Öppna kategorin

Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

59 inlägg 7680 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

winterpuppy  
#713649 Hejsan!

Jag undrar hur rimligt det är för en "vanlig jägare" att skjuta ett djur i veckan om jägaren är ute och jagar "hela dagarna"?

Och då snackar jag om att jägaren ska skjuta ett djur i veckan i ett helt år (52 veckor = 52 djur)...

Låter det jätte orimligt? tänk också på de olika årstiderna...

Utgå från att det är ett överlevnads scenario där man bara har ett jaktvapen och en massa skott och utan att kunna köpa eller odla mat...

Utgå därför också att man jagar när man inte får och där man inte får... allt för överlevnad såklart!

Tack på förhand! :) 🙃


Senast redigerad av winterpuppy fre 21 maj 2021, 16:49, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

Tosca  
#713653 Tillåtna jakttider begränsar ju möjligheterna, och sen beror det ju även på hur stora arealer personen har tillgång till.

Användarvisningsbild

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

Rohdin  
#713654 Beror helt och hållet på vart i landet.
Vildsvin, svart fågel, skarv, osv inget problem med vilt varje jakt tillfälle.

Avatar Fallback

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713679 Vildssvin varje jakttillfälle? Trodde de var lite svårjagade?

Avatar Fallback

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

nilsszzon  
#713680 jag känner ingen som skjuter vildsvin varje tillfälle , trots att vi har tillgång till erkänt bra marker och många som är ute på kvällarna grisarna "lär" sig att undvika fälten innan de absolut måste ut och tugga i sig och de gör det senare och senare på kväll / natt upplever jag. snarare så att man skulle lägga om och börja jaga mellan 0430-06.00 typ 6 jägare 6000ha i skåne , 0 kronor i nyttjanderätt därav skjuter vi vad vi kan för att fortsätta ha jakten.
ca 300grisar trillar under året och gissar att runt var 5-6e gång så får man vilt med sig hem

Användarvisningsbild

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

Rohdin  
#713683 Vildsvin är väl överdrivet av mig vid varje jakt tillfälle, men på goda marker med mycket vildsvin och mycket grödor att skydda.
Så blir det mycket vilt skjutet.
Men nog ramlar det minst ett vildsvin i veckan om man har goda marker som ovan 300 på ett år är nästan ett om dagen.

Avatar Fallback

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

nilsszzon  
#713686
Rohdin skrev:Vildsvin är väl överdrivet av mig vid varje jakt tillfälle, men på goda marker med mycket vildsvin och mycket grödor att skydda.
Så blir det mycket vilt skjutet.
Men nog ramlar det minst ett vildsvin i veckan om man har goda marker som ovan 300 på ett år är nästan ett om dagen.



där finns kvällar vi får ner 10 st med , kan säga att det är mkt mkt mkt tråkig bilkörning och patrullerande.

Avatar Fallback

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

Sture Andersson  
#713687
winterpuppy skrev:Hejsan!

Jag undrar hur rimligt det är för en "vanlig jägare" att skjuta ett djur i veckan om jägaren är ute och jagar "hela dagarna"?

Och då snackar jag om att jägaren ska skjuta ett djur i veckan i ett helt år (52 veckor = 52 djur)...

Låter det jätte orimligt? tänk också på de olika årstiderna...

Tack på förhand! :) 🙃

Tycker din fråga är konstig ,blir lite fundersam varför du frågar ,kan inte tänka mig att det fins jägare som jagar varje dag i veckan .Dom flesta jägarna är ute för att få en naturupplevelse ,grilla en korv och ha det gott ,dom är inte ute för att döda.

Avatar Fallback

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713690 Så är det viss skillnad på om man satsar på att decimera stammen av kajor eller om man är specialicerad på att jaga björn

Användarvisningsbild

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

Arvid0  
#713700 Jag håller med Sture.

Vadå rimligt? Är det någon som påstår sig göra det? Vill du göra det? Är du som jägare ute alla dagar på ett år så bör du nog få lägga kull ett djur per vecka. Men vad ska hen med allt kött till? Eller är det vara för det är "kul"?

Jag tror du får mer önskvärda svar om du ställer frågan på flashback e l.

Användarvisningsbild

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

winterpuppy  
#713703
Arvid0 skrev:Jag håller med Sture.

Vadå rimligt? Är det någon som påstår sig göra det? Vill du göra det? Är du som jägare ute alla dagar på ett år så bör du nog få lägga kull ett djur per vecka. Men vad ska hen med allt kött till? Eller är det vara för det är "kul"?

Jag tror du får mer önskvärda svar om du ställer frågan på flashback e l.
Läs frågan ordentligt... det är för att överleva... ett djurs kött räcker för ungefär en vecka kan jag tänka mig?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

Arvid0  
#713704
winterpuppy skrev:
Arvid0 skrev:Jag håller med Sture.

Vadå rimligt? Är det någon som påstår sig göra det? Vill du göra det? Är du som jägare ute alla dagar på ett år så bör du nog få lägga kull ett djur per vecka. Men vad ska hen med allt kött till? Eller är det vara för det är "kul"?

Jag tror du får mer önskvärda svar om du ställer frågan på flashback e l.
Läs frågan ordentligt... det är för att överleva... ett djurs kött räcker för ungefär en vecka kan jag tänka mig?


Vad väger ett djur? Hur mycket kött äter du per år eller vecka?

Avatar Fallback

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

tallen100  
#713707 Äter du en älg eller ett vildsvin i veckan så är du ganska stor i maten 🤣

Användarvisningsbild

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

winterpuppy  
#713708
Arvid0 skrev:
winterpuppy skrev:
Arvid0 skrev:Jag håller med Sture.

Vadå rimligt? Är det någon som påstår sig göra det? Vill du göra det? Är du som jägare ute alla dagar på ett år så bör du nog få lägga kull ett djur per vecka. Men vad ska hen med allt kött till? Eller är det vara för det är "kul"?

Jag tror du får mer önskvärda svar om du ställer frågan på flashback e l.
Läs frågan ordentligt... det är för att överleva... ett djurs kött räcker för ungefär en vecka kan jag tänka mig?


Vad väger ett djur? Hur mycket kött äter du per år eller vecka?
Jag gjorde bara en ungefärlig snabb kalkyl... låter ett djur varannan vecka mer rimligt? :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

winterpuppy  
#713709
tallen100 skrev:Äter du en älg eller ett vildsvin i veckan så är du ganska stor i maten 🤣
Jag kanske borde skriva varannan vecka... :O

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).