Öppna kategorin

Naturvårdsverkets avfallsregister

11 inlägg 1662 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Naturvårdsverkets avfallsregister

bgl  
#686223 Råkade i går få höra talas om detta ny påfund som Staten infört utan att meddela berörda verksamhetsutövare. Vissa Länsstyrelser har lämnat lite inf till utvalda lantbrukare annars et vi nästan inget.
Kan Torbjörn eller Fredrik ta fram lämplig information för oss, både som markägare och näringsidkare på övriga sätt i samband med skogsbruk?
Går naturligtvis att läsa generell text på Naturvårdsverkets hemsida men tillämpning för oss är inte glasklar.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Naturvårdsverkets avfallsregister

LL Trollet  
#686235 Det är något jag oxå reagerat på. Jag har fått erbjudande från dom företag som hämtar avfall hos mej att dom kan sköta rapporteringen till Naturvårdsverket. Men inte fått nån som helst info från naturvårdsverket vad det är jag ska rapportera eller var

Användarvisningsbild

Re: Naturvårdsverkets avfallsregister

Badbollen  
#686254 Över en miljon verksamhetsutövare omfattas av de nya reglerna, som gäller lämning/hämtning av farligt avfall. Det kommer därför ta tid att få ut information och få detta att fungera.

Naturvårdsverket har informerat samtliga kommuner och länsstyrelser (tillsynsmyndigheterna) om de nya avfallsreglerna.

Det hade varit önskvärt om varje tillsynsmyndighet informerar respektive verksamhetsutövare. Beklagligt om inte detta sker vid nästa tillsynsbesök eller via ett utskick.

Varje verksamhetsutövare har dock ett eget ansvar att känna till vilka lagar som gäller för ens verksamhet, detta enligt kunskapskravet i Miljöbalken.

Viktigt att komma ihåg: implementeringen av reglerna omfattar en övergångsperiod på två år. Det vill säga, det kommer dröjer två år (2022) innan straffsanktionering börjar tillämpas, om reglerna inte följs. Här är ett exempel på vad lantbrukare kan göra för att uppfylla de nya reglerna: http://www.naturvardsverket.se/upload/s ... dstorp.pdf

Avatar Fallback

Re: Naturvårdsverkets avfallsregister

bgl  
#686255 Ursäkta, men jag tycker mig läsa ett antal signifikanta byråkratformuleringar i @Badbollens inlägg.
"kommer att ta tid", "det hade varit önskvärt", "beklagligt om inte" osv är ord och begrepp som är fjärran från vår verklighet, passar knappast för oss som verkar i den praktiska världen!

   TS
Avatar Fallback

Re: Naturvårdsverkets avfallsregister

Avslutat-02  
#686256 Mer admin och tjänstemanna hurra...
NEJ tack. Gå tillbaka till en normal värld där man sköter sig själv och staten sitt.

Avatar Fallback

Re: Naturvårdsverkets avfallsregister

Brorsan  
#686258 Var det inte något parti (som nu stödjer regeringen) som skulle minska byråkratin i lantbruket?
Det här kommer ju att spåra ur fullständigt när byråkrater och tjänstemän ska hitta nya meningslösa arbetstillfällen
för att bygga ut sina arbetsplatser.
Det enda det här innebär är att höja priset på alla produkter och arbete.
Om jag som egen företagare har köpt en färgburk får jag inte lämna den på konsumentåtervinningen.
Ska då åka till stora återvinningen, betala för inlämningen och registrera dokumenten där.

Vart är det här landet på väg!

Avatar Fallback

Re: Naturvårdsverkets avfallsregister

isteskog  
#686273 Det måste ju beredas plats för avdankade politiker, så då skapas nya departement och verk för dessa!! 😉

Användarvisningsbild

Re: Naturvårdsverkets avfallsregister

LL Trollet  
#686280
Badbollen skrev:Över en miljon verksamhetsutövare omfattas av de nya reglerna, som gäller lämning/hämtning av farligt avfall. Det kommer därför ta tid att få ut information och få detta att fungera.

Naturvårdsverket har informerat samtliga kommuner och länsstyrelser (tillsynsmyndigheterna) om de nya avfallsreglerna.

Det hade varit önskvärt om varje tillsynsmyndighet informerar respektive verksamhetsutövare. Beklagligt om inte detta sker vid nästa tillsynsbesök eller via ett utskick.

Varje verksamhetsutövare har dock ett eget ansvar att känna till vilka lagar som gäller för ens verksamhet, detta enligt kunskapskravet i Miljöbalken.

Viktigt att komma ihåg: implementeringen av reglerna omfattar en övergångsperiod på två år. Det vill säga, det kommer dröjer två år (2022) innan straffsanktionering börjar tillämpas, om reglerna inte följs. Här är ett exempel på vad lantbrukare kan göra för att uppfylla de nya reglerna: http://www.naturvardsverket.se/upload/s ... dstorp.pdf

Att vi ska veta vilka lagar som gäller vår verksamhet är en sak.
Men att man ska va synsk å veta att dom hittat på en ny lag är ju ren idioti.

Användarvisningsbild

Re: Naturvårdsverkets avfallsregister

Badbollen  
#686291 Bakgrunden till ändringarna (Källa: https://www.naturvardsverket.se/Miljoar ... ll/#varfor:

"Varför ändras regelverket?
Varför skärper EU kraven?

EU-länderna behöver i högre grad ställa om till en cirkulär ekonomi. Därför har medlemsländerna beslutat om gemensamma åtgärder, bland annat för minskade avfallsmängder och höjda ambitioner när det gäller avfallshantering och materialåtervinning.

Medlemsländerna behöver också säkerställa en korrekt hantering av farligt avfall. Det har inte funnits tillräcklig information om hur farligt avfall hanteras. Därför har EU-länderna beslutat att stärka systemen för registrering och spårbarhet genom att länderna inrättar elektroniska register för farligt avfall. De elektroniska registren bör, när det är lämpligt, också utvidgas till att omfatta uppgifter om andra avfallstyper, bland annat för att förbättra övervakningen av avfallsflöden inom unionen.

Vilken EU-lagstiftning har förändrats?

Inom ramen för det så kallade avfallspaketet har ändringar gjorts i ett antal EU-direktiv på avfallsområdet. Det gäller framförallt ramdirektivet om avfall, avfallsdirektivet, men även direktiven om förpackningar och förpackningsavfall, deponier, batterier, el-avfall och uttjänta fordon.

Bland annat har EU-länderna beslutat om gemensamma mål för minskade avfallsmängder, materialåtervinning och skärpta krav på separat insamling av visst avfall.

Dessutom tillkommer krav på att medlemsländer kan säkerställa att avfall hanteras på ett lämpligt sätt. Det gäller bland annat kravet på att medlemsstaterna inrättar elektroniska register för uppgifter om farligt avfall och även annat avfall när så är lämpligt.
"

bgl skrev:Ursäkta, men jag tycker mig läsa ett antal signifikanta byråkratformuleringar i @Badbollens inlägg.
"kommer att ta tid", "det hade varit önskvärt", "beklagligt om inte" osv är ord och begrepp som är fjärran från vår verklighet, passar knappast för oss som verkar i den praktiska världen!

Jag har aldrig jobbat på en myndighet och gör det heller inte.

Hur uppfyllde du Avfallsförordningen innan ändringen?
När din godkända avfallshämtare kom, fick du då inte ett transportdokument av hämtaren sedan? Genom transportdokumenten har du ju historiska uppgifter om kvantiteten och vilka avfallstyper det handlar om. Din verksamhet fortsätter kanske ge upphov till ungefär samma kvantiteter och typer?
Skillnaden med ändringarna är att du nu själv ska rapportera in hur mycket farligt avfall och vilka avfallstyper som har hämtats från dig.
Är det så jobbigt? Men visst, har man brutit mot de juridiskt bindande bestämmelserna, som förordningar är, ja då får man allt ta sitt verksamhetsansvar och åtgärda bristerna. Sedan håller jag med om att EU-byråkratin kan gå för långt emellanåt. Farligt avfall måste dock hanteras på ett riktigt och lagmässigt sätt.
Senast redigerad av Badbollen sön 13 dec 2020, 16:25, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Naturvårdsverkets avfallsregister

Badbollen  
#686293
LL Trollet skrev:Att vi ska veta vilka lagar som gäller vår verksamhet är en sak.
Men att man ska va synsk å veta att dom hittat på en ny lag är ju ren idioti.

Precis, det är därför beklagligt om inte tillsynsmyndigheten informerar om ändringarna. Jag tror inte att exempelvis frisörer ens kikar på Naturvårdsverkets hemsida.

Användarvisningsbild

Re: Naturvårdsverkets avfallsregister

LL Trollet  
#686313
Badbollen skrev:
Hur uppfyllde du Avfallsförordningen innan ändringen?
När din godkända avfallshämtare kom, fick du då inte ett transportdokument av hämtaren sedan? Genom transportdokumenten har du ju historiska uppgifter om kvantiteten och vilka avfallstyper det handlar om. Din verksamhet fortsätter kanske ge upphov till ungefär samma kvantiteter och typer?
Skillnaden med ändringarna är att du nu själv ska rapportera in hur mycket farligt avfall och vilka avfallstyper som har hämtats från dig.
Är det så jobbigt? Men visst, har man brutit mot de juridiskt bindande bestämmelserna, som förordningar är, ja då får man allt ta sitt verksamhetsansvar och åtgärda bristerna. Sedan håller jag med om att EU-byråkratin kan gå för långt emellanåt. Farligt avfall måste dock hanteras på ett riktigt och lagmässigt sätt.

Nä en enskild rapportering är inte jobbig. Men det är inte bara en enskild rapportering.
Det är ytterligare en i högen av saker som vi ska journalföra och rapportera. Det går åt åtskilliga timmar.
Kommunens miljökontrollant kontrollerar redan idag var och hur mycket farligt avfall man lämnar. Nu är det alltså två myndigheter som skall ha samma uppgifter.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).