Öppna kategorin

Om "Skitskogsbruk" (delat från EU-strategi, m m)

1601 inlägg 27697 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Älgfoderodlare  
#731903
r93 skrev:Jo, men folk blir nog ganska irriterade på språkbruket! Som sagts innan, detta hade inte fått fortgå på Flashback.

Sen säger jag det igen med all välmening dela upp texten i stycken !!

Det blir samma problem som med Ulf, wall of text, man orkar inte läsa!

Jag slänger in en kubik bränsle på brasan innan jag går och lägger mig, eftersom all forskning har haft fel fram tills nu?

Vad säger att sanningen som är nu är rätt?


- Ja, uttryckssättet är ju inte bara otrevligt ( fast "ulf1" har den tron att det är då han får folk att lyssna, -hmmm ! ) utan framförallt för generaliserande. Det är ju trots allt bara ca. 16 - 17 % av Sveriges privatskogsägare m.fl. % av andra kat. som deltar här på SFo. Han kan ju omöjligt veta vad som sker hos alla andra. Därför menar jag att det kan vara bra om vi som ändå är här, ger en mer nyanserad bild av vad som verkligen försiggår ute i våra skogar, än den han ger.

Ska ta till mig det !

Samt när det gäller forskningen o dess utsagor om att vi har en klimatkris som är "man made", så vet vi ju som sagt inte vart vi är om 10 - 20 år. Vad är det som säger att vi inte står där 2030 med ett av de kallaste decennier som varit sen mätningarna startade ? ! O då kan ifrågasätta med facit i hand, vad var det som gjorde att vi reagerade / agerade som vi gjorde.

Nu är jag varken någon "industrislav, eller räds vare sig Skogsstrategi eller klimathot. Jag försöker efter förmåga att utnyttja detta förbättrade klimat till mitt största nöje. Om det sen tilltalar den sida som är anhängare av vad Skogsstrategin o EU's klimatmål vill uppnå, så bjuder jag på det.

För när väl denna "klimathysteri" har ebbat ut, o det är dags för mina efterkommande att vilja göra något med det jag lämnat efter mig. Då anser / vill jag att de också ska få göra det. Men det behövs att man säger det på ett förståligt sätt, om det ska kunna påverka !

Jag upplever att vi borde vara fler som säger det, utifrån vad vi vet om hur våra egna skogar mår o sköts.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Mellberg  
#731909 Ulf 1 har roat de flesta av oss, några år, på detta forum. Troll eller inte, så håller han sig i en tråd i taget, så det stör inte mig egentligen. Man väljer själv om man vill bemöta honom i tråden. Kommer hela tiden nya som ifrågasätter Ulfs åsikter, så det är ganska lugnt. =))

Ett tag sen sist, men kom ihåg Ulf 1, att det är kalhyggesskogen som lagrar kol och den andra skogen som avger koldioxid. :mrgreen:

Sedan är det inte så dumt att plantera 2 - 3 plantor, för varje avverkat träd. 😎

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Älgfoderodlare  
#731910
Mellberg skrev:Ulf 1 har roat de flesta av oss, några år, på detta forum. Troll eller inte, så håller han sig i en tråd i taget, så det stör inte mig egentligen. Man väljer själv om man vill bemöta honom i tråden. Kommer hela tiden nya som ifrågasätter Ulfs åsikter, så det är ganska lugnt. =))

Ett tag sen sist, men kom ihåg Ulf 1, att det är kalhyggesskogen som lagrar kol och den andra skogen som avger koldioxid. :mrgreen:

Sedan är det inte så dumt att plantera 2 - 3 plantor, för varje avverkat träd. 😎


Hur ser du "Mellberg", att en ev. ny Skogsstrategi skulle förändra ditt brukande, utifrån det du gör idag ?

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Älgfoderodlare  
#731911
Mellberg skrev:Ulf 1 har roat de flesta av oss, några år, på detta forum. Troll eller inte, så håller han sig i en tråd i taget, så det stör inte mig egentligen. Man väljer själv om man vill bemöta honom i tråden. Kommer hela tiden nya som ifrågasätter Ulfs åsikter, så det är ganska lugnt. =))

Ett tag sen sist, men kom ihåg Ulf 1, att det är kalhyggesskogen som lagrar kol och den andra skogen som avger koldioxid. :mrgreen:

Sedan är det inte så dumt att plantera 2 - 3 plantor, för varje avverkat träd. 😎


Det är inget ifrågasättande " Mellberg" jag är ute efter. Jag vill ju bara att vi privatskogsbrukare ska ge våran bild av hur vi sköter våra egna skogar !

För OM en ny Skogsstrategi blir verklighet, så är det ju bättre om vi privatbrukare kan ge en så förklarande bild om hur vi gör. För att på så sätt göra det möjligt till att en diversifiering / skillnad mot vem / vilka strategin ska rikta sig, blir möjlig. För om vi som vanligt håller käft o "knyter näven i fickan", så lär inget positivt hända som gynnar oss !

Den enda skillnad vi kan göra, är att beskriva vad o hur vi gör för att leva upp till SVL's intentioner om jämställda mål.

Bli en röst i mängden o gör skillnad, för vår egen skull ! Det är det vi behöver !

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Helproffs  
#731917
Torbjörn Johnsen skrev:Föreslår att skribenter i den här tråden kliver upp från sandlådan inför stundande helgen och fokuserar på sakinnehållet. Ingen nämnd - ingen gömd. Ämnet är "Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen". Ha en bra helg! 👍

På riktigt???? Ni har ju blivit helt sanslöst beklämmande dum av ert försvar av ulf i detta forum 🌲 🌲 💪

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#731942 Det är ju bara så att jag refererar till lite klokare människor, än de som har tolkningsföreträdet för vår skogsstrategi i dag.
Om man inte vill diskutera konkret, problemen med kalhyggen, så har man fram till nu lyckats ganska bra, de som är oroliga har mycket svårt att komma fram, men som nu många ser så verkar proppen ur, det var mer än jag kunnat hoppas på.
Att jag ofta får rätt är ju inte så konstigt, det behövs ingen kristallkula, det enda som behövs är att man har mer rätt än andra, det får man genom gedigna studier av vad forskare kommit fram till, och att analysera detta förutsättningslöst, utan att behöva hämmas av olika förutfattade meningar.
Det där tror ju ingen här på forumet, för Lars säger att jag drabats av konfirmation bias, (att jag letar forskning som bekräftar mitt hat mot kalhygge) men jag kan ärligt säga att fast jag hatar kalhyggen på alla möjliga vis, så skulle jag vika mig direkt om det verkligen var så att de fula hyggena bara var fula och inte ställde till det för naturen.
Tyvärr är det inte så, och det är så väl dokumenterat nu att ingen längre behöver tvivla på att kalhygge måste få ett stopp.
Jag kan raljera om detta, att allt fler backar upp vad jag har sagt i 15 år, men det är inte mina personliga "segrar" jag är ute efter, det är att naturen ska ta tillbaka sin mark från skövlarna och att vi alla ödmjukt ska be om ursäkt för att vi våldfört oss på den, med nåt slags konstigt försvar att vi människor härskar över naturen.
Jag lovar att inte reta upp er med elaka och hånfulla inlägg, den dag ni vill diskutera hur vi ska bedriva skogsbruk utan att skada naturens kretslopp och mångfald, för faktum är att vi nu gör detta på många ställen i världen, och då ska vi kunna göra det här oxå.
Jag vet att Älgfoderodlaren lider av mitt sätt att skriva och det är jobbigt för mig att jag inte kan respektera det när jag respekterar honom som person, men det är såna situationer vi alla hamnar i och ingen vore gladare än jag om jag slapp välja, att vara elak, men jag har även naturen att ta hänsyn för, och dess behov är starkare.
Industrin är tyvärr, så lögnaktig att jag måste vara elak.
Den lägger inte fingrarna emellan när den förföljer kritiker, och då gör jag likadant.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#731944 Det finns inget som helst nöje i att få rätt i nästan allt negativt jag sagt om industri och myndigheter, men samtidigt borde det ge mig nån slags cred för att jag vet vad jag talar om.
"Nästan tio personer på Skogsstyrelsen som arbetar med miljöskydd och artskydd beskriver hur de inte längre känner att de kan utföra sitt arbete på rätt sätt och att de inte har stöd från ledningen. DN talade också med många av dem som sagt upp sig.I en myndighet måste allt vara rätt och ordnat, annars vill jag inte jobba där. Jag hade också svårt att se att de agerade med avsikt, men kände att de påverkades av individuella intressen, särskilt stora skogsbolag och skogsindustrin. En myndighet ska inte få styra sig själv.

Både Brita Asplund och andra anställda beskriver en tystnadskultur som spridit sig. En anställd vittnade om vad som hände när han på intranätet krävde ett ledningsbeslut för ”gröntvätt” 2018.

– Jag blev kontaktad av min närmaste handledare som sa att chefsjuristen, regionchefen och min distriktschef ville ha ett möte med mig. Det skulle bli ett “samtal”, fick jag veta, där jag skulle få höra att om jag inte slutade uttrycka mig som jag gjorde, riskerade jag att bli avskedad.

Nu har han också sagt upp sig."

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

toker72  
#731947 Kritisera industrin får du göra hur mycket du vill för mig bara du håller dig till sanning. Anledningen att många skogsägare brukar skogen och även gör kallhyggen är att vi kan inte få nån inkomst från skogen om vi låter tex löv bli för stor andel i skogen det blir endast massa ved till industrin. Om vi liksom du har också hade nån liten stuga att hyra ut som drog in massor med slantar eller en såg där vi enkelt kunde 10 dubbla värdet på virket och sälja hur mycket som helst av tex sågad asp då är det ett helt annat läge här blir asp massa ved och stugor att hyra finns det flera st för små slantar och skogsstyrelsen gör nyckelbiotop skyddat område av helt vanlig äldre gran skog inte konstigt det finns nått som heter nyckelbiotops gallring.

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#731950 Vi måste ju börja nån gång för att få nån ändring toker, infrastrukturen är ju nermonterad av industrin, och de har satt oss framför ett löpande band, vi behöver inte stå där, vi kan skapa egna vägar, jag gör det på mitt vis, andra får göra det på sitt, huvudsaken är att vi gör nåt annat än det vi låter bolagen göra åt oss, vi kommer aldrig att tjäna några pengar på att vara slavar åt industrin, de kommer att bli allt fattigare och därmed göra oss ännu fattigare, jag har kontakt med pionjärerna inom alternativt skogsbruk, så jag har bra koll, de känner nu sen nåt år tillbaka att det äntligen börjar hända saker, och det har de inte gjort förut, så hoppet finns, vi måste bara bli lite modigare, Lars kommer tydligen inte att hjälpa oss, jag hade lite hopp om honom för 10 år sen, då han faktiskt är väldigt kunnig och vet att det funkar riktigt bra med blädning, men tyvärr så ser ni alla hur våra forskare styrs med järnhand av industrin, och de som vill något annat sätts snabbt upp på "fiendelistan" och vem vill vara där, när pengarna kommer från dessa skövlare, vi får vänta till Lars får pension, då kan han bli en riktigt fin tillgång för alla som vill pröva annat än kalhygge.
Jag är ingen ornitolog, men jag har en jäkla massa hackspettar i mina skogar, så jag tog i somras och läste på lite om dessa trevliga fåglar, som skapar bohålor åt en massa andra fåglar, döm av min förvåning när jag läste om Större Hackspett, (de som skapar högar av grankottar under stolpar och träd), de har ökat enormt under 2000 talet flera hundratusen finns nu i våra skogar, och jag som trodde det var nåt speciellt med mina skogar just för hackspettar, det var det inte.
Det är en trivial sort, sånt som överlever och frodas i monotona granplantager, deras föda på vintrarna är grankottar, ca 3000 faktiskt.
Vad lär man sig av det då, att granplantager är fantastiskt bra, nä knappast, alla andra hackspetsarter är på väg att dö ut, då de bara överlever på gamla lövträd, och de behöver många för att inte gå under, Herman är ju ornitolog, men ibland får man dagtinga med sitt samvete, när industrin knackar på dörren.

   TS
Avatar Fallback

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

bdulf  
#731951 Ett stort tack till Lars Lundqvist för hans debattartikel i DN. 👍

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

toker72  
#731954
ulf 1 skrev:Vi måste ju börja nån gång för att få nån ändring toker, infrastrukturen är ju nermonterad av industrin, och de har satt oss framför ett löpande band, vi behöver inte stå där, vi kan skapa egna vägar, jag gör det på mitt vis, andra får göra det på sitt, huvudsaken är att vi gör nåt annat än det vi låter bolagen göra åt oss, vi kommer aldrig att tjäna några pengar på att vara slavar åt industrin, de kommer att bli allt fattigare och därmed göra oss ännu fattigare, jag har kontakt med pionjärerna inom alternativt skogsbruk, så jag har bra koll, de känner nu sen nåt år tillbaka att det äntligen börjar hända saker, och det har de inte gjort förut, så hoppet finns, vi måste bara bli lite modigare, Lars kommer tydligen inte att hjälpa oss, jag hade lite hopp om honom för 10 år sen, då han faktiskt är väldigt kunnig och vet att det funkar riktigt bra med blädning, men tyvärr så ser ni alla hur våra forskare styrs med järnhand av industrin, och de som vill något annat sätts snabbt upp på "fiendelistan" och vem vill vara där, när pengarna kommer från dessa skövlare, vi får vänta till Lars får pension, då kan han bli en riktigt fin tillgång för alla som vill pröva annat än kalhygge.
Jag är ingen ornitolog, men jag har en jäkla massa hackspettar i mina skogar, så jag tog i somras och läste på lite om dessa trevliga fåglar, som skapar bohålor åt en massa andra fåglar, döm av min förvåning när jag läste om Större Hackspett, (de som skapar högar av grankottar under stolpar och träd), de har ökat enormt under 2000 talet flera hundratusen finns nu i våra skogar, och jag som trodde det var nåt speciellt med mina skogar just för hackspettar, det var det inte.
Det är en trivial sort, sånt som överlever och frodas i monotona granplantager, deras föda på vintrarna är grankottar, ca 3000 faktiskt.
Vad lär man sig av det då, att granplantager är fantastiskt bra, nä knappast, alla andra hackspetsarter är på väg att dö ut, då de bara överlever på gamla lövträd, och de behöver många för att inte gå under, Herman är ju ornitolog, men ibland får man dagtinga med sitt samvete, när industrin knackar på dörren.

Visst är det bra med hackspettar men dom går inte leva på vissa har utgifter som skogen ska betala och då kanske du förstår varför man väljer att gynna annat än just gamla lövträd som inte heller går att leva på inte här i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Älgfoderodlare  
#731958 Klart mycket trevligare med ett annat tonläge i diskussionen ! Snart kanske ni t.o.m. börjar skriva om trådämnet också.

"ulf1", du har ju en förmåga att gräva fram så mycket, ge det skrivna en annan tonart så kanske du får fler som spelar med.
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 16 okt 2021, 18:25, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

jannee  
#731967 Ulf 1 blir INTE bannad av Fredrik beroende på att man bannar inte de som intet vett har.
Blir Ulf 1 avstängd kan han anmäla till diskrimineringsombudsmannen till vad han blivit utsatt för.
Vi får öppna en ny tråd där endast Ulf 1 kan deklamera sina hypoteser.
T.ex. Ulf 1 skrönor.

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Älgfoderodlare  
#731971 Typ en tråd med titeln; "Uffes enmansband" då ? Det är det ju i princip redan. Skämt åsido. Mycket av det han skriver innehåller ju en antydan om förhoppning o en annan framtidsvision ( ibland mer eller mindre bra underbyggt / styrkt ), än vad många av oss övriga verkar ha.

Det är ju få som ger uttryck för att ha annat än en oro om vad Skogsstrategin ska innebära. För det är ju de ev. möjligheterna som man borde kunna diskutera, men det görs i mycket liten grad.

BAU är det vi lärt o därför räds vi kanske de förändringar den nya Skogsstrategin kan innebära. För i ärlighetens namn, är det väl få som kan påstå att BAU har varit en lönsam affär för privatskogsbruket. Med lite ny kunskap o ett förändrat synsätt, kanske vi ändå kan se andra möjligheter, som kan vara mer lönande än de vi fått uppleva hittills.
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 16 okt 2021, 17:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Ove Lindberg  
#731974 Vad är BAU?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).