Öppna kategorin

En tråd som påstås handla om skogshistoria

809 inlägg 53774 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: En tråd som påstås handla om skogshistoria

ulf 1  
#701767 Eller som forskare konstaterat för 50 år sen.
"Hög kvävehalt skadar inte bara skogens tillväxt, det leder också till förlust av biologisk mångfald genom eutrofiering och försurning. Dessutom förorenar kväve vårt dricksvatten och är hälsofarligt."
eller det här "växter som har fått för hög kvävetillförsel är mottagligare för angrepp av skadedjur och svampsjukdomar."
Vad är "hög" då, ja det vet nog produktionsforskarna, men det ger jäkligt tydliga årsringar Lars.
Kan det vara så att en riktigt bred årsring är just "för hög dos" det har vi ingen aning om, så vi kör med pelle i botten ett tag till.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: En tråd som påstås handla om skogshistoria

Hanatorp  
#701770 Ulf går hela tiden över gränser med sina otidigheter. Gör något innan det blir för sent.

Användarvisningsbild

Re: En tråd som påstås handla om skogshistoria

ulf 1  
#701771 Jag tar en sista rapport från de oroliga, sen ska ni slippa mig mer idag, för nu börjar snart v75.
Bli inte grinig nu Orsa, du blir ju lite klokare oxå, och det är bättre en att se all sanning som domedagsprofetior.
"Studien visade att flera skogsbruksåtgärder riskerar att påtagligt öka bruttobelastningen av kväve. Detta gäller framförallt gödsling och så kallad behovsanpassad gödsling (BAG). En maximal gödsling enligt dagens rekommendationer skulle innebära en ökad bruttokväve-utlakning på 8 %. BAG-gödsling kan bidra ytterligare till kväveutlakningen. BAG-gödsling på 5 % av Sveriges produktiva skogsmark (i kombination med maximal gödsling enligt dagens gödslingsrekommendationer) beräknas öka bruttokvävebelastningen från skogsmark med 60 %, vilket innebär en potentiellt ökad risk för övergödning av havsmiljön. "
Nä är det så, ni får fråga nån professor som så köpt att han kan avfärda andra forskare som okunniga, kallas väl grandios.

   TS
Användarvisningsbild

Re: En tråd som påstås handla om skogshistoria

Ove Lindberg  
#701774 I den delen av Sverige där jag brukar skog får man enligt lagen gödsla skogen 2 gånger under omloppstiden, den kanske är ca 100 år här.

Jag har för avsikt att gödsla ca 30 hektar förstagallrad skog inom 3 år. Dessutom ca 5 hektar som troligen kommer slutaverkades inom 15 år.

Med vänliga vårvinterhälsningar
Ove Lindberg

Användarvisningsbild

Re: En tråd som påstås handla om skogshistoria

ulf 1  
#701785 Jag ska skicka med källhänvisningar till allt jag skriver framöver, absolut korkat av mig att inte göra det.
Ja jag använder ett onödigt grovt språk och lite för mycket spydigheter som kan tas personligt , ska hyfsa till det oxå.
>Ni andra får gärna hyfsa er i personliga bedömningar av min person, när jag refererar vetenskapens rön, det är kloka människors forskning som ibland beskrivs med mina egna ord, tror ingen tjänar på att vi tar till oss vetenskapens abstrakta teoretiska språkbruk, vi ska aldrig tillåta oss att leka i deras sandlåda, ska dom förklara något så får dom fan kliva av sina höga hästar och tala så alla förstår.
Hm, det där sista lät ju som mitt gamla jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: En tråd som påstås handla om skogshistoria

Fredrik Reuter  
#701788
ulf 1 skrev:Ja jag använder ett onödigt grovt språk och lite för mycket spydigheter som kan tas personligt , ska hyfsa till det oxå.


Bra, för detta är sista chansen innan en längre avstängning väntar. Du vet som oss att du "hänger på gärdsgården" just nu med antal varningar.

Samtidigt gäller givetvis det omvända, inga personangrepp tillåts, oavsett vem det kommer ifrån. Då kommer vi utfärda varningar.

Anledningen är mycket enkel; vi har chansen att utveckla skogsbruket genom debatt, faktabeskrivning och diskussion. Direkt när man tar till hårda ord och i värsta fall personangrepp så har man: 1. Förlorat i debatten och 2. Försämrat debatten och genom detta också chansen till utveckling.

Användarvisningsbild

Re: En tråd som påstås handla om skogshistoria

machonisti  
#701843 Oj, tråden riskerar verkligen bli historia...

Avatar Fallback

Re: En tråd som påstås handla om skogshistoria

isteskog  
#701846 Vissa historier gör man nog bäst i att glömma ..... 😉

Användarvisningsbild

Re: En tråd som påstås handla om skogshistoria

ulf 1  
#701908 Jag tror jag fått de flesta som följt mina trådar att förstå att allt inte är frid och fröjd med det skogsbruk vi använder, jag har belyst detta med hundratals kritiska rapporter från klokare människor än jag, den resan har varit lärorik för mig och jag hoppas vi alla kan ha nytta av den.
Att jag använt ett mycket kontroversiellt sätt att framföra mina synpunkter kan jag inte bedöma om det varit till nytta för saken eller inte, men det är gjort nu och jag har ingen åsikt om det mer än så.
Det som alla borde förstå är att jag inte tar order av någon, det finns ingen anledning, vi är dessutom omgivna av experter på retorik (makt människor) och förlorar alltid dessa diskussioner, vare sig vi har rätt eller fel.
Aristoteles beskrev retorik som "konsten att vad det än gäller finna det som är bäst ägnat att övertyga".
Och jag ger mig inte in i såna meningslösa bataljer, jag kör bara mitt rejs och sen är det bra, nu har jag bråda dagar om det ska bli nåt intressant av mina projekt, så det blir inte mycket tid till debatt och det är ni nog glada för, Fredrik och Torbjörn är välkomna framåt sommaren men inte förens jag har fått till allt som jag vill ha det, även ni andra givetvis, jag är inte farlig, faktiskt väldigt snäll.
Även om tavelmannen perioden i mitt liv håller på att bytas mot en trämannen så har jag kvar ett par kedjor kvar den senaste är Lionbar och det är med två nya i Umeå och Malmö som gjort att jag suttit vid datorn i en vecka, det kommer att bli en populär pubkedja tror jag, och jäkligt snygg när jag får stå för dekoren framöver.
Ha det bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: En tråd som påstås handla om skogshistoria

Helproffs  
#701913
ulf 1 skrev:Jag tror jag fått de flesta som följt mina trådar att förstå att allt inte är frid och fröjd med det skogsbruk vi använder, jag har belyst detta med hundratals kritiska rapporter från klokare människor än jag, den resan har varit lärorik för mig och jag hoppas vi alla kan ha nytta av den.
Att jag använt ett mycket kontroversiellt sätt att framföra mina synpunkter kan jag inte bedöma om det varit till nytta för saken eller inte, men det är gjort nu och jag har ingen åsikt om det mer än så.
Det som alla borde förstå är att jag inte tar order av någon, det finns ingen anledning, vi är dessutom omgivna av experter på retorik (makt människor) och förlorar alltid dessa diskussioner, vare sig vi har rätt eller fel.
Aristoteles beskrev retorik som "konsten att vad det än gäller finna det som är bäst ägnat att övertyga".
Och jag ger mig inte in i såna meningslösa bataljer, jag kör bara mitt rejs och sen är det bra, nu har jag bråda dagar om det ska bli nåt intressant av mina projekt, så det blir inte mycket tid till debatt och det är ni nog glada för, Fredrik och Torbjörn är välkomna framåt sommaren men inte förens jag har fått till allt som jag vill ha det, även ni andra givetvis, jag är inte farlig, faktiskt väldigt snäll.
Även om tavelmannen perioden i mitt liv håller på att bytas mot en trämannen så har jag kvar ett par kedjor kvar den senaste är Lionbar och det är med två nya i Umeå och Malmö som gjort att jag suttit vid datorn i en vecka, det kommer att bli en populär pubkedja tror jag, och jäkligt snygg när jag får stå för dekoren framöver.
Ha det bra.

Makt och meningslöst dillar du om dej själv nu igen.. du är äldre än mej och tror dej va bättre än alla och skall skola oss övriga? Men med så många fel påståenden om ren fakta så glöm att du blir trämannen , du filmar och påstår vilket utbyte du ska få men vi som hållit på ser redan där hur du far i fablernas värd och kommer på dej själv med fel som du bara nonchalant går förbi... trästängsel som en råbock knuffar kull men dina vänner kommer såga dej med inom 10 år! Jag ligger före min tid men en sak ska du veta , i träbranchen gäller det å veta vad man håller på med!

Användarvisningsbild

Re: En tråd som påstås handla om skogshistoria

Björn T  
#701927 Hej Ulf. Nu får du skärpa till dig. För du har fått konkurrens. Och då pratar vi inte om någon leksaks såg från Logosol.


Användarvisningsbild

Re: En tråd som påstås handla om skogshistoria

ulf 1  
#701939 Men va kul, jag kan garantera att detta är framtiden, ju fler vi är, ju mer blir det till var och en, det är nämligen kunderna som ska väckas, och det finns miljarder att dela på, så nu kör vi, ju fler desto mer intresse, problemet är att det är så jävla roligt att det är svårt att begränsa sig, och vi får försöka bevisa att det går att ha ett spretigt företag och ändå tjäna pengar.
Ni ska snart få se hur jag lagt upp det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: En tråd som påstås handla om skogshistoria

ulf 1  
#701948 En sak som bekymrar mig är att Marinders som hållt på i några år nu, inte har fått fler efterföljare, och först nu vaknat till med epoxy och sugi, jag som nu är mitt uppe i att skapa en brädgård från skratch har ju hela tiden fått köra mitt eget rejs eftersom det inte finns några förebilder i Sverige värda namnet, vi ligger 10 år efter resten av världen, och jag önskar att jag hade börjat tidigare, men sportrestaurangerna tog ju all min tid.
Nu kommer det nog att hända saker, synd bara att skogsbruket bara har pinnskogar att erbjuda numera.
Men visst är det läckert med en grov Almslabb, och snart kommer Svenska kunder förstå vad övriga världen vetat i 10 år, massivt trä är överlägset, medan vi bygger KL anläggningar gör miljarder.
Nu var jag elak igen, att jag aldrig kan uppföra mig.

   TS
Avatar Fallback

Re: En tråd som påstås handla om skogshistoria

gurka  
#701958
ulf 1 skrev:Nu var jag elak igen, att jag aldrig kan uppföra mig.



Avatar Fallback

Re: En tråd som påstås handla om skogshistoria

tallen100  
#701959
gurka skrev:
ulf 1 skrev:Nu var jag elak igen, att jag aldrig kan uppföra mig.



🤣 🤣 🤣

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).