Öppna kategorin

Byggnadsställning. Vad ska man köpa ?

23 inlägg 4490 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Byggnadsställning. Vad ska man köpa ?

janeri  
#700383 Rullställning och ramställning förutsätter nästan plant underlag fötutom det intervall de ställbara fötterna ger. Modulställningar ger större flexibilitet då de enskilda spirorna, med möjlighet till även ställbara fötter, ger ytterligare möjligheter att hantera olika höjdskillnader och marklutningar. Modulställningar är väl egentligen en modernare variant av Burton då de spiror man bygger med är kortare och därmed mer lätthanterliga än burtonställningens vanliga 5 och 6 meters längd på rören. Hållbarheten är nog bättre på ställningar i stål än aluminium och är det modulvarianten så är nog vikten på stål hanterbar för de flesta.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Byggnadsställning. Vad ska man köpa ?

JohannesG  
#700399 Aluminiumställning/rullställning är inte fel det heller. Det använde vi inne i hallen. Men förutsätter ju något så när plan och fast yta. Vi hade inget gjutet golv men det gick hyfsat bra, dock trögt att rulla. Stabiliteten kändes dock för en ovan lite sådär speciellt om inte hjulen var helt rätt justerade. Men snickarna gick obehindrat runt på 4-5m. Rullställningen var väldigt smidig när vi reste stolparna och monterade takstolarna och andra moment "inomhus". Men på utsidan där det sluttar var det inte att tänka på.

Avatar Fallback

Re: Byggnadsställning. Vad ska man köpa ?

550  
#700405 Hade några mindre träställningar och en hyrd zipup i somras för målning. Alla ställningar har sina för- och nackdelar men är nästan alltid bättre än stegar om det inte är väldigt snabba jobb. Eftersom det är lite si och så med säkerheten både när man hyr och bygger själv så skaffade jag en säkerhetssele. Kändes lite tryggare när man kommer över 3 m.

Zipup/alurullställning går hyfsat snabbt att bygga. Körde med två snedstag snett bakåt, men tycker ändå att det gungar så man nästan blir sjösjuk. Hade ändå den bredare med två plattformar i bredd. Bottensektion+två helsektioner+en halvsektion (för översta räcket), så man kom upp en bra bit.
Den är svår att flytta själv på gräsmatta och i rabatterna, det behövs nästan två personer. På gjutet golv är den säkert smidig. Behövs också två personer för att bygga. I och med att gavlarna hänger ihop i en hel sektion så blir det rätt tungt att lyfta upp dem. Var lite snålt med plattformar och stag också, så fick bygga om lite hela tiden för att anpassa höjden. Ska man flytta plattformarna i höjdled så är det också enklare att vara två. Hade zipup med stege inbyggda i gavlarna och de är lite jobbiga att klättra på om man har glömt skrapan/penseln/färgen på marken 🙃 Är nog enklare med snedlutande stegar, men det har jag aldrig provat.

Vanlig haki känns mer allround och går att få stabil. Finns bredare som är trevliga att jobba mer på om man byter fasad/tak/fönster. Täcker större area på fasaden för samma pengar, fast jobbigare att bygga om. Har man så att det räcker till en hel sida på byggnaden så är det att föredra. Då kan man ha hjälp att bygga upp ställningen på en helgdag, och sedan måla själv i flera dagar utan att flytta 👍
Haki med utvändiga trapptorn är riktigt fina att gå upp i, men det är nog inte så många icke-professionella som köper det.

För att träställning ska löna sig så ska man ha hemsågat virke (och för den rätta känslan 😉). Den stora fördelen är lågt inköpspris. Kan också vara lönt om man inte jobbar så intensivt utan ska hålla på några månader på kvällarna. Inte lätt att få tag i billig begagnad ställning.
Den bästa träställningen jag byggde i somras var ca 1 m hög som gick lätt att flytta för två personer. Passade bra till att måla/skrapa fönsterna på bottenvåningen. Byggde träställningarna lite i sektioner, så att inte allt behövdes rivas. Kanske kommer till nytta nästa gång det ska fixas något 🙂

Det värsta med att hyra ställning är att man känner sig stressad hela tiden. Särskilt med målning i ostadigt väder. Så egen ställning är bra för hälsan 😉

Användarvisningsbild

Re: Byggnadsställning. Vad ska man köpa ?

Zetor25  
#700425 Modulställning med kringlor. Altrade,Monsun,Assco,Layher. Går även kombinera mellan fabrikaten.

Avatar Fallback

Re: Byggnadsställning. Vad ska man köpa ?

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700443
Arvid0 skrev:Jag håller med flisaren. Aluminiumställning med hjul! Du ska ju måla, inte lägga om taket. Min aluställning är 120x240 i plattformsyta och jag tror högsta plattformshöjd är 6 meter, men det är bsra att komplettera med fler sektioner och kanske stöttor om jag vill högre. Jag har haki också men aldrig att jag sätter upp den om jag ska måla huset.

Vad är det för modell du har?

Vi har en Haki här hemma för att fixa på huset. Blytung, men fördelen är jämfört med en ramvariant från t.ex "ställning.se" att den är nog bred.

Användarvisningsbild

Re: Byggnadsställning. Vad ska man köpa ?

Arvid0  
#700459
lm skrev:
Arvid0 skrev:Jag håller med flisaren. Aluminiumställning med hjul! Du ska ju måla, inte lägga om taket. Min aluställning är 120x240 i plattformsyta och jag tror högsta plattformshöjd är 6 meter, men det är bsra att komplettera med fler sektioner och kanske stöttor om jag vill högre. Jag har haki också men aldrig att jag sätter upp den om jag ska måla huset.

Vad är det för modell du har?

Vi har en Haki här hemma för att fixa på huset. Blytung, men fördelen är jämfört med en ramvariant från t.ex "ställning.se" att den är nog bred.


Vet inte modell men en Zarges, tror den kallades hantverkarställning i butiken.

Avatar Fallback

Re: Byggnadsställning. Vad ska man köpa ?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700540 Jag har en enklare modell av Zarges, A, B och C modulen, köpt på K-Rauta för ett antal år sen. Fungerade bra när jag byggde min lilla stuga.

Avatar Fallback

Re: Byggnadsställning. Vad ska man köpa ?

Umea  
#700874 Tack för alla tips. Ska titta på era förslags hemsidor och kika efter en lätt ställning på hjul.

Ha en Trevlig vecka !

Bästa Hälsningar från Umeå

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).