Öppna kategorin

Nyförvärvad fastighet

12 inlägg 4059 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nyförvärvad fastighet

Tapper  
#730992 Hej,

Jag har precis förvärvat en fastighet med ungefär 20ha jordbruksmark och 65ha skog. Jag är grön inom detta och ber därför om tips och råd från er mer erfarna. Idag finns ingen verksamhet på gården.

Initialt har jag några frågor, men ös gärna på med tips och förslag utöver dessa.

1. Vad ska jag tänka på såhär i början, var finns relevant information mm?

2. Vad är rimligt att ta om jag arrenderar ut 20ha plus 16 stödrätter?

3. Finns det någon som har en fin exel för bokföring att dela med sig av?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Nyförvärvad fastighet

jannee  
#730993 På fråga 2 är svaret att det beror alldeles på vad fastigheten är belägen.
I skogsbygden får man i princip inte ett öre för att arrendera ut jordbruksmark, helt annorlunda vid kusten där intensivt jordbruk förekommer.
I inlandet kan du få vara glad om du över huvud taget kan få stödrättspengarna, många som arrenderar vill även ha dessa för att bruka din jord.

Avatar Fallback

Re: Nyförvärvad fastighet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730998 Rekommenderar ett enkelt bokföringsprogram (eller hederlig bok).

Användarvisningsbild

Re: Nyförvärvad fastighet

Tapper  
#730999
jannee skrev:På fråga 2 är svaret att det beror alldeles på vad fastigheten är belägen.
I skogsbygden får man i princip inte ett öre för att arrendera ut jordbruksmark, helt annorlunda vid kusten där intensivt jordbruk förekommer.
I inlandet kan du få vara glad om du över huvud taget kan få stödrättspengarna, många som arrenderar vill även ha dessa för att bruka din jord.


Det ligger i mitten av Hälsingland. Vad jag förstår så kan jag få ungefär 1800kr i bidrag per stödrätt, om man räknar in förgröningsstöd. Sen kan jag även sälja foder för att få ytterligare inkomst.

Spontant så verkar det då dumt att arrendera ut för mindre än 1800kr? Eller om man räknar bort förgröningsstödet så åtminstone 1200kr/stödrätt?

(Det finns idag ett arrende som är 5-6 år gammalt, där arrendatorn betalar ca:12-13000kr/år.)

   TS
Avatar Fallback

Re: Nyförvärvad fastighet

isteskog  
#731006 Jag tar 1000 kr/ha i arrende och hyr ut stödrätterna gratis till min arrendator. Det är ingen dans på rosor att vara lantbrukare idag så jag tänker inte skinnflå denne. Har14ha täckdikad mark med normal avkastning (mellersta Hälsingland)

Avatar Fallback

Re: Nyförvärvad fastighet

jannee  
#731007 Bor själv på gränsen Kalmar län/Blekinge, har haft ca 8 ha utarrenderat (gratis) äger själv stödrätterna (pengarna).
Sedan några år är det INGEN som vill bruka jorden utan att även få stödrättspengarna = de vill m.a.o. ha betalt för att bruka marken.
Just p.g.a.d skaffade jag själv några djur och brukar själv marken.
Får nämligen inte hyvla av matjorden och plantera igen "bördiga" åkrar bär mig emot.

Användarvisningsbild

Re: Nyförvärvad fastighet

Camaro1969  
#731019 Se till att få din deklaration korrekt från början, ta hjälp av npn som kan jord och skog.

Är det konkurrens om marken kan du nog få uppemot 2000 för jorden i arrende..annars får du nog va nöjd om du får 1000…

Ha inte för bråttomt med nån avverkning eller så… skogen står länge utan panikåtgärder

Avatar Fallback

Re: Nyförvärvad fastighet

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731334 Stödrättsvärde säger inget om arrendenivåer. Jag vet nog ingen som betalar i närheten av 1000kr/ha i snitt för mark här i Smålands inland. Hälsingland lär inte vara i närheten så högt.
Arrende innebär att brukaren söker stöd på marken så ingen får för sig något annat. Vill man söka stöd själv så får man skaffa en brukare med s.k. skötselavtal.

När det gäller elektronisk bokföring så har jag för mig att Excel inte är godkänt. Bokföringsprogam ska inte gå att ändra i efterhand på annat vis än genom bokföringsorder.

Avatar Fallback

Re: Nyförvärvad fastighet

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#732259 Jag har bortlovat bruket av ca 8,5 ha utan stödrätter för 0 kr. Enda kravet jag har är att det ska se bra ut. Västra Värmland.

Användarvisningsbild

Re: Nyförvärvad fastighet

Loffe84  
#732391 1000kr hektaren mitt i värmland. 3 hektar är täckdikade resten är inte ens plöjt dom senaste 25åren.

Användarvisningsbild

Re: Nyförvärvad fastighet

Fryken  
#732919 Det här med sidoarrende är en ständig diskussion. Jag har några köttdjur på hobbybasis, bara för att hålla omgivningen öppen.
Brukar även några hektar runt omkring, då dessa markägare inte heller vill att bygden ska växa igen. Jag betalar inte en enda krona för den marken. Har dock kostat på någon dräneringsslang under åren så att det blivit lite mer lättbrukat och slipper slybeväxta åkerrenar.
Att tro att man ska kunna få ut 1000kr/ha i värmlands skogsbygder för små skuggdränkta och odränerade åkrar är ju lite naivt.

Däremot om det är en bra arrondering, väldränerade och kalkat så kanske man kan ge någon krona.
Om man förbättrar dränering, dikning eller arrondering så ska markägaren ersätta arrendatorn för detta om investeringen anses fylla ett verksamhetsekonomiskt intresse. Det innebär att markägaren även har skyldigheter och inte bara rättigheter mot arrendatorn.

En markägare om 10 ha i grannbyn sade upp en mycket noggrann brukare när EU-bidragen infördes och köpte traktor med betesputs. Han skulle minsann tjäna pengar på sin egen mark. Detta blev ett ettårigt försök. Det gick åt en massa diesel, vilket verkade vara en stor överraskning, remmar som slirade av samt knivar. Det har varit någon yngre lycksökare där ett par år åt gången sedan dess, men ingen har slagit dikesrenar så som den förste brukaren gjorde och nu är utsikten borta.

Att ha en öppen bygd gör att fastighetsvärdet har hålls uppe och här har det t.o.m. flyttat in barnfamiljer.
Det är trevligt när man ser ljuset hos grannen. Se till att ni får en seriös brukare så att inte marken försämras, utan den blir ordentligt omskött.

Tänk en gång till innan ni sparkar undan benen för dom få små strävsamma djurägare som orkar hålla skogsnära betesmarker i vargland öppna genom deras slit på fritiden, innan ni släcker landsbygden bara för att få slicka i er den sista hundralappen. Visa dom den uppskattning dom behöver och ta då inte i från dom den enda ersättning som dom har för, i dom flesta fall, mer än 600 timmars arbete om året.

Användarvisningsbild

Re: Nyförvärvad fastighet

Loffe84  
#732960 Hos oss så ville arendatorn betala mer faktiskt men vi tyckte att 1000 kr/ha dög gott å väl.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).