Öppna kategorin

Capstan-winsch

47 inlägg 7530 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Capstan-winsch

Ent  
#724998
JensSkoog skrev:Kollade lite, men hittar inte något om hur mycket bränsle min Hondawinch drar i timmen, men jag läser att tanken tar 0,5 liter. Startar alltid dagen med full tank, och har aldrig behövd fylla på mera än två gånger genom dagen under winchning av ved och timmer. Men winchen går ju inte hela tiden, och när den går är det ju utan belastning en del av tiden. Senn kan ja ju lägga till att jag är en latmask som tar en paus nu och då, men oavsedd så kommer jag till att byta ut femlitersdunken med en på två. Alltid gott om man kan få ner vikten på det man drar med sig :wink:

Som sagt läste jag mig till att våran ska ta 1-1,2 l timmen på full belastning, men jag undrar allt. Men hur som helst full tank och par liter måste räcka, det lär inte bli längre än nån kilometer eller två. Såg på de där bränsleflaskorna som campare och fjällvandrare använder, de verkar vettiga om man inte nöjer sig med nån gammal olje- eller T-spritflaska.

För övrigt köpte jag Stihls lilla kombidunk på 2,5 eller 3 liter+ olja. Jag aldrig sågat upp ens så mycket när jag jobbat i skogen och dunken ryms på tvären i packlådan på hjulingen. 6 liters dunken får vara till när man kör röjsågen.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Capstan-winsch

Ent  
#725768 Nå nu är vinschen testad i skarpt läge🙂. En älgtjur av måttlig storlek fick provåka i en vinschad pulka i stället för en manellt framsläpad pulka. Det gick väldigt smidigt och med en lagom hastighet. Gubbarna i jaktlaget tyckte också att det var behagligt att bara följa med och styra ekipaget. Av olika skäl användes inte den medföljande 100 m linan utan en helt vanlig standard 1 A syntetlina för båtbruk. Det funkade minst lika bra som när jag provdrog hemma på gården med den riktiga linan. Åtminstone så länge den håller.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).