Öppna kategorin

Komma in i branschen

13 inlägg 2921 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Komma in i branschen

Y61  
#709475 Hej allesammans!

Jag är en 26 år gammal dalmas som drömmer om att få jobba i skogen. Jag har ingen erfarenhet av att faktiskt jobba i skogen, inte heller några kort för röj eller motorsåg.
Skogen har alltid lockat och varit en platts där mycket fritid spenderas och jag har nu kommit till en punkt i livet där jag kommit fram till att det är där jag hör hemma.
Jag skulle väldigt gärna spankulera runt med en motorsåg eller röjsåg om dagarna.
Problemet är som sagt att jag inte har några erfarenheter alls, eller någon aning om hur man faktiskt tar sig in i branschen.
Hur skulle ni rekommendera någon som mig att gå tillväga? Ta korten privat för att sedan ringa runt till företag och höra om dem behöver någon, eller finns det några andra vis?
En fast anställning är något jag suktar efter då jag levt på korta förlängningar sedan jag var 18. Jag känner att det börjar bli tröttsamt med den ovissheten då jag vill kunna planera mitt liv lite längre, och kanske till och med skaffa mig en liten stuga eller liknande.
Jag bor i södra dalarna.
Jättetacksam för all insikt och hjälp jag kan få!



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Komma in i branschen

Hoggormen  
#709481 Jag kopierar mig själv hedlöst:

Jag bor i Norge, så jag vet inte hur marknaden er i Sverige, men här är en snabb historia på hur jag fick lönade arbete i skogen.

I 2016 köpte jag meg en förstörd motorsag för att lära meg lite om motorer och vedproduktion. Jag gillade og fick till det, så
I 2017 köpte jag ett lite, glömt bruk med lite bete och skog. Anskaffade geter, och läste allt på detta forum. Högg fram huset och fixad ved till huset som jag bar fram manuellt.

I 2018 köpte jag meg en traktorgrävare og högg fram min väg och skotade längved som jag solgte med den.

I 2019 köpte jag en gammal Volvo med winch och startade en avverkning i en brant. Efter första leveransen frågade jag min lokale skobruksledare om jag kunne hjälpa honom i skogen.

I 2020 fixade han kontakt med er bolag som driver i skogen, og nu har jag nyss sendt min första faktura till dom, efter att dom sagt seg nöjd med mitt jobb.

Sen dess har jag försörjad meg med skogsarbete.

Så; anvend all din ledige tid och inkomst på skog och utrustning, se till att du gör alt på svåraste vis när du jobbar i egen skog för att lära tekniker, si ja till all skitjobb och les all teori du kan. Så går det nog till sist.

Avatar Fallback

Re: Komma in i branschen

Mårs  
#709497 Skickat dig pm

Y61 skrev:Hej allesammans!

Jag är en 26 år gammal dalmas som drömmer om att få jobba i skogen. Jag har ingen erfarenhet av att faktiskt jobba i skogen, inte heller några kort för röj eller motorsåg.
Skogen har alltid lockat och varit en platts där mycket fritid spenderas och jag har nu kommit till en punkt i livet där jag kommit fram till att det är där jag hör hemma.
Jag skulle väldigt gärna spankulera runt med en motorsåg eller röjsåg om dagarna.
Problemet är som sagt att jag inte har några erfarenheter alls, eller någon aning om hur man faktiskt tar sig in i branschen.
Hur skulle ni rekommendera någon som mig att gå tillväga? Ta korten privat för att sedan ringa runt till företag och höra om dem behöver någon, eller finns det några andra vis?
En fast anställning är något jag suktar efter då jag levt på korta förlängningar sedan jag var 18. Jag känner att det börjar bli tröttsamt med den ovissheten då jag vill kunna planera mitt liv lite längre, och kanske till och med skaffa mig en liten stuga eller liknande.
Jag bor i södra dalarna.
Jättetacksam för all insikt och hjälp jag kan få!

Avatar Fallback

Re: Komma in i branschen

Axl  
#709498 Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg I den här tråden kan du säkert hitta goda råd och inspiration.

Användarvisningsbild

Re: Komma in i branschen

TrioBrake  
#709515
Y61 skrev:Hej allesammans!

Jag är en 26 år gammal dalmas som drömmer om att få jobba i skogen. Jag har ingen erfarenhet av att faktiskt jobba i skogen, inte heller några kort för röj eller motorsåg.
Skogen har alltid lockat och varit en platts där mycket fritid spenderas och jag har nu kommit till en punkt i livet där jag kommit fram till att det är där jag hör hemma.
Jag skulle väldigt gärna spankulera runt med en motorsåg eller röjsåg om dagarna.
Problemet är som sagt att jag inte har några erfarenheter alls, eller någon aning om hur man faktiskt tar sig in i branschen.
Hur skulle ni rekommendera någon som mig att gå tillväga? Ta korten privat för att sedan ringa runt till företag och höra om dem behöver någon, eller finns det några andra vis?
En fast anställning är något jag suktar efter då jag levt på korta förlängningar sedan jag var 18. Jag känner att det börjar bli tröttsamt med den ovissheten då jag vill kunna planera mitt liv lite längre, och kanske till och med skaffa mig en liten stuga eller liknande.
Jag bor i södra dalarna.
Jättetacksam för all insikt och hjälp jag kan få!




tjena!

Vet du vad för slags arbete du vill göra? Finns ju rätt så många delar inom skogsbruket man kan hålla på med, skulle väl rent spontant säga att om man vill ha fast jobb, variation i arbetet så är det nog att söka sig till ett företag som tex jobbar mot elbolag, blir ju inte så mycket "skogsvård" förvisso.

Du är välkommen att skicka ett pm om du undrar något, driver själv eget sedan 4 år tillbaka.

Avatar Fallback

Re: Komma in i branschen

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#709523 För att skapa kontakter inom skog så sök jobb med
skogsplantering.
Bra betalt och kunna känna efter om skogen är framtiden.

Avatar Fallback

Re: Komma in i branschen

utgård  
#709536 Sök jobb hos någon röjfirma denna denna säsong. Utbildning på röjsåg är inte så viktigt det lär man sig ganska fort och företagen ser till att man får nödvändig kunskap.

Avatar Fallback

Re: Komma in i branschen

WarPeter  
#709557 Du har fått många bra tips så jag skickar bara med en hälsning på vägen: Kör, följ din dröm, det är härligt att jobba i skogen och det behövs många nya unga intresserade inom skogliga yrken. Det är ju en framtidsbransch 👍

Användarvisningsbild

Re: Komma in i branschen

Y61  
#709614
Hoggormen skrev:Jag kopierar mig själv hedlöst:

Jag bor i Norge, så jag vet inte hur marknaden er i Sverige, men här är en snabb historia på hur jag fick lönade arbete i skogen.

I 2016 köpte jag meg en förstörd motorsag för att lära meg lite om motorer och vedproduktion. Jag gillade og fick till det, så
I 2017 köpte jag ett lite, glömt bruk med lite bete och skog. Anskaffade geter, och läste allt på detta forum. Högg fram huset och fixad ved till huset som jag bar fram manuellt.

I 2018 köpte jag meg en traktorgrävare og högg fram min väg och skotade längved som jag solgte med den.

I 2019 köpte jag en gammal Volvo med winch och startade en avverkning i en brant. Efter första leveransen frågade jag min lokale skobruksledare om jag kunne hjälpa honom i skogen.

I 2020 fixade han kontakt med er bolag som driver i skogen, og nu har jag nyss sendt min första faktura till dom, efter att dom sagt seg nöjd med mitt jobb.

Sen dess har jag försörjad meg med skogsarbete.

Så; anvend all din ledige tid och inkomst på skog och utrustning, se till att du gör alt på svåraste vis när du jobbar i egen skog för att lära tekniker, si ja till all skitjobb och les all teori du kan. Så går det nog till sist.

Det låter som att du har lyckats ordna det riktigt fint där borta i grannlandet. Bra jobbat! Riktigt inspirerande att höra att det också är en väg man kan gå. Just för tillfället skulle jag gärna bli anställd av ett företag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Komma in i branschen

Y61  
#709615
Axl skrev:https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=113&t=22754&hilit=Att+bli+skogshuggare I den här tråden kan du säkert hitta goda råd och inspiration.

Väldigt bra tråd, tack för tips!

   TS
Avatar Fallback

Re: Komma in i branschen

surjämten  
#709690 Som nämnts är plantering o röjning en möjlighet att komma in i branschen.
Men tänk på att som anställd förväntas du jobba 8h per dag oavsett om det regnar eller är 25 grader varmt.

Användarvisningsbild

Re: Komma in i branschen

PeH  
#709949 Om det är manuellt arbete du vill ha är en idé att skaffa motorsåg nivå C så du kan jobba med knepiga träd där konkurrensen är mindre. Annars är snabbaste vägen till skogen att lära sig köra skotare, tar något halvår på skogsbruksskola och möjligheten till jobb är god. Inget skogsjobb handlar dock om att ”gå och skrota med motorsåg i skogen”, som i alla andra branscher handlar det om effektivitet och att utnyttja alla resurser optimalt.

Avatar Fallback

Re: Komma in i branschen

alias  
#709957
PeH skrev:Om det är manuellt arbete du vill ha är en idé att skaffa motorsåg nivå C så du kan jobba med knepiga träd där konkurrensen är mindre. Annars är snabbaste vägen till skogen att lära sig köra skotare, tar något halvår på skogsbruksskola och möjligheten till jobb är god. Inget skogsjobb handlar dock om att ”gå och skrota med motorsåg i skogen”, som i alla andra branscher handlar det om effektivitet och att utnyttja alla resurser optimalt.


Om man inte har någon erfarenhet av avverkning med motorsåg sedan tidigare bör man nog skaffa sig mängdträning på "normalsvåra" träd innan man ger sig på att fälla "knepiga" träd mot betalning hos andra.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).