fre 25 jun 2021, 11:49#717332Hejsan 😀
Jag satt och funderade på varför viss skog bara dog, utan en klar anledning.
Jag själv tror att det beor på hur man kopplat elektriciteten runt träden, i marken.
Det är hela tiden ett EC i marken som tas upp via rötterna, kopplar man in ström via trädens rotsystem så kan de dö, beroende på hur man kopplat. Vi, liksom träden vill ha lyftkraft uppåt, men är det felkopplat blir det negativt istället.
Jag vill undersöka det här med er skogsägare så att er skog skall frodas och växa bättre 🌲
Mikael Andreas Söderberg på Facebook 🚜
Öppna kategorin
Plötslig träd-död?
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
fre 25 jun 2021, 12:23#717335
Hoppas någon mer svarar så det inte blir: Plötslig tråd-död
Ps Ursäkta, kunde inta låta bli en ordvits.
MikaelSöderberg skrev:Hejsan 😀
Jag satt och funderade på varför viss skog bara dog, utan en klar anledning.
Jag själv tror att det beor på hur man kopplat elektriciteten runt träden, i marken.
Det är hela tiden ett EC i marken som tas upp via rötterna, kopplar man in ström via trädens rotsystem så kan de dö, beroende på hur man kopplat. Vi, liksom träden vill ha lyftkraft uppåt, men är det felkopplat blir det negativt istället.
Jag vill undersöka det här med er skogsägare så att er skog skall frodas och växa bättre 🌲
Mikael Andreas Söderberg på Facebook 🚜
Hoppas någon mer svarar så det inte blir: Plötslig tråd-död
Ps Ursäkta, kunde inta låta bli en ordvits.
Midnattsmekaniker.
fre 25 jun 2021, 13:48#717339Förstår du hur jag menar? 🙃
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
TS
fre 25 jun 2021, 14:15#717341Döden ligger i trädets genetik.
En del dör hux flux medan andra blir hur gamla som helst.
Människor dör också hux flux, hjärtinfarkt/hjärnblödning men även cancer kan ta folk i unga år - VARFÖR - ORSAK?
Luftföroreningar kan påskynda döden men även olika svampar.
Människor dör också hux flux, hjärtinfarkt/hjärnblödning men även cancer kan ta folk i unga år - VARFÖR - ORSAK?
fre 25 jun 2021, 15:06#717344Har du flere bilder av treet, gjerne også av rotsona?
fre 25 jun 2021, 15:49#717348
Bra liknelse. Jag har gjort samma liknelse mellan människor och natur.
På en del platser dör väldigt många träd av okänd anledning, och jag vill bestämt påstå att elektriciteten har haft en stor påverkan där.
Cancer hos människor beror också till stor del på elen, då den är fel-kopplad, främst i storstäderna.
jannee skrev:Döden ligger i trädets genetik.
Bra liknelse. Jag har gjort samma liknelse mellan människor och natur.
På en del platser dör väldigt många träd av okänd anledning, och jag vill bestämt påstå att elektriciteten har haft en stor påverkan där.
Cancer hos människor beror också till stor del på elen, då den är fel-kopplad, främst i storstäderna.
TS
fre 25 jun 2021, 15:53#717349...
Senast redigerad av MikaelSöderberg fre 25 jun 2021, 16:02, redigerad totalt 1 gång.
TS
fre 25 jun 2021, 16:00#717350
Här är det felkopplat.
Skapa konto
MikaelSöderberg skrev:Ferguson system skrev:Har du flere bilder av treet, gjerne også av rotsona?
Här är det felkopplat.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto
TS
fre 25 jun 2021, 18:49#717365Jag försöker sätta mig in i frågeställningen.
1. Vad är det för skog som plötsligt dör?
Det jag ser på bilderna är enstaka träd på en gård .
2. På vilket sätt ska ström vara kopplad för att ta död på träden?
3. Vad är problemet med trädet där @MikaelSöderberg hävdar att det är felkopplat?
1. Vad är det för skog som plötsligt dör?
Det jag ser på bilderna är enstaka träd på en gård .
2. På vilket sätt ska ström vara kopplad för att ta död på träden?
3. Vad är problemet med trädet där @MikaelSöderberg hävdar att det är felkopplat?
Förargelsen över dålig kvalité varar längre än glädjen över ett lågt pris
fre 25 jun 2021, 19:15#717371Ser inget fel på träden möjligen törskatei toppen på tallen.. men död är den ju långt ifrån….😳
fre 25 jun 2021, 21:43#717384Flyttade tråden hit eftersom den knappast har nåt med slutavverkning att göra. Åtminstone inte av skog.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)
fre 25 jun 2021, 22:46#717388Förstår om träden dör med den utsikten ( Betong suggor). Gör ingen glad 😢 . I sådan stadsmiljö borde träden bli väldigt stressade när alla maskiner har rotat om i marken. Förstår inte riktigt vad du menar men tänker du på alla elektriska fält som ligger nere i jorden (strömkablar)som kan ha påverkan ?

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar