ons 05 maj 2021, 12:24#711885
Att starta bråk med grannar är inte kul. Men jag tror att du måste sätta dig i respekt. Många respekterar inte äganderätten.
Men det är inte heller trevligt att blanda in polisen. Ibland kan deras inblandning sluta i förskräckelse. Min erfarenhet av poliser är att många yngre nya poliser att mycket liten kunskap om landsbygd. De vill gärna få fram något som leder till en fällande dom vid ett åtal. Rätt naturligt egentligen, men det är kanske inte vad du vill? Att behöva lägga ned tid att vittna i tingsrätten? Sedan kommer din granne att ha ett ont öga till dig och anmäler dig för allt möjligt. Inte roligt om du också har djur, som kreatur mm.
Mitt råd är därför, försök lösa problemet först utan polisinblandning även om det känns jobbigt. Men det blir garanterat mer jobbigt att blanda in polisen direkt.
Ett sätt att lösa det hela kan vara att du går dit nästa gång grannen skjuter. Gå fram till honom och hälsa glatt. Säg att du skall gå in i din skog och vill inte att han skjuter mot dig på din mark. Fråga också vilka kulor han använder, om det är bara bly? Sågverket blir inte glada när de sågar i kulor med stål. Ljug lite och säg att du får en räkning på omslipning av klingan i sågen då. Säg att den räkningen vill du inte betala.
Upprepa detta varje gång han skjuter. Smäller det, gå direkt dit och säg att du skall in i din skog. Även den trögaste sommarstugeägare fattar efter några gånger att det inte är någon idé att skjuta mot din skog då.
Men fortsätter han och skjuter när du vill gå in i din skog, polisanmäl direkt! Då åker grannen dit så det stänker om det. Spela också in dina samtal med grannen dolt på din mobil, låt hörlurarna med mikrofonen hänga framme och starta inspelningen innan du går fram. Det är guld värt om du måste blanda in polisen eller om grannen anmäler dig för hot, vilket du måste räkna med.