Öppna kategorin

Big Timber

4 inlägg 2097 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Big Timber

JAndersson  
#726548 Har sett första säsongen av den rätt så underhållande Netflix serien Big Timber, https://www.netflix.com/se/title/813494 ... p=81458414

Har reflekterat över de rätt stora skillnaderna i att bedriva skogsbruk jämfört med Sverige. Nu verkar dock många av skillnaderna bero på att träden som avverkas är så mycket större.

Det jag främst funderar på är;
1) Vilka av arterna träd skulle gå att odla i Sverige? Skulle det kunna gå att få lönsamhet i det?
2) Varför blir träden så stora jämfört med Sverige? Hade fått för mig att Sverige och Kanada har ett liknande klimat men verkar inte så. Beror kanske på vilken del av Sverige man jämför med. Själv bor jag och har skog utanför Örnsköldsvik.
3) Tycker att det är intressant när de verkar prata om det förädlade värdet på rundvirket. Något liknande skulle jag vilja se i Sverige, hade kanske hjälpt till för att få upp priset per m3fub för rundvirket.

I övrigt hade det varit roligt att höra era reflektioner gällande skogsbruket i serien kontra skogsbruket här i Sverige.

Tråden får gärna flyttas av moderator om den passar bättre i någon annan kategori.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Big Timber

Brakbrakaren  
#726562 Är det sevärt jämfört med programmen på ex Discovery? Upprepning på upprepning. Reklam reklam. Livsfara. Upprepning reklam osv.

Användarvisningsbild

Re: Big Timber

JAndersson  
#726563 Nu har jag inte sett så många serier på Discovery, just för de anledningarna du nämner. Men även om de överdriver en del så är det inte allra värst. Upplever också att det är en trevligare ton. Och någon reklam är det inte då det är på Netflix

Så ja, det är en sevärd serie enligt mig

   TS
Användarvisningsbild

Re: Big Timber

Erre  
#726567 Har sett den jag med.
Rekommenderas.
Lite det där tugget att nu hänger allt på denna saken/jobbet som är vanligt i liknande serier.
Men med mer glimten i ögat.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).