Öppna kategorin

Cementa, MÖD och tillstånd på Gotland

38 inlägg 5791 visningar 39 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Cementa, MÖD och tillstånd på Gotland

svampbob  
#721361
Brorsan skrev:Du har sammanfattat problematiken väldigt bra.
Så blir det när ett 4 % parti har makten över miljöfrågorna.

Jag råkade hitta formuleringen på Twitter och stal den rakt av.

Cement frågan börjar bli akut. Jag tror att vi kommer att få se samordnade jättevarsel om en vecka när byggaemestern är slut.

http://cornucopia.cornubot.se/2021/07/r ... 8-och.html



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

cementa2

Arvid0  
#721400
svampbob skrev:
Brorsan skrev:Du har sammanfattat problematiken väldigt bra.
Så blir det när ett 4 % parti har makten över miljöfrågorna.

Jag råkade hitta formuleringen på Twitter och stal den rakt av.

Cement frågan börjar bli akut. Jag tror att vi kommer att få se samordnade jättevarsel om en vecka när byggaemestern är slut.

http://cornucopia.cornubot.se/2021/07/r ... 8-och.html


Cementa är ju inte den enda producenten av cement.

https://www.dn.se/ekonomi/forskare-om-c ... nypa-salt/

Avatar Fallback

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

r93  
#721407 Nä, det stämmer men två tredjedelar av Sveriges cementproduktion.

Sedan var det en skön forskare med, Hans Lööf har ännu inte hunnit göra egna beräkningar, men tycker det finns skäl att vara skeptisk.

”– Jag tror att man ska ta de här beräkningarna med en nypa salt. Det finns ett intresse från cementindustrin att blåsa upp siffrorna, och det kan jag säga med referens till Nordkalk.”

Han har ju helt rätt med att man ska ta det med en nypa salt, det ska man göra med allt man läser nu för tiden, men när han inte ens har räknat på det, utan bara tror så blir det ganska tandlöst.

På tal om en nypa salt.

https://uvell.se/2021/07/28/opinionsbil ... entkrisen/

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

svampbob  
#721410
r93 skrev:Nä, det stämmer men två tredjedelar av Sveriges cementproduktion.

Sedan var det en skön forskare med, Hans Lööf har ännu inte hunnit göra egna beräkningar, men tycker det finns skäl att vara skeptisk.

”– Jag tror att man ska ta de här beräkningarna med en nypa salt. Det finns ett intresse från cementindustrin att blåsa upp siffrorna, och det kan jag säga med referens till Nordkalk.”

Han har ju helt rätt med att man ska ta det med en nypa salt, det ska man göra med allt man läser nu för tiden, men när han inte ens har räknat på det, utan bara tror så blir det ganska tandlöst.

På tal om en nypa salt.

https://uvell.se/2021/07/28/opinionsbil ... entkrisen/


Ja det var ett väldigt besynnerligt irrelevant påstående. Han hade lika gärna kunnat jämföra med tillgången på saffran till Lussekatterna och referera till en bagare som säger att vi stoppar i något annat så att det blir gula bullar. Utifrån det drar man slutsatsen att det blir aldrig brist på någonting här i samhället.

Bara för att Nordkalk har en av råvarorna till cement så betyder det inte att dom kan tillverka cement.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

svampbob  
#721424
Arvid0 skrev:
svampbob skrev:
Brorsan skrev:Du har sammanfattat problematiken väldigt bra.
Så blir det när ett 4 % parti har makten över miljöfrågorna.

Jag råkade hitta formuleringen på Twitter och stal den rakt av.

Cement frågan börjar bli akut. Jag tror att vi kommer att få se samordnade jättevarsel om en vecka när byggaemestern är slut.

http://cornucopia.cornubot.se/2021/07/r ... 8-och.html


Cementa är ju inte den enda producenten av cement.

https://www.dn.se/ekonomi/forskare-om-c ... nypa-salt/


Tänk vilken slump att experten råkade bo granne med kalkbrottet.
Nedan saxade jag från Twitter.

Jaha. Ekot har alltså publicerat en ”nyhet” som ifrågasätter allvaret med cementbristen. Deras källa? En man som länge opinionsbildat mot Cementas verksamhet. Själv äger han hus vid kalkbrottet, och har av egenintresse skäl att vilja stoppa det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Arvid0  
#721429
svampbob skrev:Tänk vilken slump att experten råkade bo granne med kalkbrottet.
Nedan saxade jag från Twitter.

Jaha. Ekot har alltså publicerat en ”nyhet” som ifrågasätter allvaret med cementbristen. Deras källa? En man som länge opinionsbildat mot Cementas verksamhet. Själv äger han hus vid kalkbrottet, och har av egenintresse skäl att vilja stoppa det.


Så när företag påstår en sak då litar vi blint på det men när en granne och professor säger mot det då ljuger han?

Är allt svart eller vitt? Ingen gråskala? Litar du mer på de med vinstintresse än en som bor granne och påverkas? Märkligt...

Nä bättre då att företag får göra som de vill, vad ska vi med folkvalda politiker när vi kan låta företagen styra? Varför inte göra kalkbrott av hela Gotland så kan vi exportera och få in pengar den vägen? För kalk finns väl bara på Gotland? Kan ju omöjligt gå att lösa på annat vis än att cementa/nordkalk får bestämmavar och hur mycket de får bryta.

Borde vi inte tillåta nickelbrytning/utvinning i tärnafjällen också? Eller varför tillåta, det där vet nog företagen bäst. Lika bra de får lösa det där själva.

Användarvisningsbild

Re: Cementa, MÖD och tillstånd på Gotland

Fredrik Reuter  
#721457 Delade ur diskussionen om Cementa, Miljööverdomstolen och tillstånd på Gotland till en egen tråd.

Det svettas tydligen på regeringskansliet nu i frågan: https://www.di.se/live/eneroth-om-cemen ... n-losning/

Men kan Regeringen verkligen göra något åt ett domstolsbeslut?
Eller ja, klart dom inofficiellt kan, men jag tänkte mer ur ett officiellt perspektiv?

Avatar Fallback

Re: Cementa, MÖD och tillstånd på Gotland

Brorsan  
#721466
Fredrik Reuter skrev:Men kan Regeringen verkligen göra något åt ett domstolsbeslut?
Eller ja, klart dom inofficiellt kan, men jag tänkte mer ur ett officiellt perspektiv?


Det Regeringen kan göra är att stifta lagar som är vettiga både ur ett produktions och miljöperspektiv.
Man kan inte äta sig mätt av bara reservat att titta på, ej heller får man bete sig hur som helst vid produktion av varor.
Exempelvis skogsvårdslagen som ska gynna produktion och miljö lika högt är i grunden en vettig lag enl mig.
Kommer det sedan in någon överstatlig EU lagstiftning ovanpå vår Svenska blir det fel.
Natura 2000 är väl eu reglerat. Åhuskonventionen är överstatlig.
Art o habitat direktivet eu.
Vi måste få våra lagstiftare att tänka på helheten.
Sen är det väl frågan om det måste detaljregleras så mycket i lagstiftningen, men det är nog så idag
då inte sunt förnuft får råda.
EU som ska lägga sig i mycket av våra interna frågor har gått alldeles för långt.
Dom ska hålla på med handel, fredsfrågor ev försvar också resten kan vi slopa enl. mig.
Europa är för stort och har för olika förutsättningar för att styras av centraleuropéer.

Avatar Fallback

Re: Cementa, MÖD och tillstånd på Gotland

isteskog  
#721476 Härskarmakter har alltid uppkommit.... och fallit! EU är en sådan makt enligt mig .... 👎

Avatar Fallback

Re: Cementa, MÖD och tillstånd på Gotland

r93  
#721482
Fredrik Reuter skrev:Delade ur diskussionen om Cementa, Miljööverdomstolen och tillstånd på Gotland till en egen tråd.

Det svettas tydligen på regeringskansliet nu i frågan: https://www.di.se/live/eneroth-om-cemen ... n-losning/

Men kan Regeringen verkligen göra något åt ett domstolsbeslut?
Eller ja, klart dom inofficiellt kan, men jag tänkte mer ur ett officiellt perspektiv?


Det gick väl bra att stoppa preemraff i Lysekil, när dom fått grönt ljus av mark & miljödomstolen.

Användarvisningsbild

Re: Cementa, MÖD och tillstånd på Gotland

svampbob  
#721528 Jag passade på och ringde ett samtal i eftermiddags när jag satt i skördaren. Jag ville höra hur tankarna gick i de stora byggbolagen.
Det verkar inte bli några gemensamma aktioner typ att alla varslar samtidigt direkt efter semestern. Det jag fick höra är att Baylan är väldigt hårt pressad av byggarna och diskussioner pågår. Citat "han får bara lösa det här det finns inga alternativ"
Min kompis får dagliga uppdateringar om hur diskussionerna går med regeringen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Cementa, MÖD och tillstånd på Gotland

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#721845 De får väl skänka bort Gotland till Ryssland. Rysk lag får gälla och fabriken behöver inte bry sig om svenska domstolar. 🤔

Användarvisningsbild

Re: Cementa, MÖD och tillstånd på Gotland

Arvid0  
#721855
Skogsola skrev:De får väl skänka bort Gotland till Ryssland. Rysk lag får gälla och fabriken behöver inte bry sig om svenska domstolar. 🤔


Staten ska skänka bort Gotland för att inte behöva bry sig om svenska domstolar? Ska cementa bli ryskt då eller kör ryssarna en ny fabrik och så köper vi av dom? Hur löser det något/några problem?

Avatar Fallback

Re: Cementa, MÖD och tillstånd på Gotland

axwell  
#721862 Läste i en tidning(?) där en professor (samma som grannen ??) menade att om Cementa hade ansökt om miljötillstånd på samma sätt som tidigare så skulle dom inte riskerat att få stoppa produktionen.
Han ansåg att Cementa hade varit nonchalanta i sin ansökan.

Användarvisningsbild

Re: Cementa, MÖD och tillstånd på Gotland

svampbob  
#721869
axwell skrev:Läste i en tidning(?) där en professor (samma som grannen ??) menade att om Cementa hade ansökt om miljötillstånd på samma sätt som tidigare så skulle dom inte riskerat att få stoppa produktionen.
Han ansåg att Cementa hade varit nonchalanta i sin ansökan.


Det är mycket tyckande nu. Som jag ser det så var skapandet av en massa natura 2000 områden runt fabriken ett beställningsmord på verksamheten.

Jag har många bekanta i miljöbranchen och dom verkar inte förstå vilket problem det här har blivit. När jag diskuterade med en hög miljöchef inom staten så fick jag till svar "vadå! det är bara att importera"

De senaste rapporterna jag har fått från diskussionerna med regeringen antyder att regeringen har svårt för att inse allvaret och jag gissar på att det kommer att skynda på permitteringarna.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).