vinterrojarn skrev:Är det ingen stor mängd så kan jag förstå detta..
Här är det sommargäster som styr i föreningen och skiter fullständigt i att andra agendor än att anlägga badplatser bör tas upp i föreningen...
Skogsvaktaren skrev:Om vägen är en GA så måste styrelsen följa det regelverk som finns eljest klaga hos Mark och Miljödomstolen:
Har själv dålig erfarenhet av styrelsen som vill gena och ägna sig ått andra verksamheter än vägen ,
Styrelsen består av sommarstugägare som inte släpper in någon markägare.
All växtlighet tillhör respektive markägare även jord och stenar, diken samt marken under gruset/körbanan.
😀
The Boxer skrev:vinterrojarn skrev:Är det ingen stor mängd så kan jag förstå detta..
Här är det sommargäster som styr i föreningen och skiter fullständigt i att andra agendor än att anlägga badplatser bör tas upp i föreningen...
Väldigt känsligt att avvika det minsta från stadgeenlig verksamhet i en samfällighet eller förening. Kan överklagas till till exempel länsstyrelsen eller lantmäteriet beroende på, och torsken kommer i ett brev på posten.
Skogsvaktaren skrev:Om vägen är en GA så måste styrelsen följ det regelverk som finns eljest klaga hos Mark och Miljödomstolen,
All växtlighet tillhör respektive markägare även jord och stenar, diken samt marken under gruset/körbanan.
😀
Contårta skrev:Om jag inte rört ihop allt ser det ju ut som att du är den enda ”delägaren” av gemensamhetsanläggningen som bor på plats. Två bor i Sundsvall och en i Umeå. Ni får precis ihop en styrelse 😜
vinterrojarn skrev:Contårta skrev:Om jag inte rört ihop allt ser det ju ut som att du är den enda ”delägaren” av gemensamhetsanläggningen som bor på plats. Två bor i Sundsvall och en i Umeå. Ni får precis ihop en styrelse 😜
Är det mig du menar?
Det är lokala fantastiska människor som sitter i styrelsen, 3 året runtboende varav en som far omkring och stökar...
Contårta skrev:Om jag inte rört ihop allt ser det ju ut som att du är den enda ”delägaren” av gemensamhetsanläggningen som bor på plats. Två bor i Sundsvall och en i Umeå. Ni får precis ihop en styrelse 😜
vinterrojarn skrev:Träden tillhör fastigheten.
De har rätt i stadgarna att hålla rent/öppet på denna yta efter väg.
Träd grövre än 10 cm i brösthöjd får inte avverkas alls utan markägares tillstånd.
Sly räknas inte som tillgång på samma sätt som leverans dugliga träd.
Oavsett så får de inte utan markägares tillstånd sälja resterna/virket.
Diken och dikeskanter får man köra med kantslåtter men inte Såga eller röja ner fullt växande skog.
Då får man skriva till markägaren att man vill/kräver att skogen fälls för att detta skadar och försvårar skötseln av vägen /underhållet.
Jag har varit i konflikt i många år med min vägsamfällighet där vissa som inte ens sitter i styrelsen gör saker på eget bevåg utan mandat..
Ringer in grävmaskiner och börjar lägga jord på annans mark utan tipptillstånd mm..
Sist sågade man ner en massa skog på grannens och sålde men det kostade föreningen stora summor i slutänden...
Hur grovt är det vi talar om?
Sly struntar jag i eller röjer helst själv..
Annars får jag in skiten i åkrarna...
Träd sågar jag bort om det är så de hindrar eller förstör...