fisk, o.s.v. så kan den iaf hålla sej vid liv betydligt längre, än den som ingen vana har..

Hur många "stockholmare" klarar att enkelt göra eld i en gammal vedspis tro 🤔 😉

Jag säger som den gamle geten Bengt Öste: visst nappar det.. :-bd men inte fan fick gubben någonsin en fisk, å det får inte jag heller..😝

Har inte du så många kast rullar 😮
Trodde du var en riktig storfiskare, som brukade få gäddor så stora att du fick binda dom med rep vid bryggan och gå dit och skära loss en bit till middag under ett par veckors tid.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Har en skogsmulle enklare för sig att överleva apokalyps

winterpuppy  
#735273 Om jag omformulerar frågan och istället frågar... "Har en skogsmulle enklare för sig att överleva apokalyps MATMÄSSIGT?"

Om utgår från att skogsmullen har tillgång till boning, värme, eld, jaktvapen, ammunition, etc. etc. och ska se till att maten löser sig... skulle han klara sig relativt bra tro?

Jag tänker att han kan jaga vilda djur... han kan plocka vilda växter etc. och äta... eller är det svårare än man tror?

Är inte skogen FULL av dessa?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har en skogsmulle enklare för sig att överleva apokalyps

machonisti  
#735274 Visst är vi skogsmullar experter på att lösa problem!!
Vi åker till stationen efter motorsågsbränsle åsså fixar vi till skotaren med lite hemmaskrot å svetsen.
Sen jagar vi älg å björn å plockar bär å fryser in, väl...

Avatar Fallback

Re: Har en skogsmulle enklare för sig att överleva apokalyps

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736335
winterpuppy skrev:
Pattagran skrev:Hmm.. tänkte inte på det, den får en att undra ändå. Hur gjorde grabbarna och töserna på jägarstenåldern när kulorna tog slut...

Ja det blir vinter tillslut. Det positiva med det är att saker fryser. Blir som en jättestor kyl/frys.
Kan ju vara positiv när "världsledarna" har skruvat ut säkringen 😉

Om du nu är seriös här..
Läs på lite om ämnen istället för att ställa meningslösa frågor på ett forum om skogsbruk.

Sökord på Google. preppers / vildmarks överlevnad / zombie apokalyps m.m

Youtube : fattiga riddare 😅

Lycka till😘
Men seriöst... skulle du inte kunna berätta vad du hade gjort i dessa situationer?? har kollat mycket på Youtube etc. om ämnet men problemet är att man inte kan ställa frågor till dem som gör klippen! vissa grejer är abstrakta!

Går att fråga i kommentarsfältet på Youtube

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).