Öppna kategorin

Om "Skitskogsbruk" (delat från EU-strategi, m m)

1601 inlägg 27510 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Bosse1  
#731172 När man blir extra trött .Det fungerar ju 👍

1633891693_screenshot_from_2021-09-21_07-33-09.png

Elmia
Avatar Fallback

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

WarPeter  
#731177
Lars Lundqvist SLU skrev:Så jag har svårt att tro att statsmakterna på allvar skulle vilja inkludera privata markägares skogar i systemet med utsläppsrätter, som ju faktiskt förutsätter just köp och sälj. Du skulle alltså få köpa utsläppsrätt för att få avverka.

Det är ju så LULUCF räknar.

Jag tror inte de heller att dom vill det. Men något måste dom göra för att uppfylla parisavtalet. Och skogen kan nog vara ett "billigt" sätt att köpa sig tid när man inte har så många andra sätt som ger effekt på den korta horisont man behöver resultat på. Så jag tror faktiskt att man kan få betalt för att temporärt öka virkesförråd och därmed agera kolsänka.

Också intressant är ju politikens inkompetens att hantera våtmarket som är en väldigt lågt hängande frukt. Att man inte kommit till ett system där det minst är kostnadsneutralt för markägare att erbjuda sin mark att bli återställd, är ju hål i huvudet. Det måste ju vara det enklaste och billigaste sättet att hindra co2-utsläpp.

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#731202 Bara genom att ta ut 20% mindre virke ur skogen varje år och ÖKA den stående volymen till 200-250 kubik/hektar (som snitt i Sverige, som idag är 120), skulle motsvara ALLT mumbojumbo från koldioxidlagring i berg, flyg, bil, eldning av stockar mm, och vi skulle göra alla mycket gladare, framförallt naturen.
Tänka sig att denna generation skogsägare blev plantageägare, lite komiskt, när dom samtidigt är slavar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#731206 Lagra koldioxid i berggrunden är så korkat att vi måste skämta, man la av med dom tankarna för 20 år sen i den verkliga världen utanför det absurda Sverige.
Vad tror ni dubbelt så mycket grönmassa skulle kunna göra och det kostar inte ett öre, för nu måste vi börja med att låta träd bli grövre innan vi tar ner dom, det är då vi kan förädla dom.
Varför låter vo oss bli bullshitade av fibermaffian, obegripligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#731207 Fånarna i Sverige som gör av med våra skattepengar, ungefär lika galet som LKAB och deras vätgas som kommer att kosta oss m¨ånga miljarder fast vi redan vet att det är idiotiskt (vi i den fria världen, utan bullshittare ridande på oss.)
"44 misslyckade CCS-projekt
MIT i Boston, Massachusetts, samlade ihop en lista över 42 CCS-projekt som stoppats till och med 2016.
Listan är inte komplett. Bland annat saknas Mongstad i Norge, det projekt som statsminister Jens Stoltenberg 2007 utnämnde till ”vår månlandning”, men som stoppades 2013. White Rose vid kraftverket Drax i Storbritannien lades ned 2015 efter att regeringen satsat 168 miljoner pund på detta och ett annat projekt, Peterhead i Skottland och inte fått ett gram koldioxid infångat"

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#731224 Glömde jag säga att vätgasfabriker släpper ut enorma mängder koldioxid och drivs av "naturgas" alltså FOSSILGAS, det går åt ca 50 kWh för att producera ett kilo vätgas. 1 kg vätgas ger 33 kWh energi !!! ...hur dum får man bli, vem lurar man, antagligen alla som inte orkar tänka själva.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Helproffs  
#731228
ulf 1 skrev:Glömde jag säga att vätgasfabriker släpper ut enorma mängder koldioxid och drivs av "naturgas" alltså FOSSILGAS, det går åt ca 50 kWh för att producera ett kilo vätgas. 1 kg vätgas ger 33 kWh energi !!! ...hur dum får man bli, vem lurar man, antagligen alla som inte orkar tänka själva.


Du påtalade att det skulle handla om skogsstrategi 🌲 i tråden! Är minnet kort men bra lr är det som vanligt säger någon emot dej så gäller det bara dom, och du är den ensamma härskaren 💪 du är så duktig gubben

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#731233 Det här har med ny strategi att göra, det är nämligen så att i den strategin ska en fördubblad grönmassa ingå i strategin, så därför tjatar jag om att ni alla kan lägga er på sofflocket i 20-30 år, eller varför inte kamma er och gå några komvuxenkurser i biologi. för då fattar ni hur blåsta ni blivit.
"Vattenfall satsade en miljard kronor på försöksanläggningen. Det var en stor satsning på en ny teknik, oxyfuel, för att elda kol med syrgas i stället för luft.
Men bolaget förbjöds av tysk domstol att använda termen ”koldioxidfri kolkraft”. Något kraftverk var det inte eftersom anläggningen saknade turbin och generator. Den koldioxid som samlats in fick de släppa ut i luften eftersom Vattenfall inte hade skaffat tillstånd att lagra den.
Efter några år stängdes anläggningen, och sedan var det slut med CCS för Vattenfall och Tyskland. Tekniken med syrgas utvecklades inte vidare.
Nyåret 2007 förklarade Norges statsminister Jens Stoltenberg att Norge skulle satsa stort på tekniken, att CCS skulle bli Norges ”månlandning”. Samma år beslutade EU att det till 2015 skulle byggas tolv stora demonstrationsanläggningar för CCS. Av dem byggdes inte en enda.
Den norska månlandningen kom också av sig. Miljarder har gått till forskning och genomförbarhetsstudier, men hittills har inte ett enda investeringsbeslut tagits. Tvärtom har två planerade norska gaskraftverk för CCS lagts ned. Ytterligare ett halvnorskt projekt i Algeriet, som drevs av Statoil tillsammans med BP, avslutades 2011 efter att koldioxiden visade sig ha skapat sprickor i det berg som skulle inneslutit den."
Jag måste undra hurman kan få bullshita politiker så lätt, de får nog oxå ta några kurser, de studerar ju på heltid fast de är valda till att vara riksdagsmänniskor, här en adress ni kan anmäla er på.
https://www.komvuxutbildningar.se/utbil ... ng-biologi

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Helproffs  
#731238
ulf 1 skrev:Det här har med ny strategi att göra, det är nämligen så att i den strategin ska en fördubblad grönmassa ingå i strategin, så därför tjatar jag om att ni alla kan lägga er på sofflocket i 20-30 år, eller varför inte kamma er och gå några komvuxenkurser i biologi. för då fattar ni hur blåsta ni blivit.
"Vattenfall satsade en miljard kronor på försöksanläggningen. Det var en stor satsning på en ny teknik, oxyfuel, för att elda kol med syrgas i stället för luft.
Men bolaget förbjöds av tysk domstol att använda termen ”koldioxidfri kolkraft”. Något kraftverk var det inte eftersom anläggningen saknade turbin och generator. Den koldioxid som samlats in fick de släppa ut i luften eftersom Vattenfall inte hade skaffat tillstånd att lagra den.
Efter några år stängdes anläggningen, och sedan var det slut med CCS för Vattenfall och Tyskland. Tekniken med syrgas utvecklades inte vidare.
Nyåret 2007 förklarade Norges statsminister Jens Stoltenberg att Norge skulle satsa stort på tekniken, att CCS skulle bli Norges ”månlandning”. Samma år beslutade EU att det till 2015 skulle byggas tolv stora demonstrationsanläggningar för CCS. Av dem byggdes inte en enda.
Den norska månlandningen kom också av sig. Miljarder har gått till forskning och genomförbarhetsstudier, men hittills har inte ett enda investeringsbeslut tagits. Tvärtom har två planerade norska gaskraftverk för CCS lagts ned. Ytterligare ett halvnorskt projekt i Algeriet, som drevs av Statoil tillsammans med BP, avslutades 2011 efter att koldioxiden visade sig ha skapat sprickor i det berg som skulle inneslutit den."
Jag måste undra hurman kan få bullshita politiker så lätt, de får nog oxå ta några kurser, de studerar ju på heltid fast de är valda till att vara riksdagsmänniskor, här en adress ni kan anmäla er på.
https://www.komvuxutbildningar.se/utbil ... ng-biologi


Jag skogsbadar bara idag och lyssnar på dej som är vis och klok gubben 🚜 kan du inte ta om det igen då jag läser lite långsamt så kanske det går in...

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#731239 Gärna, visst är det skönt att bara njuta av en fin skog, min finaste skog innehåller 8000 kubik på 25 hektar, och växer till med ca 500 kubik på 3 år, vilket jag nu kan ta ut via lite större granar runt 35cm i brösthöjd och över.
Det betyder att jag aldrig går under 300kubik per hektar, 35% löv nu, och raska steg mot 50% gör att det växer så det knakar, skogen får oxå stora fina lövstockar med jämna mellanrum, överblivet från mina slabbsågningar av stockar som arborister tagit ner på kyrkogårdar villatomter mm.
Det blir ofta lite metall i dessa träd så ibland är det bättre att öka på antalet arter i mina skogar, genom att lägga ut 200 årigastockar, än att såga dom.
En konstnär jobbar just nu med lite träskulpturer i denna skog, han ska visst ha en visning för lärarna på Konstfack framöver.
Så visst är skog snart mer kultur än fibrer, runt om i Sverige tas den ena lokalen efter den andra över av kulturen, lokaler som en gång byggdes för skogsindustrin.
Jag gjorde för några år sen väggdekoren till Nöjesfabriken i Karlstad, i de fabrikslokalerna gjöts under mer än 100 år de enorma valsarna till de flesta pappersmaskinerna som byggdes över hela världen, ja sånt kan man fundera på när man kopplar av med ett skogsbad.
Hoppas det tillförde något.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Helproffs  
#731244
ulf 1 skrev:Gärna, visst är det skönt att bara njuta av en fin skog, min finaste skog innehåller 8000 kubik på 25 hektar, och växer till med ca 500 kubik på 3 år, vilket jag nu kan ta ut via lite större granar runt 35cm i brösthöjd och över.
Det betyder att jag aldrig går under 300kubik per hektar, 35% löv nu, och raska steg mot 50% gör att det växer så det knakar, skogen får oxå stora fina lövstockar med jämna mellanrum, överblivet från mina slabbsågningar av stockar som arborister tagit ner på kyrkogårdar villatomter mm.
Det blir ofta lite metall i dessa träd så ibland är det bättre att öka på antalet arter i mina skogar, genom att lägga ut 200 årigastockar, än att såga dom.
En konstnär jobbar just nu med lite träskulpturer i denna skog, han ska visst ha en visning för lärarna på Konstfack framöver.
Så visst är skog snart mer kultur än fibrer, runt om i Sverige tas den ena lokalen efter den andra över av kulturen, lokaler som en gång byggdes för skogsindustrin.
Jag gjorde för några år sen väggdekoren till Nöjesfabriken i Karlstad, i de fabrikslokalerna gjöts under mer än 100 år de enorma valsarna till de flesta pappersmaskinerna som byggdes över hela världen, ja sånt kan man fundera på när man kopplar av med ett skogsbad.
Hoppas det tillförde något.


Ja konst är bra konstigt 🤓 nä nu ska jag ta ett svalkande bad innan jag går vidare det är så vackert och sitta i en porlande Bäck och tvätta hjärnan när löven faller med alla sina färger 🌳

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#731250 Vad bra, låter som du skulle kunna tänka klart efter den här dagen, då ska jag ge dig något att tänka på, min skog innehåller 200 kubik mer skog per hektar, än bolagsskogen runt mig.
Våra politiker har sagt de tycker att lagra koldioxid i berggrunden är en bra ide, (det kostar 5000 kr per ton), mina 200 kubik mer skog per hektar än snittet i Sverige lagrar 300 ton koldioxid per hektar det hade kostat 1,5 miljoner att få ner i berget om man kokat eller eldat det, per hektar!!!!!!! det blir 37,5 miljoner jag sparat åt er skattebetalare, bra att du tvättat hjärnan, för nu kan du räkna ut hur mycket du har sparat av våra skattepengar, och hela jävla skogsindustrin och deras bullshitare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#731252 Sen tar vi förädlingen jag ägnar mig åt av de 300 ton koldioxid som min lilla skog lagrar i sina stammar varje år så tar jag ut 200, men 140 av dessa blir förädlade så de fortsätter att lagra, de andra 60 eldar jag upp själv eller säljer som ved åt andra, då kan jag bullshitta världen (som skogsindutrin gör) med att säga att detta biobränsle minskar den fossila användningen, men sån jävla hycklare är jag inte, jag erkänner att jag släpper ut skiten, MEN nettot för mitt skogsbruk är 140 ton lagrad koldioxid varje år, jag skänker dessa 700tusen kronorna som jag sparar åt skattebetalarna, politikerna kan swisha dom till 901 95 14 (Rosa Bandet- Cancerfonden) Tack.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#731265 En sista sak om "carbonfångsten" om nån inbillade sig att detta spektakel inte till fullo betalas av oss fattiga skattebetalar och inte av rika stål, energi och oljebolag.
Snorrika storindustrier har snurrat upp våra politiker så man tror dom lagrat kolsyran i skallen på dom, men de skattepengar som nu pumpas in i dessa storindustrier och rakt ner i deras kassavalv, är tamefan den största skandalen på länge, nu måste vi säga stopp, det är våra ungar som ska betala igen alla dessa pengar som staterna lånar upp och skänker till dessa lögnaktiga bolag, fan om man fick vare statsminister ett par år, så skulle vi få ordning på idiotierna, (jag undanber mig kommentarer från Lars).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Älgfoderodlare  
#731268 Det är väl mot den bakgrund som du nu tar upp, som både en ny Skogsstrategi o Taxonomin har utvecklats ? Då man ser att infångning / lagring med teknikens hjälp är dålig, så vänder man sig nu till den naturliga sidan i ekvationen. Sen hur det utvecklar sig, återstår att se. Motvalsarna gråter o tror deras skogar är förlorade, medans mer insiktsfulla ser möjligheter.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).