Öppna kategorin

Cementa, MÖD och tillstånd på Gotland

38 inlägg 5782 visningar 39 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Cementa, MÖD och tillstånd på Gotland

r93  
#724210 Någon som har ett tips på vad vi ska ersätta med cement?
Märta säger att cementberoendet ska bort!

Låst artikel dock.

https://www.di.se/nyheter/ministerns-kr ... om-snabbt/

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Cementa, MÖD och tillstånd på Gotland

Fredrik Reuter  
#724211 Trä såklart! 👍

Avatar Fallback

Re: Cementa, MÖD och tillstånd på Gotland

hfab  
#724212
Fredrik Reuter skrev:Trä såklart! 👍

Har du någon tanke om hur jag ska göra grunden till mitt garagebygge i trä?

Användarvisningsbild

Re: Cementa, MÖD och tillstånd på Gotland

Fredrik Reuter  
#724214 Grunden är inte majoriteten av materialet i ett bygge och givetvis kommer den fortsatt vara i betong (dock kanske med inblandning av antingen förnybart eller kolsänka).

Det är majoriteten av materialet ovan jord som kan bytas till att bestå av mer trä.

Avatar Fallback

Re: Cementa, MÖD och tillstånd på Gotland

jannee  
#724215 Vi får väl öka vår import av cement, svårare är det inte.
Genom detta förfarande blir vi VÄLDIGT miljövänliga, VÅRA koldioxidutsläpp minskar radikalt.
Hur Tyskland eller Italien senare gör är inte vårt problem - ELLER????
De som nu jobbar i Slite + andra som just är beroende av Cementfabriken kan skola om sig till att ta hand om alla flyktingar som vi ska importera hit.
Ni får sluta med ert "djävla" tunnelseende.
Det är ungefär så våra ledare resonerar, i alla fall MP och C, just dessa är det som nu BESTÄMMER i Sverige.
För övrigt finns det alltid sten att tillgå, gör som de gjorde på 1800 talet, det är för övrigt dit vissa vill att vi ska återgå till.
Stenfot + trampat jordgolv är inte helt fel, verkligen naturprodukter. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Cementa, MÖD och tillstånd på Gotland

Arvid0  
#724224 Att täktansökan avslogs handlar inte om cementens miljöpåverkan utan att: "Domstolen anser att den miljökonsekvensbeskrivning som gjorts inte är godtagbar". Miljöerna omkring täkten påverkas och cementa har inte redovisat konsekvenserna eller åtgärderna tillräckligt tydligt/bra.

Och det är väl alltid så att så länge det inte är "in my back yard" då tycker man att "skit i miljön vi måste producera" och "tänk på arbetstillfällena" men om ens egna grundvatten och närliggande natur påverkas då är det annat ljud i skällan.

Avatar Fallback

Re: Cementa, MÖD och tillstånd på Gotland

r93  
#724229 Tja, ska vi bygga så måste vi producera. Sen är det nog inte så många som resonerar ”skit i miljön”.

Påverkar inte flytten av Kiruna miljön?

Vindkraftsparker förstör miljön ganska rejält, men när ortsbefolkningen gnäller så är dom teknikfientliga bakåtsträvande bonnläppar.

Slitningen mellan stad och landsbygden i Sverige blir bara värre och värre.

Användarvisningsbild

Re: Cementa, MÖD och tillstånd på Gotland

Arvid0  
#724230 R93 Tja, ska vi bygga så måste vi producera. Sen är det nog inte så många som resonerar ”skit i miljön”.

- jag tycker det raljeras rätt friskt angående utsläpp och att det glider in på cementens miljöpåverkan som att det vore orsaken till cementas avslag. Sen kommer vi in på flyktingar och politik när detta inte ens är ett politiskt beslut. Det är jättesvårt att komma någon vart i denna fråga när/om man ska trycka in allt man är besviken på i detta ämne. Starta en ny tråd då

Påverkar inte flytten av Kiruna miljön?

-Det gör den alldeles säkert, men vad har det i denna tråden att göra?

Vindkraftsparker förstör miljön ganska rejält, men när ortsbefolkningen gnäller så är dom teknikfientliga bakåtsträvande bonnläppar.

-ok, vad har det i denna tråden att göra?

Slitningen mellan stad och landsbygden i Sverige blir bara värre och värre.

-jo så är det, vad har det i denna tråden att göra?

Avatar Fallback

Re: Cementa, MÖD och tillstånd på Gotland

r93  
#724232 Det är en politisk fråga, precis som med preemraff.

Och ska du agera trådpolis vad som är OT och inte så har du ganska mycket att styra med på forat 😂.

Användarvisningsbild

Re: Cementa, MÖD och tillstånd på Gotland

Arvid0  
#724233
r93 skrev:Det är en politisk fråga, precis som med preemraff.

Och ska du agera trådpolis vad som är OT och inte så har du ganska mycket att styra med på forat 😂.


Nä men tycker det blir härskarteknik när man drar in en massa påståenden som inte har med saken att göra, men det är ju också vanligt förekommande här på forumet. Så tyvärr mynnar denna tråden också ut i att det är regeringens, mp och flyktingarnas fel. Avsaknaden av avgränsning gör ju det helt meningslöst att diskutera annat än skog här. Lustigt att inte koltillverkningstråden kommit in på regeringen, mp eller flyktingpolitiken.
Jag borde ha lärt mig vid detta laget ber om ursäkt.

Avatar Fallback

Re: Cementa, MÖD och tillstånd på Gotland

r93  
#724236
Arvid0 skrev:
r93 skrev:Det är en politisk fråga, precis som med preemraff.

Och ska du agera trådpolis vad som är OT och inte så har du ganska mycket att styra med på forat 😂.


Nä men tycker det blir härskarteknik när man drar in en massa påståenden som inte har med saken att göra, men det är ju också vanligt förekommande här på forumet. Så tyvärr mynnar denna tråden också ut i att det är regeringens, mp och flyktingarnas fel. Avsaknaden av avgränsning gör ju det helt meningslöst att diskutera annat än skog här. Lustigt att inte koltillverkningstråden kommit in på regeringen, mp eller flyktingpolitiken.
Jag borde ha lärt mig vid detta laget ber om ursäkt.


Vi får väl egentligen inte diskutera politik här, men väldigt mycket är politik idag.
Som sedan Ulf beter sig med sitt språkbruk och beteende i den tråden så blir det lite konstigt.

Det är väl ganska många trådar i ärlighetens namn som inte spårar ur, tyvärr är det ju ganska lite aktivitet i dom med.

Att inte koltråden spårar är ju för att det är en gemensam sak som de flesta tycker är bra och vill utveckla, utan att ngn myndighet ska i och styra.

Du och jag har ju våra duster och det är inget emot dig som person utan ibland tycker vi olika, och jag har inga problem med att ge dig tips angende kolning eller ngt annat bara för att vi troligtvis har olika politiska åsikter.

Sedan är det inte alltid att så lätt att uttrycka sig i skrift, så det blir rätt.

Användarvisningsbild

Re: Cementa, MÖD och tillstånd på Gotland

Vedproducent  
#724241
jannee skrev:Vi får väl öka vår import av cement, svårare är det inte.
Genom detta förfarande blir vi VÄLDIGT miljövänliga, VÅRA koldioxidutsläpp minskar radikalt.
Hur Tyskland eller Italien senare gör är inte vårt problem - ELLER????
De som nu jobbar i Slite + andra som just är beroende av Cementfabriken kan skola om sig till att ta hand om alla flyktingar som vi ska importera hit.
Ni får sluta med ert "djävla" tunnelseende.
Det är ungefär så våra ledare resonerar, i alla fall MP och C, just dessa är det som nu BESTÄMMER i Sverige.
För övrigt finns det alltid sten att tillgå, gör som de gjorde på 1800 talet, det är för övrigt dit vissa vill att vi ska återgå till.
Stenfot + trampat jordgolv är inte helt fel, verkligen naturprodukter. :grin:

Jovisst utsläppen läggs i andra länder i stället. Precis som med kärnkraftens ganska stora koldioxidutsläpp men det ser bra ut i Sverige.

Avatar Fallback

Re: Cementa, MÖD och tillstånd på Gotland

jannee  
#724244 Man måste förstå eller ta hänsyn till alla de som ej är beroende av cementfabriken ändå får en massa obehag som Cementa är totalt ointresserade av att lösa.
Ett evigt mullrande, kalkdamm över hela Slite,sprängningar som ger sättningar i hus, brunnar som sinar. dessutom är det endast är ca 450 personer som direkt eller indirekt har någon inkomst från just cementhelvetstillverkningen.
Tror inte Gotlands ekonomi direkt står eller faller med Cementa.
Var många i Degerhamn som blev arbetslösa men de flesta har hittat en ny sysselsättning.

Användarvisningsbild

Re: Cementa, MÖD och tillstånd på Gotland

svampbob  
#724249 Ny teknik hade en artikel om hur Miljödomstolen hade resonerat. Vad som skulle räknas som noll-nivå och ställas mot en utökad och fortsatt drift.
Cementa hade satt nuvarande drift som noll nivå men domstolen ansåg att noll-nivån är ett upphörande med cement tillverkning.

Jag tolkar det som att om det blir ett prejudikat så kommer vi att helt få skrota vår civilisation. Om Stockholms stad vill ha miljötillstånd för att förbruka 3% mer vatten så ska det jämföras med Stockholm helt utan bebyggelse och invånare. Ställd mellan de två alternativen så vet vi vad beslutet kommer att bli.

   TS
Avatar Fallback

Re: Cementa, MÖD och tillstånd på Gotland

Amatörhuggare 62  
#724255 Var i Världen görs, cement mer ?
Tänkte på koldioxidavtrycket, å få hit det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).