Öppna kategorin

Vad är detta för vattenfilter och hur backspolar jag det?

3 inlägg 1561 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad är detta för vattenfilter och hur backspolar jag det?

Melton  
#730541 Hej på er!

Här verkar det finnas många kloka människor så jag testar att beskriva mitt bekymmer här. Försökte först på byggahus.se men där gick det inte så bra.

Försöker hjälpa min granne som precis har blivit änka. Mannen hann aldrig visa henne hur man backspolar vattenfiltret innan han gick bort så nu står vi här och vet inte hur man gör.

Det jag vet är att han brukade backspola 3-4 gånger per år och en spolning tog ca 3h.

Företaget som installerat grejerna och satt sin etikett är avvecklat så där finns ingen hjälp att hämta.

Ser ju lite likheter med klassiska Göingefilter men det är mycket som ändå inte stämmer.
Placering på in och utgående vatten plus att anläggningen inte har någon cirkulationspump och även frekvensen av backspolningen verkar väldigt udda.

Upplägget verkar även vara att filtermassan aldrig byts utan bara fylls på.

Känner någon igen grejerna och kan förklara eller bara vet tillverkaren?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vad är detta för vattenfilter och hur backspolar jag det

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730626 Hej, jobbar sen 4mån på kommunens dricksvattenavd så spolar filter varje vecka då vi har 15 mindre verk att sköta.
Har ett par kollegor som jobbat länge så jag kan fråga dom

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Vad är detta för vattenfilter och hur backspolar jag det

Melton  
#730632 Hej Magnus

Ja, gör gärna det!!!
Hade varit super snäll och väldigt uppskattat!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).